Redaksjonen. Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 Regjeringen med storstilte biodrivstoff-planer: – Et gufs fra fortiden [Ekstra] Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 (endret) Jeg har nesten begynt å venne meg til at Slagsmål får tvunget gjennom den ene klimafiendtlige politikken etter den andre. "Er jo bra for bønda vøtt` at de får brent ned mere skau. Må bare høste subsidier, kverne den opp fermentere den først." Med skogbranner skal vist planeten reddes. Er jo bio-stemplet og alt. Da er det bare å lukke øynene og brenne i vei - for klimaet! Endret 31. oktober 2021 av Simen1 6 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 Simen1 skrev (3 timer siden): Jeg har nesten begynt å venne meg til at Slagsmål får tvunget gjennom den ene klimafiendtlige politikken etter den andre. "Er jo bra for bønda vøtt` at de får brent ned mere skau. Må bare høste subsidier, kverne den opp fermentere den først." Med skogbranner skal vist planeten reddes. Er jo bio-stemplet og alt. Da er det bare å lukke øynene og brenne i vei - for klimaet! Dette var jo et passe arrogant innlegg! Ikke imponert! 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 Det kan bli veldig bra. Hadde kjørt på e85 om det fantes på stasjonene. Etanol slipper også ut 75% mindre co2 en bensin. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 1. november 2021 Del Skrevet 1. november 2021 Sjørøver skrev (1 time siden): Det kan bli veldig bra. Hadde kjørt på e85 om det fantes på stasjonene. Etanol slipper også ut 75% mindre co2 en bensin. Så vidt jeg kan se så har etanol et utslipp på 1,51 kg per liter. På grunn av mindre energiinnhold per liter, bruker en bensinmotor mye mer etanol enn bensin, slik at CO2-utslippet blir ca det samme som bensin (etanol 21,2 MJ/liter, bensin 33,6 MJ/liter). Etanol tillater høyere kompresjon slik at om motoren kun var bygd for etanol (med høyere kompresjon) så ville utslippet av CO2 være lavere. Etanol kommer mest fra sukker og mais og om en regner inn at disse plantene "spiser" masse CO2, så kommer etanol bedre ut. Jeg synes imidlertid sukker og mais bare bør brukes som mat! 2 Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 1. november 2021 Del Skrevet 1. november 2021 Det er vel hovedsakelig aksepten for å bruke store deler av kjøretøyets lasteevne til batterier som har endret seg (i tillegg til at de har blitt billigere). Lenke til kommentar
Ørni123 Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 Hei, jeg er en elev på ungdomskolen som har en oppgave om biodrivstoff og finner ikke noe informasjon om disse spørsmålene, kunne dere ha besvart de? Hvordan beveger Karbon seg mellom ulike deler av karbonkretsløpet i biodrivstoff? Hvordan bidrar tiltaket til å redusere eller stabilisere mengden karbondioksid i atmosfæren? Er tiltaket gjennomførbart med tanke på økonomiske eller samfunnsmessige hensyn? Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 11. desember 2021 Del Skrevet 11. desember 2021 Ørni123 skrev (14 timer siden): Hei, jeg er en elev på ungdomskolen som har en oppgave om biodrivstoff og finner ikke noe informasjon om disse spørsmålene, kunne dere ha besvart de? Hvordan beveger Karbon seg mellom ulike deler av karbonkretsløpet i biodrivstoff? Hvordan bidrar tiltaket til å redusere eller stabilisere mengden karbondioksid i atmosfæren? Er tiltaket gjennomførbart med tanke på økonomiske eller samfunnsmessige hensyn? Hvis man skal dyrke planter til biodrivstoff så er det svært arealkrevende, samme areal som kan levere biodiesel til en eneste dieselbil kan med solceller levere nok strøm til flere hundre elbiler! Her er noen regnestykker med linker til dataene så du kan regne selv. https://teslaclubsweden.se/solceller-vs-biodiesel/ Nå kan biodrivstoff lages av avfall, men vi bruker mange mange ganger mer drivstoff enn det som kan lages av avfall, derfor brennes enorme mengder regnskog ned for å gi plass til dyrking til biodrivstoff. https://www.regnskog.no/no/om-regnskogfondet/dette-mener-regnskogfondet/dette-mener-regnskogfondet-om-palmeolje-i-biodrivstoff 1 1 Lenke til kommentar
Ørni123 Skrevet 11. desember 2021 Del Skrevet 11. desember 2021 hei, jeg skjønte ikke helt hvordan svaret ditt svarte på spørsmålene. Kunne du ha skrevet hva jeg burde svare på de ulike spørsmålene? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 11. desember 2021 Del Skrevet 11. desember 2021 On 11/1/2021 at 8:57 AM, Hallvard The Horrible said: Det er vel hovedsakelig aksepten for å bruke store deler av kjøretøyets lasteevne til batterier som har endret seg (i tillegg til at de har blitt billigere). "Aksept" har ingenting med saken å gjøre. Batteri = mer vekt og dyrt, som igjen betyr at man må ha mer vroom vroom i form av hester. Så det blir selvfordyrende å bygge en tung bil, uten et spesifikt formål og markedssegment. Så for å kompansere har elbilen vært små mopedbiler uten hester, rekkevidde, lagringsplass, personplass eller snasent design. Gjerne kombinert med at selskapene er for pengesvake til å gjøre noe ut av markedsføringen, som igjen leder til at det blir bare en nisje uten markedspenetrasjon. Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 Ørni123 skrev (17 timer siden): hei, jeg skjønte ikke helt hvordan svaret ditt svarte på spørsmålene. Kunne du ha skrevet hva jeg burde svare på de ulike spørsmålene? Nå er dette forumet til teknisk ukeblad, og ikke et lekseforum så du får ingen ferdigskrevne svar av meg her 🙃 Men du kan få hjelp til info. Punkt 1. Her må du se på fotosyntesen og karbonet og oksygenets kretsløp, for biodrivstoff og fossilt drivstoff. Punkt 2. Både fossilt og biodrivstoff har mer eller mindre samme direkte utslipp når man forbrenner det. Forskjellen ligger i at biodrivstoff hvis det lages av avfall ikke vil gi så mye mer CO2 utslipp enn om avfallet bare råtnet, men siden man må hugge/brenne store mengder skog for å dyrke nok biodrivstoff så ender man opp med høyere totalt CO2 utslipp på biodrivstoff enn på fossilt drivstoff. Min mening, basert på informasjon jeg har funnet er at biodrivstoff IKKE er bærekraftig hverken økonomisk, miljømessig eller samfunnsøkonomisk. https://www.tu.no/artikler/over-halvparten-av-eus-importerte-palmeolje-gar-til-svart-biodiesel/470506 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå