stamkunde Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Det er mildt i været, og jeg måtte hjelpe starte bilen i gang i går. Batteriet var tomt. Jeg kjørte og hadde bilen i gang i en time, for at batteriet skulle fylles opp igjen. Jeg startet bilen i morges uten problem, og kjørte til en butikk, stoppet bilen, og kjørte til neste butikk. Og når jeg denne gang skal starte bilen så er det ikke batteri til å starte bilen. Dermed måtte jeg igjen hjelpe starte bilen. Det tyder vel at batteriet er ferdig? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 (endret) 1 times kjøring er ingenting! Sett en skikkelig lader på over natta. Ved normal lading tar det ca. 10 timer å lade opp et startbatteri. Endret 2. november 2021 av sedsberg Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 (endret) Start motoren og mål spenning på batteriet, det skal være ~14 volt. Er det lavere så kan det være feil med generatoren. (Dynamoen) Endret 2. november 2021 av Dubious Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Det tyder på at enten lading eller batteri er dårlig. Men det burde full-lades med lader når det har vært tomt. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Sjekk også at det ikke er noe som konstant tapper batteriet for strøm (‘strømtyv’). Hvor gammelt er batteriet? Er det et AGM-batteri (biler med Stopp-Start i lyskryss etc.) eller ‘gammeldags’ blybatteri? Når du har fått ladet batteriet bør du sjekke hvilespenningen også. La bilen stå over natten og så sjekker du spenningen - før du starter motoren, skrur på radioen etc. Et friskt (bly-) batteri har en hvilespenning på over 12.6 volt når det er ~over 75% ladet. Era lest spenning lavere enn det, kan man mistenke at det begynner å bli dårlig (forutsatt ikke påvist ‘strømtyver’). AGM-batterier har en litt annen profil men ikke langt unna. Sitat The ideal car battery voltage with the engine running is between 13.7 and 14.7V. With the engine off, you should get a reading of 12.6 volts. If the battery isn’t fully charged, it will diminish to 12.4V at 75%, 12V when it’s only operating at 25%, and down to 11.9V when it’s completely discharged Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Hvis batteriet er tomt (får ikke startet) og du setter på en "smart"-lader som viser at batteriet er fullt etter kort tid så kan du bare kjøpe nytt batteri med en gang. Mange tror feilaktig at batteriet allerede er fullt når laderen viser fullt etter 5 minutter, når det faktisk er helt ødelagt. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Er det et batteri som egner seg og kan justeres av kunden kan du fylle det opp med destilert vann til merket nivå. Ikke bruk vanlig vann! Fås kjøpt hos dem som vanligvis har teknisk bilrekvisita. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 vidor skrev (3 minutter siden): Er det et batteri som egner seg og kan justeres av kunden kan du fylle det opp med destilert vann til merket nivå. Ikke bruk vanlig vann! Fås kjøpt hos dem som vanligvis har teknisk bilrekvisita. Finnes det sånne gammeldagse batterier enda??? Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Dubious skrev (4 timer siden): Start motoren og mål spenning på batteriet, det skal være ~14 volt. Er det lavere så kan det være feil med generatoren. (Dynamoen) Eller feil med batteriet. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 3 minutes ago, Hanhijnn said: Finnes det sånne gammeldagse batterier enda??? Derav forbeholdet. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 (endret) Om ts har multimeter så kan du måle spenningen på batteriet med tenningen av, den skal helst være rett i overkant av 12V og ikke synke. Mål gjerne over en lengre tid (nå og da over 30 min er ofte godt nok.) Er dette ok har du ingen strømtyv og kan gå til neste punkt. Her må du ha hjelp og få noen til å starte bilen mens du måler over polene. Spenningen i startøyeblikket bør ikke gå under 10.4V(om jeg ikke husker feil..) Da kan celler i batterier være kaputt og dette må byttes. Er dette ok så fortsetter du bare å måle for å måle ladespenningen. Denne skal være rundt 12.7V++. Er den tilsvarende det du hadde før du starter bilen tyder det på at du ikke har ladespenningen og oftest er børste/dynamo kaputt. Om du ikke har multimeter har mange bilrekvesitta og verksted utstyr for å teste batteriet ditt skikkelig. Ring rundt og stikk til en av disse med bilen og sjekk det opp. Endret 2. november 2021 av Hansien Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 56 minutes ago, Hanhijnn said: Finnes det sånne gammeldagse batterier enda??? Skulle ikke forundre meg om du har det i din egen bil. Finnes mange "lukkede" batterier som har vann i seg også, men som i praksis er umulig å fylle på. Blybatterier er fortsatt greie og økonomiske. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå