Redaksjonen. Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 NAF: – Ladestasjoner er avgjørende for å nå målet om kun nullutslippsbiler i 2025 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 Den etterhvert forestående åpningen av Tesla sitt ladenettverk blir fort en sovepute for myndighetene, i forhold til å forsere utbyggingen av ladenettverk. 3 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 (endret) Bildet ser tilforlatelig ut, men Audien tar opp 2 ladeplasser. Håper det er lenge til Tesla åpner ladestasjonene sine i Norge. Det kommer til å bli totalt kaos med mindre de gjør om design på alle stasjonene. Veldig mange av de i Norge er laget slik at man skal rygge inntil, og ha ladestolpen på sin vestre side. Tesla sine tilkoblingskabler er korte. Veldig korte. Det kreves veldig kreativ parkering for å få plugget inn fjorårets mestselgende bilmodell Audi E-tron. Og man har ikke en sjanse uten å ta opp minst 2 ladeplasser. Legg dette, til det faktum at mange av elbilmodellene ikke har aktiv batteriremperering, med påfølgende supertreg ladetid når det er kaldt. Resultat er at kapasitet målt i biler pr time ladet kommer til å stupe til ca. 30% av hva en stasjon som bare er åpen for Tesla vil klare. Endret 3. november 2021 av bzzlink Lagt til bilde 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 bzzlink skrev (30 minutter siden): Håper det er lenge til Tesla åpner ladestasjonene sine i Norge. Står han og lader med bilen påslått? Har det noe å si? Ja ser at han opptar TO ladeplasser. Er redd det blir et salig kaos på Tesla ladestasjonene når de åpnes helt. Håper at f.eks. kun 50% av laderne pr. lokasjon blir fristilt, sånn at 50% av laderne blir reservert til Tesla-biler. Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 Nå skal vel Tesla i tillegg utvide ladeplassene sine med x antall ganger også, og det snakkes om at de vil bytte ut CCS-kabelen til en lengre en i tillegg for de stedene som åpnes, for å bøte på de som har ladeport ugunstig plassert. Okke som kan det fort bli kaos - spesielt på utfartsdager og i trange knutepunkt (som Dombås). 2 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 Hanhijnn skrev (3 timer siden): Den etterhvert forestående åpningen av Tesla sitt ladenettverk blir fort en sovepute for myndighetene, i forhold til å forsere utbyggingen av ladenettverk. Lurer på om dette utløser støtte fra det offentlige til Tesla, eller et det bare Ionity og de andre som får stikke sugerøret i statskassa? Hvis Tesla i rettferdighetens navn også går statstøtte, så er det veldig bra og Tesla sin utbygging vil utbygging vi ta «ta helt av». Hvis ikke blir det en bedøvende sovepute… 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 N8591NB4 skrev (Akkurat nå): Lurer på om dette utløser støtte fra det offentlige til Tesla, eller et det bare Ionity og de andre som får stikke sugerøret i statskassa? Hvis Tesla i rettferdighetens navn også går statstøtte, så er det veldig bra og Tesla sin utbygging vil utbygging vi ta «ta helt av». Hvis ikke blir det en bedøvende sovepute… Godt poeng! Til nå er det Tesla-kundene som har finansiert utbyggingen via prisen på bilene. Tesla vil vel ha samme mulighet til å søke offentlig støtte til utbygging, på samme måte som Ionity, etter åpningen av ladenettverket. 2 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 En annen viktig detalj er å få ned prisene på hurtiglading. Samtlige ladeoperatører har benyttet seg av strømprishoppet til å drastisk sette opp prisene på hurtiglading, til en grad der det i enkelte tilfeller er mer rimelig å kjøre hybrid- eller diesel-bil enn det er å hurtiglade. Selvsagt er det også andre fordeler med elbil, men de forsvinner jo én etter én. I fremtiden er det nok utelukkende drivstoff-kostnadene som skiller elbiler fra mer tradisjonelle biler. Og da er det viktig at prisen ikke bare er lavere, men så mye lavere at folk velger elbil selv om det er mer ubeleielig. Joda, de fleste lader jo hjemme, men om målet er å få med seg alle på elbil-hypen, inkluderer det også de som trenger å hurtiglade både ofte og mye. Og da må prisene på hurtiglading ned, prismodeller forenkles og betalingsmåter forbedres. 1 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 bzzlink skrev (3 timer siden): Bildet ser tilforlatelig ut, men Audien tar opp 2 ladeplasser. Ja men om det kommer en audi til og stiller seg ved siden av så tar 2 biler opp 3 plasser. 2 plasser per bil blir worst-case. Med smart stabling kan kanskje fortsatt alle plassene benyttes. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 Kajac skrev (1 time siden): Og da må prisene på hurtiglading ned Det er få intensiv for å gjøre dette når både politikerne og selskapene skjønner at majoriteten av biler som produseres og selges nye i Norge og Europa forøvrig er elbiler fra 2025 og senere. Prisene på hurtiglading vil nok øke etterhvert som etterspørselen etter hurtiglading øker og politikerne ønsker å avgiftsbelegge hurtiglading minst like mye som det bensin og diesel tradisjonelt sett har vært. Når prisen på strøm samtidig går opp, vil det bli svært dyrt å hurtiglade i fremtiden. Lenke til kommentar
mr. papp Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 (endret) N8591NB4 skrev (2 timer siden): Lurer på om dette utløser støtte fra det offentlige til Tesla, eller et det bare Ionity og de andre som får stikke sugerøret i statskassa? Hvis Tesla i rettferdighetens navn også går statstøtte, så er det veldig bra og Tesla sin utbygging vil utbygging vi ta «ta helt av». Hvis ikke blir det en bedøvende sovepute… Ja, Tesla søker og kan få støtte: https://www.tu.no/artikler/apner-tesla-offentlige-ladestasjoner-tredje-kvartal-neste-ar/511493 Edit: TLDR, de fikk 400.000 i støtte for Stryn, som vel utbetales når de åpner for alle. Endret 3. november 2021 av mr. papp 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå