Redaksjonen. Skrevet 1. november 2021 Del Skrevet 1. november 2021 Nye tekniske problemer for KNM Maud – ligger til kai i England Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Fluor1 skrev (47 minutter siden): Skandaleskip Vel, man får det man betaler for, når man ikke vil bygge skip i Norge. Bare se på fregattene f.eks. Hvor mange av de er operative i dag? Og hvor mange ligger som "deleskip" for de andre? Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Vel akkurat det har vel mer med penger til drift en kvaliteten på fregattene å gjøre. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Taxman skrev (16 minutter siden): Vel akkurat det har vel mer med penger til drift en kvaliteten på fregattene å gjøre. Det har nok med begge deler å gjøre. Tok ikke lang tid før de første gikk i opplag. Lenke til kommentar
Eddie80 Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Hadde vi bygga den i Norge så hadde det kostet vanvittig mye mer pga norske lønninger. Men hadde slippet språkproblemer, misforståelser og interkulturell kommunikasjon. Håper de har tatt lærdom av det for vi har jo bestilt en hel haug artilleri vogner og tanks fra der nå Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Eddie80 skrev (6 minutter siden): Hadde vi bygga den i Norge så hadde det kostet vanvittig mye mer pga norske lønninger. Det tror jeg ikke stemmer helt. Det blir så mye mindre feil at en sparer penger i lengden. Hvor mye koster ikke bare forsinkelsene? Hvor mange ekstra timer må forsvaret lønne sine ansatte pga feil og dårlige løsninger? Har selv jobbet på båter bygd i ymse land, og det blir fort dyrt. Det meste av båten blir byttet ut etter et tiår. 1 1 Lenke til kommentar
Eddie80 Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Så hvorfor sliter norske verft med å konkurrere med utlandet da? Lenke til kommentar
heuhen Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 vet ikke hvor du får i fra at Norske verft slitter med å konkurrere med utlandet. Norge har spesialisert seg på å bygge offshore fartøyer, fiskebåter og noen spesialfartøyer. Vi bygger kystvaktskip selv. Norge har rett og slett blitt veldig gode på de mer spesialiserte byggene. Skal man bygge de virkelige store skip i dag, så må man gå til de landende so har ekspertise på det, da det krever så mye mer i dag en det gjorde i gamle dager. Det samme kommer til marine skip, vi har bygd skjold klassen, men de er relativt enkle, i forholden til større og mer avansert skip 1 1 Lenke til kommentar
ØysteinLi Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Fregattene er ikke skandaleskip, de seiler mer enn planlagt, og langt mer enn sine NATO søstre. Når du først skal hive ut slike kommentarer så bør det være begrunnet. Norge har fått 5 flotte fartøy er som ikke kunne vært bygget i Norge, de Norske tilbyderne kom til kort både på pris og ytelse tidlig i tilbudsorosessen. Desverre er et fartøy tapt, og som burde vært reanskaffet/ reparert selv om kostnaden ville vært høy. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 Eddie80 skrev (15 timer siden): Hadde vi bygga den i Norge så hadde det kostet vanvittig mye mer pga norske lønninger. Her bommer du heldigvis ettertrykkelig, for ellers hadde vi ikke fortsatt hatt verftsindustrien i Norge. 1 Lenke til kommentar
toreibjo2 Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 Tenk om vi hadde skipsverft og teknologisk kompetanse til å utstyre vår marine selv? xD For noen internasjonale klovner. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 toreibjo2 skrev (1 time siden): Tenk om vi hadde skipsverft og teknologisk kompetanse til å utstyre vår marine selv? Vi har jo det! Og det er ingenting i EØS-avtalen eller andre internasjonale avtaler som hindrer nasjoner fra å bygge sine egne forsvarsfartøyer, men norske myndigheter skal jo være flinkeste i klassen, og setter ALT av innkjøp ut på internasjonale anbud. Så går det sånn som det går, og utenlanske verft legger inn anbud med drømmepriser. Deretter så kommer ekstrakravene på løpende bånd, samtidig som forsinkelsene øker og øker. Når skipet til slutt blir levert så koster det minst like mye som de norske anbudene, pluss at det er år forsinket, og må gå rett til et norsk verft for å få ting til å virke skikkelig. Dette er satt litt på spissen, men er virkeligheten i et nøtteskall. toreibjo2 skrev (1 time siden): xD For noen internasjonale klovner. Nettopp! 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå