Ketill Jacobsen Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 UJ809KJU skrev (11 timer siden): Produksjon av hydrogen fra fossile kilder er billigere enn ved elektrolyse. Derfor blei hydrogenfabrikken til Hydro lagt ned i sin tid. Men, når det brukes fossile kilder sitter man igjen med masse CO2. For å få hydrogenproduksjonen grønn (eller blå) må man lagre restproduktet CO2 i bakken. Vel og bra! Men, C som finnes i fossile kilder representerer jo en vesentlig del av energimengden som finnes i disse fossile råstoffene. Jeg savner redegjørelser for hvordan man nyttegjør seg denne energien. Fjernes den via kjølesystemer, eller går den med til å bryte forbindelse mellom H og C i hydrocarbonene? Jeg sitter med følelsen av at produksjon av hydrogen fra fossile kilder representerer en voldsom sløsing med energipotensialet i disse kildene. Hvordan får man nyttegjort seg denne energien? Uten å være noe ekspert på det, så kan jeg henvise til de to reaksjonsligningene som Plonky satte opp. Her får en CO på høyre side som angir at det har skjedd en oksydering (forbrenning) altså frigjøring av energi. Tilsvarende for andre likning der en får CO2. Altså får en ikke ut rent karbon (C) som kan oksideres (forbrennes). Dampreformering er opp til 75% effektivt. Det kreves energi for å splitte hydrogenet fra karbonet (CH4) og oksyderingen gir denne energien med et tap på 25% i prosessen. Andre kan sikkert forklare dette mer detaljert og bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå