Gå til innhold

Maskin på 24/7

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan funker egentlig hvilemodus? Jeg kan vel ikke laste ned noe når maskinen står i hvilemodus?

Er det ikke sånn at windows legger alt du driver med i ram-brikken(e), og slår av cpu, harddisk osv.. ?! :ermm:

Nope, dette er hibernation, ikke helt det samme. :) Når en maskin "hibernater" så lagrer den alt som ligger i ram på et eget område på disken og slår seg av. Når du starter opp igjen så fortsetter du som før og mister ikke engang uptimen. :)

Hvilemodus slår bare av harddiskene og skjermen, og kobler ut brukeren som er tilkoblet (vanligvis), slik at vedkommende må skrive passordet sitt for å logge seg på igjen (hvis dette er slått på). :)

Lenke til kommentar

tacritan: Det du sier er ikke helt riktig.. ACPI (når det er enablet) har 5 forskjellige moduser for "søvn". Det strupstad tenker på omhandler S3 søvn, som innebærer å dumpe alt i RAM og redusere CPU-aktiviteten.. Hibernate som du viser til er S4. Dette fant jeg på http://acpi.sourceforge.net/documentation/sleep.html

Selv om denne linken retter seg til linux-brukere så blir det det samme. OSet bruker innebygde kommandoer i Bios.

"Sleep States

S1 - "Stopgrant"

Power to cpu is maintained, but no instructions are executed. The CPU halts itself and may shut down many of its internal components. In Microsoft Windows, the "Standby" command is associated with this state by default.

S2

While defined in the spec, this state is not currently in use. It resembles S3 with the qualification that some devices are permitted to remain on.

S3 - "Suspend to RAM"

All power to the cpu is shut off, and the contents of its registers are flushed to RAM, which remains on. In Microsoft Windows, the "Standby" command can be associated with this state if enabled in the BIOS. Because it requires a high degree of coordination between the cpu, chipset, devices, OS, BIOS, and OS device drivers, this system state is the most prone to errors and instability.

S3 is currently _not_ supported by the 2.4.x kernel series in Linux.

S4 - "Suspend to Disk"

CPU power shut off as in S3, but RAM is written to disk and shut off as well. In Microsoft Windows, the "Hibernate" command is associated with this state. A variation called S4BIOS is most prevalent, where the system image is stored and loaded by the BIOS instead of the OS. Because the contents of RAM are written out to disk, system context is maintained. For example, unsaved files would not be lost following an S4 transition.

S4 is currently _not_ supported by the 2.4.x kernel series in Linux, but you might have good luck with SWSUSP. Some machines offer S4_BIOS whose support is considered to be experimental within ACPI4Linux.

S5 - "Soft Off"

System is shut down, however some power may be supplied to certain devices to generate a wake event, for example to support automatic startup from a LAN or USB device. In Microsoft Windows, the "Shut down" command is associated with this state. Mechanical power can usually be removed or restored with no ill effects.

Lenke til kommentar

Standard variabel kraftpris vert 
36,95 øre/kWh inkl. m.v.a. gjeldande frå 26.01.2004 og inntil vidare.  

www.sognekraft.no

Prisene er ikkje over 50 øre i dag, i allefall ikkje her. No er dei 49 øre kwh eller 39 øre kwh... er lenge sida eg såg det i avisa, anyway, prisen (her som eg brur) blir 37 øre kwh den 26 januar 2004 i allefall.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Snole som sa at en normal PC bruker rundt 100W til normalt bruk og at skjermen dobler dette. (har målt noe tilsvarende selv på 230V-siden) Regner vi med hardbruk (spilling) kan dere regne med ca 50W ekstra.

Vi kan jo regne med et døgn-gjennomsnitt på f.eks 150W og dermed et strømforbruk på 3,6kWh per døgn. Dette skulle gi et årsforbruk på 1314 kwh. Regn også med at varmeproduksjonen kun kommer til nytte den delen av året man faktisk trenger oppvarming. (9 av 12 mnd) Med en gjennomsnittlig strømpris på 35 øre/kwh vil den reelle prisen da bli: 1314 kwh * 0,35 kr/kwh * 1/4 av året med unyttig oppvarming = 115 kr.

Men jeg tror mange glemmer selve spørsmålet: Hva koster det å ha en PC med bla bla spesifikasjoner stående på i et år... Og da må man vel ta med verditapet på komponentene for å få med den totale kostnaden. Verditapet tipper jeg vil ligge i størrelseorden 2-3000 kr. (røffly 20-30x prisen for økt strømbruk)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Standard variabel kraftpris vert 
36,95 øre/kWh inkl. m.v.a. gjeldande frå 26.01.2004 og inntil vidare.  

www.sognekraft.no

Prisene er ikkje over 50 øre i dag, i allefall ikkje her. No er dei 49 øre kwh eller 39 øre kwh... er lenge sida eg såg det i avisa, anyway, prisen (her som eg brur) blir 37 øre kwh den 26 januar 2004 i allefall.

I tilleg til kraftprisen kjem:

11.99 øre/kWh i forbruksavgift

0.992 øre/kWh i påslag til energifondet

28.52 øre/kWh i nettleige (Avhengig av ditt lokale nettselskap)

------

41.502 øre/kWh

1860,- fastavgift ved 20000kWh gir 9.3 øre/kWh i tillegg

36,95 øre/kWh kraftpris (Denne er det einaste du kan velge sjølv)

Totalt:

87.752 øre/kWh

Bent

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...