Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Salg av hobbyprodukter

ViviBekk

Anbefalte innlegg

Etter beskrivelse i et ukeblad laget jeg en ting. Min venninne syntes den ble fin, så jeg laget en til  som jeg ga til henne. Det vil jeg tro er helt greit.

Men hva sier loven om å selge slike hjemmelagde ting etter andres oppskrift fra et blad (eller bok eller internett for den saks skyld)? Eier den som hadde ideen også retten til å selge ferdige produkter? Jeg klarer ikke finne noe i bladet som sier noe om rettigheter til slikt salg.

Det aktuelle bladet er ca 20 -25 år gammelt og det står ikke navn på hvem som laget oppskriften.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (På 4.11.2021 den 7.13):

Så lenge det gjøres privat og under 50k? i året.

Det du beskriver her er skatteregler. Jeg tenkte på opphavsrettigheter. Har vedkommende som laget mønster, oppskrift eller lignende opphavsrett på salg av ferdig produkt? Altså strikker jeg sokker etter en strikkeoppskrift  fra et blad eller en bok, kan jeg da selge disse sokkene som jeg vil?

Lenke til kommentar

Noen selger mønster, noen selger sluttprodukter. Dersom det ikke står tydelig at bruksanvisningen eller mønsteret kun er til personlig bruk, så er det ingen fare. I så fall er dette noe som bør opplyses om før man kjøper det.

Etter hvert kommer du kanskje til å gjøre små endringer også. Tenk litt på en sjokoladekake - mange bruker oppskrifter når kakene selges, og selv de dyktigste lærte av en oppskrift en gang. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...