Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

vinterdekk

Nyidag

Anbefalte innlegg

Har hatt vinterdekkene i 12 år, mønsteret er helt fint, lite brukt, men dekkene har blitt stive, folk gaper når jeg sier det, men jeg har ikke hatt problemer så langt annet enn i 18 kuldegrader der det blir drifting i hver rundkjøring. 

hvor lenge kan man egentlig ha vinterdekkene? Sto ikke utløpsdato på mine, pent brukte, uten slitt mønster. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vanlige er ca. 5 år. Selv om reglene sier minimum 3mm mønsterdybde så er det ikek usansynlig at du kan få problemer hvis du kommer oppi noe.

De har en universal-regel de kan bruke nettopp for slike ting.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Kjører du med 12 år gamle stive vinterdekk kan man si at du ikke ferdes hensynsfult og er aktpågivende og varsom.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nyidag skrev (3 timer siden):

Har hatt vinterdekkene i 12 år, mønsteret er helt fint, lite brukt, men dekkene har blitt stive, folk gaper når jeg sier det, men jeg har ikke hatt problemer så langt annet enn i 18 kuldegrader der det blir drifting i hver rundkjøring. 

hvor lenge kan man egentlig ha vinterdekkene? Sto ikke utløpsdato på mine, pent brukte, uten slitt mønster. 

De dekkene dine er i hvertfall ikke Nyidag. De har faktisk mistet så mye av sine egenskaper at de er direkte farlige i bruk. Lagå at de fungerer i det daglige, men kommer du ut for en kritisk situasjon hvor du må panikkbremse eller ta brå unnamanøver , så vil det garantert gå galt, og du kan risikere å ta liv.

Bytt de umiddelbart. Det er utrolig ansvarsløst å kjøre med sånt.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
Nyidag skrev (3 timer siden):

dekkene har blitt stive

Der har du hele grunnlaget ditt for at det er på tide å bytte disse dekkene. At de er 12 år gamle har ikke så mye å si så lenge de er lagret helt rett noe de åpenbart ikke har blitt siden de er stive. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
2 hours ago, Hansien said:

Der har du hele grunnlaget ditt for at det er på tide å bytte disse dekkene. At de er 12 år gamle har ikke så mye å si så lenge de er lagret helt rett noe de åpenbart ikke har blitt siden de er stive. 

Med riktig lagring holder dekk lenge. Spesielt på piggfrie dekk (også piggdekk som har blitt "piggfrie" over tid) er det viktig at mønsteret er mykt og gir godt feste. Kjøre du med gamle dekk som er feil lagret vil du ha svært dårlig veggrep når det er glatt eller vått føre.

Lenke til kommentar

Dekkene er faktisk lagret i sort tett pose og på mørkt loft og ser fine ut i mønster men jeg merker når jeg kjørte med de ifjor at de var stive å kjøre med, mønsteret er like fint på dekkene, men piggene er vel halvveis inne i dekkene eller borte. Trodde det var mønsteret som var viktig på dekk ikke årstall. 

Har nå bestilt nye dekk denne gang piggfritt i virrvarret av tilbud av dekk både på nett og lokalt og håper dekkene gjør det bra på snø og tildels isdekke en og annen dag. Vanskelig valg når en ikke har greie på dekk. Føler meg tryggere med pigg, men regner med at piggfritt er godt utviklet de siste årene??

Endret av Nyidag
Lenke til kommentar
Nyidag skrev (14 minutter siden):

Føler meg tryggere med pigg, men regner med at piggfritt er godt utviklet de siste årene??

Piggdekk er bedre på blank is og hardpakket snø, men gir mer støy og veien slites raskere av piggdekk. I tillegg må du betale piggdekkavgift i noen av de større byene, selv om du bare skal kjøre gjennom.

Piggfrie fungerer like bra som piggdekk på bar vei (tørr eller våt), og fungerer også bra på typisk vinterføre. De aller fleste klarer seg helt fint med piggfrie dekk.

Lenke til kommentar

Det eneste føret der piggfrie er et problem er hvis du har blank is. Har kjørt piggfritt de siste 12 årene og kun savnet piggdekk en eneste gang og det var på en innkjørsel til et hus på ca 10 meter som var speilblank is. Det er mulig man har mer av den typen føre andre steder i landet.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
43 minutes ago, Nyidag said:

Har nå bestilt nye dekk denne gang piggfritt i virrvarret av tilbud av dekk både på nett og lokalt og håper dekkene gjør det bra på snø og tildels isdekke en og annen dag. 

Stor forskjell på piggfrie dekk. Kjøper du kvalitet, får du dekk som funker på alle typer føre, og bedre komfort enn med pigger. Jeg har kjørt piggfritt i over 20 år, savner det svært sjelden.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Har selv kjørt opp bakker med piggfritt og bakhjulstrekk hvor flere med 4WD og piggdekk måtte gi opp.

Et godt eksempel på at kjørestil er viktigere enn dekkene. Nytter ikke å gi bånn gass hvis man først begynner å spinne, men det er det mange som ikke forstår.

Lenke til kommentar

Når piggene på utslitt eller mange er borte så er piggdekk veldig dårlig å bør byttes. Dette skjer gjerne lenge før mønsteret er utslitt. NAF har årlige tester på vinterdekk så en kan sjekke på nettsiden der hvilke dekk som er bra.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Piggene er utslitt etter en sesong, så skal man kjøre med pigg, så blir det å plukke ut piggene til våren, for å bruke de som sommderdekk, for så å kjøpe nye piggdekk til vinteren.
De kan holde 2 sesonger, men da er de nok på nivå med premium piggfritt.

Dette gjelder de som kjører til jobb hver dag, mest på bar asfalt. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 2.11.2021 den 18.17):

Kræsjer du med de dekkene så vil forsikringen redusere utbetalingen, kanskje ned til null.

nå ja var det ikke dekkene de pirket på så hadde nok forsikringen funnet andre smutthull for å slippe å betale tilbake. :hm:

Lenke til kommentar
Nyidag skrev (På 3.11.2021 den 13.25):

Dekkene er faktisk lagret i sort tett pose og på mørkt loft og ser fine ut i mønster men jeg merker når jeg kjørte med de ifjor at de var stive å kjøre med, mønsteret er like fint på dekkene, men piggene er vel halvveis inne i dekkene eller borte. Trodde det var mønsteret som var viktig på dekk ikke årstall. 

Har nå bestilt nye dekk denne gang piggfritt i virrvarret av tilbud av dekk både på nett og lokalt og håper dekkene gjør det bra på snø og tildels isdekke en og annen dag. Vanskelig valg når en ikke har greie på dekk. Føler meg tryggere med pigg, men regner med at piggfritt er godt utviklet de siste årene??

Kjørte piggfritt i mange år uten problemer når det var stabile kalde vintre. I de siste årene har jeg sett meg nødt til å gå tilbake til piggdekk da ustabile vintre med mildvær annenhver dag har resultert i mye blankis.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 3.11.2021 den 16.39):

Piggene er utslitt etter en sesong, så skal man kjøre med pigg, så blir det å plukke ut piggene til våren, for å bruke de som sommderdekk, for så å kjøpe nye piggdekk til vinteren.
De kan holde 2 sesonger, men da er de nok på nivå med premium piggfritt.

Dette gjelder de som kjører til jobb hver dag, mest på bar asfalt. 

Er det lov å kjøre med gamle vinterdekk på sommeren, hva med at mønsteret på vinterdekkene er annerledes? blir ikke samme grepet  på dampende hete sommerveier? 

Lenke til kommentar
Nyidag skrev (3 minutter siden):

Er det lov å kjøre med gamle vinterdekk på sommeren, hva med at mønsteret på vinterdekkene er annerledes? blir ikke samme grepet  på dampende hete sommerveier? 

Hvis du er glad i livet ditt, og tenker på andre trafikanter så kjører du ikke med vinterdekk på sommeren pga betydelig lengre bremselengde, dårligere vannplaningsegenskaper osv. Regelen er 1.6mm på sommer og 3mm på vinter, ikke hvordan mønseret ser ut.

https://www.tv2.no/a/10605981/

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nyidag skrev (10 minutter siden):

Mange som kjører piggfritt hele året.

Desverre lov å kjøre med hva du vil i Norge, kun dybden må mønsteret som teller, men om du kjører av veien med sommerdekk på vinterføre så er det stor sjanse for at lappen ryker.
Men, piggfritt, og piggdekk uten pigg er godkjente vinterdekk, og sommerdekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...