Gå til innhold

Bytte fra DNB til Sparebank1?


Gaea

Anbefalte innlegg

Setter pris på innspill og innsikten dere kommer med! :) Selv om jeg tror jeg har bestemt meg for å holde meg til DNB, så er det interessant å høre erfaringer, og lære litt om ting jeg ikke har så god kjennskap til, for eksempel kredittkort

Endret av GiaMahan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slettet-fsaSP0zV skrev (2 minutter siden):

Hvorfor det? Bruk Ikano Visa, så får du 2 % cashback på alle dagligvarebutikker. I tillegg til trumf, coop-bonus, Æ-rabatt og what-not.

Men, hvis jeg skal ha enda et kort så må jeg ha større lommebok, og med større lommebok må jeg nok ha ny garderobe også slik at jeg får plass til den nye lommeboka i bukselomma. Og med så fine klær burde jeg sikkert bytte bil også, slik at det matcher. Den fine bilen kan jo ikke stå parkert uten en sånn kjip blokkleilighet, så jeg må på boligjakt. Dette har jeg ikke råd til med min nåværende jobb og lønn, så jeg må ut og søke jobb. Jeg får jo ikke noen ny toppjobb uten å studere en fem års tid først heller. 

Selv om to prosent cashback på poteter høres lokkende ut så tror jeg at jeg beholder kortet mitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (7 minutter siden):

Men, hvis jeg skal ha enda et kort så må jeg ha større lommebok, og med større lommebok må jeg nok ha ny garderobe også slik at jeg får plass til den nye lommeboka i bukselomma. Og med så fine klær burde jeg sikkert bytte bil også, slik at det matcher. Den fine bilen kan jo ikke stå parkert uten en sånn kjip blokkleilighet, så jeg må på boligjakt. Dette har jeg ikke råd til med min nåværende jobb og lønn, så jeg må ut og søke jobb. Jeg får jo ikke noen ny toppjobb uten å studere en fem års tid først heller.

Ja, i-landsproblemer er slitsomme.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (33 minutter siden):

Kan du betale med kredittkort på matbutikken nå? Det er mange år siden jeg jobbet i dagligvare, men den gangen tok vi hvertfall ikke Mastercard, Diners Club eller noe annet slikt. Det var alltid noen som ble litt lange i maska av det. Handlet for 1800 kroner og "dere tar ikke kortet mitt, nei..." 

Kan tilogmed betale med kreditkort på polet.
De tok kun bankkort for noen/mange år siden.

Diners Club og American Express er det ikke mange som tar imot i Norge

Vår bedrift tar ikke kreditkort, og er nok en del andre mindre som ikke tar det heller.
Mesteparten blir uansett fakturert. 

Lenke til kommentar

Eg brukte fleire kredittkort for nokre år tilbake, men då me gjekk over til felleskonto droppa eg heile opplegget. Det er ikkje verdt nokre tusenlappar for min del.

DNB har eg hatt heile livet og ikkje planar om å bytte. Nettbank og mobilbank synest eg er veldig bra, og det i seg sjølv er grunn for å bli verande. Har vore borti eit par andre nettbankar som var håplause.

Om du ikkje har lån betyr det ikkje stort i kroner og øre kva bank du har. Litt forskjell på innskotsrenter kanskje, men om ein må ut med 300 kroner i året for eit debetkort eller betyr ingenting for min del. Vil du jakte dei beste rentene på diverse kontoer så kan ein ha fleire bankar.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, GiaMahan said:

Det er den konklusjonen jeg har trukket etter jeg opprettet tråden og fikk innspill fra dere, og da kanskje spesielt BSU jeg har i tankene 

Dersom du skal fordele pengene dine over forskjellige banker bør du være obs på at enkelte av avtalene, e.g. låneavtaler gjennom en organisasjon, krever at du har brukskonto i den aktuelle banken for at du skal få den billige renten. Av bankene jeg har vært kunde i er DNB den som har det beste brukergrensesnittet, spesielt med tanke på appen(e). 

Personlig har jeg bare dårlige erfaringer med å bytte bank. Det er en prosess som er unødvendig vanskelig, og det er veldig lite som går av seg selv. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Plonky skrev (1 time siden):

Dersom du skal fordele pengene dine over forskjellige banker bør du være obs på at enkelte av avtalene, e.g. låneavtaler gjennom en organisasjon, krever at du har brukskonto i den aktuelle banken for at du skal få den billige renten. Av bankene jeg har vært kunde i er DNB den som har det beste brukergrensesnittet, spesielt med tanke på appen(e). 

Personlig har jeg bare dårlige erfaringer med å bytte bank. Det er en prosess som er unødvendig vanskelig, og det er veldig lite som går av seg selv. 

Skal sette meg inn vilkårene ja :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
8 hours ago, Zeph said:

Eg brukte fleire kredittkort for nokre år tilbake, men då me gjekk over til felleskonto droppa eg heile opplegget. Det er ikkje verdt nokre tusenlappar for min del.

DNB har eg hatt heile livet og ikkje planar om å bytte. Nettbank og mobilbank synest eg er veldig bra, og det i seg sjølv er grunn for å bli verande. Har vore borti eit par andre nettbankar som var håplause.

Kan bli noen kroner av det. Jeg sjekket hvor mye jeg har tjent opp i bonus siden jeg startet med trumf for mange år siden (man kan se det i Kiwi-appen), og det er over 41.000.

Å være bankkunde er ikke bare snakk om renter og gebyrer. Vel så viktig er det at tekniske løsninger som app og nettbank er funksjonelle, stabile og tilpasset bruken, og at responstid på henvendelser er kort. Jeg har nettbank i flere banker, med tilhørende apper, og er også fornøyd med løsningene som DNB tilbyr (selv om det for tiden ikke er min bruksbank).

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (13 minutter siden):

Kan bli noen kroner av det. Jeg sjekket hvor mye jeg har tjent opp i bonus siden jeg startet med trumf for mange år siden (man kan se det i Kiwi-appen), og det er over 41.000.

Trumf og Coop-medlemskap har eg, men ikkje Trumf- eller Coop debet- eller kredittkort. Får kanskje litt meir av å ha kortene, men med medlemsskap får eg i alle fall litt, utan behov for eigne kort. Blir sjølvsagt nokre kroner av det over lang tid.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

zanta  spart over 41.000kr??? HOLLY SKITT - stor handler du for hele firma?

Tror vi sparer 1-2000 kr året hos matbutikkene. Har trumf (KIWI/MENY) og Coop. REMA Æ er derimot en vits.

Og Komplett Masterkort som gir 1% på ALT dvs spare nesten 1000kr/året da også.

Så KREDITKORT ER BRA - sålenge du betaler alt innen forfall! Kan du ikke betale alt IKKE BRUK KREDITKORT!!!

 

Og kredittkort fungerer ganske bra. Er vel kun tannlege, leger og enkelte småsjapper som ikke tar kredittkort (siden bedriften da må betale 1%-2% gebyr noe de slepper på Bankkort + at penger er på konto pronto). 

 

Å bytte fra DNB til en annen bank? Vel det spørs på totalpakken og dine behov. Jeg har vel enda konto i DNB men bruker det aldri (gamle postbanken). Har vært Sbanken-kunde nesten siden start. Da overførte jeg penger til postbanken og tok ut cash. Men etter DNB overtok skulle de ha 30-60kr i gebyr ved skrankeuttak. Griske DNB fikk nesten kløa i Sbanken og har ikke gitt opp helt enda! Trist om de fikk kjøpe Sbanken som har vært en pådriver i å gjøre ting rimlig! Man velger den banken som er rimligst og gir god kundebehandlig .

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
6 hours ago, ca119 said:

zanta  spart over 41.000kr??? HOLLY SKITT - stor handler du for hele firma

Kun privat bruk. Har hatt trumf siden det startet, så i snitt ca 2000 i året spart. Bruker trumf til matvarer, drivstoff og ved kjøp gjennom viatrumf.no. Hadde tidligere trumfVISA, men avsluttet det da bonus på "alt annet" ble redusert til 0,5 %.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...