Redaksjonen. Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Tesla øker rekkevidden på billigste Model 3 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Synd de ikke lager en rwd modell med betydelig mer effekt. Det hadde blitt en skikkelig artig bil. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Sjørøver skrev (7 minutter siden): Synd de ikke lager en rwd modell med betydelig mer effekt. Det hadde blitt en skikkelig artig bil. Er Performance kun med 4WD? Lenke til kommentar
FRo5T_ Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Har du Preformance og trackmode kan du justere kraftfordelingen 2 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Sjørøver skrev (8 minutter siden): Synd de ikke lager en rwd modell med betydelig mer effekt. Det hadde blitt en skikkelig artig bil. Dette er vel bare en software update unna Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Hanhijnn skrev (52 minutter siden): Er Performance kun med 4WD? Ja. Du kan vell justere de så de trekker mer på bakhjula, men har fortsatt ikke noe særlig effekt på bakhjula. En p85 motor på en Model 3 hadde nok gjort susen. Nimrad skrev (52 minutter siden): Dette er vel bare en software update unna Er veldig begrenset hvor mye effekt de kan hente ut over software. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Sitat Men med tanke på at førerassistenten Autopilot er standard på Model 3, og den tilsvarende førerassistenten Pilot hos Polestar koster 30.000 kroner ekstra, er bilene i realiteten forholdsvis like på pris. Uenig i det. Det er ikke alle som vil kjøpe førerassistanse. 5 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Sjørøver skrev (48 minutter siden): Er veldig begrenset hvor mye effekt de kan hente ut over software. På min TM3 LRAWD fra 2019 kan jeg få et halvt sekund raskere tid på 0-100 om jeg er interessert, kun ved å justere i software. I følge dem som har prøvd det er det halve sekundet greit merkbart. Om jeg har forstått riktig så får de til dette ved å bruke mer effekt på fremhjulene. Vil koste NOK 18500 og det er det ikke verdt, for meg. 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Sjørøver skrev (1 time siden): Synd de ikke lager en rwd modell med betydelig mer effekt. Det hadde blitt en skikkelig artig bil. Bilen skal jo fungere i trafikken også, da. Ikke kun leketøy til banekjøring. Men du får mer guffe om du går for 4WD. Synes i grunn det virker fornuftig å øke ytelse ved å koble motor på fremhjulene også jeg, i stedet for å kun tilby ekstreme mengder effekt bak. (Selv om det sikkert er aldri så gøy) Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 qualbeen skrev (53 minutter siden): Bilen skal jo fungere i trafikken også, da. Ikke kun leketøy til banekjøring. Ironien i at en bil teknisk sett blir mindre trafikksikker av å sette drift på forhjulene er sterk her. Den eneste grunnen til at biler tradisjonelt har hatt drift på forhjulene, er for å spare penger. Hverken AWD eller FWD har noe som helst med trafikksikkerhet å gjøre. Å ha fremdrift på de samme hjulene du er mest avhengig av for bremsing og svinging, er ikke akkurat oppskriften på suksess for uerfarne førere. 4 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 qualbeen skrev (1 time siden): Bilen skal jo fungere i trafikken også, Mener du at en p85 ikke fungerer i trafikken? (not the real) Dr. Bombay skrev (15 minutter siden): Ironien i at en bil teknisk sett blir mindre trafikksikker av å sette drift på forhjulene er sterk her. Vil påstå at når du kommer opp mot 600hk på bakhjul så kan det bli vanskelig å kontrollere for de fleste. Kahuna skrev (1 time siden): Om jeg har forstått riktig så får de til dette ved å bruke mer effekt på fremhjulene. Kan det da tenkes at motoren fremme har mye å gå på? At de har begrenset den med software fra fabrikk? Sr+ har vell tilsvarende effekt som performance på bakhjulene. qualbeen skrev (1 time siden): Synes i grunn det virker fornuftig å øke ytelse ved å koble motor på fremhjulene også jeg, Det er vell en grunn til at de gjør det sånn. Men problemet er egentlig vekt. Du sparer betydelig vekt med en motor. En 2019 model 3 med bakhjulstrekk er en fantastisk bil å kjøre, long range føles mye tyngre ut. 1 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Sjørøver skrev (29 minutter siden): Vil påstå at når du kommer opp mot 600hk på bakhjul så kan det bli vanskelig å kontrollere for de fleste. Mulig du forveksler med eldre amerikanske muskelbiler som f.eks en Corvette fra 70-tallet. En Model S P85 oppleves over hodet ikke som ukontrollerbar, takket være en svært responsiv antispinn. Dekkene slipper i praksis ikke grepet selv når man er steinhard på pedalen. En gammel Corvette noe helt annet. 2 1 Lenke til kommentar
Samms Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 1 hour ago, (not the real) Dr. Bombay said: Ironien i at en bil teknisk sett blir mindre trafikksikker av å sette drift på forhjulene er sterk her. Den eneste grunnen til at biler tradisjonelt har hatt drift på forhjulene, er for å spare penger. Hverken AWD eller FWD har noe som helst med trafikksikkerhet å gjøre. Å ha fremdrift på de samme hjulene du er mest avhengig av for bremsing og svinging, er ikke akkurat oppskriften på suksess for uerfarne førere. Forskjell i pris mellom frontmotor med framhjulstrekk og hekkmotor med bakhjulstrekk er vel omtrent null. Midtmotor med bakhjulstrekke er ikkje nevneverdig dyrare. Poenget er at alle desse alternativer samler motor, gear og drivaksler til ei pakke, det sparer penger. Grunnen til frontmotor med framhjulsdrift har meir med pakking av motor, pasasjerer og last i bilen å gjere. Det går å lage midmotorbil til same prisen som frontmotor og framhjulsdrift, den blir berre for dei fleste mindre praktisk om den er like stor. Køyreeigenskapar betyr noko også, hekkmotor med motor langt bak kan gje "interessante" køyreeigenskapar. For ein gjennomsnittleg sjåfør gjev frontmotor og framhjulstrekk stort sett dei sikraste køyreeigenskapane om designet er gjort riktig. Understyrer meir eller minde i alle situasjoner, lite gøy å køyre, men tryggare enn alternativa. Korleis bilen oppfører seg i sidevind er også for den gjengse sjåfør betre med frontmotor og framjulsdrift. Så kva er argumenta for at framhulsdrift er mindre sikkert enn bakhjuldrift? 2 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 (not the real) Dr. Bombay skrev (1 time siden): Ironien i at en bil teknisk sett blir mindre trafikksikker av å sette drift på forhjulene er sterk her. Den eneste grunnen til at biler tradisjonelt har hatt drift på forhjulene, er for å spare penger. Hverken AWD eller FWD har noe som helst med trafikksikkerhet å gjøre. Å ha fremdrift på de samme hjulene du er mest avhengig av for bremsing og svinging, er ikke akkurat oppskriften på suksess for uerfarne førere. Que? Ved bremsing håper jeg du slipper gasspedalen. Ganske irrelevant hvilke hjul drivlinjen er koblet på i en bremsesituasjon. Mister du grep i sving, og fortsetter å gi gass, er fremdrift dumt ja. Men det er ikke særlig mye bedre å ha fremdrift på bakhjul i en sving, hvor du allerede har begynt å miste grep ... Argumentet om at moderne biler har god antispinn, gjelder like godt for bakhjulsdrevne som forhjulsdrevne. Så det blir ikke mindre trafikksikkert å koble på motor på forhjul. Men, såklart, skal man gjøre bilparken mest mulig sikkert for både sjåføren og alle medtrafikanter, bør man sikkert begrense maksimal motorkraft. Kraftige biler er vel noe overrepresentert mtp antall ulykker? Men det blir en annen diskusjon! (Jeg ønsker ikke å fjerne kraftige biler, bare fordi noen ikke klarer å beherske seg.) 1 Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 > Tesla leverer sine biler kvartalsvis og er utsolgt for billigste Model 3 dette kvartalet. Ja ser tilpasset bestiling av Model 3 Performance og Model 3 (Bakhjulsdrift) har nå estimert levering i februar, mot desember for noen dager siden. Tilpasset bestilling Model 3 Long Range har fortsatt estimert levering i desember. Ferdigbygde nye hvite Model 3 med bakhjulsdroft kan dog fortsatt kjøpes for utlevereing i Bodø, Molde, Drammen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand. Eller man kan velge ferdigbygde i transit, eller andre farger. Hvis man ikke vil vente. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 (endret) Sjørøver skrev (6 timer siden): Synd de ikke lager en rwd modell med betydelig mer effekt. Det hadde blitt en skikkelig artig bil. Hvis dette er kinavarianten, så tipper jeg den nye motoren skyldes at batteriet sliter med å levere mer strøm. Tror nok SR MIC blir det beste kompromisset mellom ytelse, kvalitet og pris i hele Teslas modellrekke, men sliter med å skjønne alt skrytet av LFP-celler isolert sett. Spesielt CATLs LFPbatterier. Endret 2. november 2021 av AL123 Lenke til kommentar
Populært innlegg AL123 Skrevet 2. november 2021 Populært innlegg Del Skrevet 2. november 2021 Redaksjonen. skrev (6 timer siden): Tesla øker rekkevidden på billigste Model 3 Men med tanke på at førerassistenten Autopilot er standard på Model 3, og den tilsvarende førerassistenten Pilot hos Polestar koster 30.000 kroner ekstra, er bilene i realiteten forholdsvis like på pris. Tesla tar et sjumilssteg med rekkeviddeøkningen. Billigste Polestar 2 har oppgitt rekkevidde på 415 til 444 kilometer. Faktisk går billigste Model 3 nå lengre enn den dyreste varianten av Polestar 2, som har oppgitt 455 til 482 kilometer rekkevidde. Hvis noen tvilte på at TU var nok et reklametidskrift for Tesla ......... 10 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 (not the real) Dr. Bombay skrev (3 timer siden): Ironien i at en bil teknisk sett blir mindre trafikksikker av å sette drift på forhjulene er sterk her. Den eneste grunnen til at biler tradisjonelt har hatt drift på forhjulene, er for å spare penger. Hverken AWD eller FWD har noe som helst med trafikksikkerhet å gjøre. Å ha fremdrift på de samme hjulene du er mest avhengig av for bremsing og svinging, er ikke akkurat oppskriften på suksess for uerfarne førere. Beklager, men her er du helt på bærtur. FWD er definitivt det tryggeste alternativet for uerfarne sjåfører, eller alle sjåfører for den del, hvis man har hovedfokus på sikkerhet. Når det gjelder pris, så kommer det an på flere variabler som drivstofftype, hjulopphengskonfigurasjon drivverkskonfigurasjon etc. 5 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Sjørøver skrev (3 timer siden): Kan det da tenkes at motoren fremme har mye å gå på? At de har begrenset den med software fra fabrikk? Sr+ har vell tilsvarende effekt som performance på bakhjulene. Om den har *mye* å gå på vet jeg ikke men omtrent halve forskjellen på 0-100 tiden mellom AWD og Performance skyldes at frontmotoren helt bevisst får litt mindre guffe under fullt pådrag. Den andre halvdelen skyldes forskjeller i motor og kraftelektronikk mellom AWD og P-varianten. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Kahuna skrev (6 minutter siden): Om den har *mye* å gå på vet jeg ikke men omtrent halve forskjellen på 0-100 tiden mellom AWD og Performance skyldes at frontmotoren helt bevisst får litt mindre guffe under fullt pådrag. Den andre halvdelen skyldes forskjeller i motor og kraftelektronikk mellom AWD og P-varianten. Dette har også med fysikk å gjøre. Tesla har for lavt tyngdepunk til å løfte forhjula, noe som er nødvendig for optimal akselerasjon med bakhjulsdrift. Det blir nok bedre med fullastet bil men med tom bil må man nok ha trekk på forhjula pga at de fremdeles vil ha marktrykk foran når bakhjula er på slipp grensen. Det er derfor sannsynlig at bilen ikke hadde vert raskere selv med dobbelt så kraftig motor. Når hastighet kommer over 70-90 vil nok en større motor gi bedre skyv. Har ikke regnet på akkurat denne bilen. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå