Gå til innhold

Oppgradere eller kjøpe nytt?

skidrow1

Anbefalte innlegg

Har en stasjoner pc fra 2017, var en bra pc da men nå lugger det litt både her og der, kjørt noen programer som skal rense  og reparere og noe har det hjulpet men ikke så mye som lovet, prøvd å instalere på nytt men ikke serlig bedring der heller så spørsmålet er om jeg burde bytte ut de delene som nå ligger langt etter og instalere windows på nytt eller handle alt nytt?

Prosessor: intel(R) Core(TM) i3-7100 CPU @ 3.90GHz   3.90 GHz

Ram: 8Gb

Hovedkort:prime b250m-plus asusteck

videokort: Nivida gforce Gt 730 chipset 2048mb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skidrow1 skrev (5 minutter siden):

Har en stasjoner pc fra 2017, var en bra pc da men nå lugger det litt både her og der, kjørt noen programer som skal rense  og reparere og noe har det hjulpet men ikke så mye som lovet, prøvd å instalere på nytt men ikke serlig bedring der heller så spørsmålet er om jeg burde bytte ut de delene som nå ligger langt etter og instalere windows på nytt eller handle alt nytt?

Prosessor: intel(R) Core(TM) i3-7100 CPU @ 3.90GHz   3.90 GHz

Ram: 8Gb

Hovedkort:prime b250m-plus asusteck

videokort: Nivida gforce Gt 730 chipset 2048mb

Hva bruker du den til?
Hva slags harddisk har du?
8 GB RAM er ganske lite i 2021.

Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (4 minutter siden):

Hva bruker du den til?
Hva slags harddisk har du?
8 GB RAM er ganske lite i 2021.

ssd 250gb. kingston.

Brukes hovedsaklig til surfing på nett, youtube og noen enkle eldre spill.

ser at jeg har for lite krutt til å få W 11 hvertfall

Lenke til kommentar

Den CPU og 8 GB ram minne skal virke fint for surfing og youtube. Har lignede selv med Windows 10. Til spill kan den være for svakt, ser også at skjermkortet ditt er svakt.

Om det er en pc med standard kabinett og strømforsyning så kan en bytte innholdet. Om det er slike litt små fra HP, Acer osv så er det ofte litt ustandard løsninger som er verre å oppgradere.

Om du vil ha en PC med skjermkort og litt gaming ytelse så er det vel uansett best å kjøpe nytt og heller selge den du har.

Du kan finne nye PC'er med skjermkort fra ca 6-7000, det finnes også mange med integrert grafikk som kan være grei nok om en ikke trenger så mye grafikk ytelse til spill.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som nemnt bør dette vera nok til såpass enkel bruk.

Windows 11 er rett nok litt tyngre enn Windows 10, men hovudproblemet her er nok at Windows 11 har litt sære krav, deriblant 8. generasjon Intel eller nyare, og TPM. Det skal vera mogleg å installera Windows 11 utan å oppfylla krava, men det krev litt meir manuell jobb.

TPM er det vanskeligaste av dei to å unngå, men det ser ut som hovudkortet ditt støttar dette. Det kan henda du må slå det på i BIOS (heiter gjerne PTT hos Intel). 2xx-chipsetta er ikkje kompatible med nyare prosessorar enn 7. generasjon så vidt eg kan sjå. Det tyder at du ikkje vil få tilbod om oppgradering i Windows Update, men du kan enkelt lasta ned ISOen og installera frå botn av.

Sjølv om Asus oppgir at hovudkortet skal vera klart for Windows 11, ser det ikkje ut til at dei har drivarar for Windows 11 enno, og fastvaren er stadig i beta. Nvidia har vel kutta støtta til 7xx-serien, så her kjem det nok ingen nye drivarar. Windows 10 blir støtta i 4 framover, så eg ville ha venta litt med oppgraderingen.

Lenke til kommentar

Jeg har en i5 2500K på en av maskinene mine og den kjører helt fint. Jeg tror mye av problemene dine skyldes at du kjører i3. Prosessoren din er såpass ny at du skal kunne få tak i en i5 eller i7 til en ganske billig penge på feks Finn eller eBay. Du vil merke stor forskjell da. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...