Gå til innhold

Kommunen: 5 av 12 utleiere i Oslo har for mange elsparkesykler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selvstendigsaas skrev (På 31.10.2021 den 11.17):

La nå markedet regulere seg selv. Har de for mange sykler, så er det deres økonomiske tap og de vil redusere antall helt selv.

Mistenker nok heller at det er noen tette bånd mellom kommunen og en aktør som vil at kommunen skal redusere konkurransen, sånn at denne aktøren kan få ha markedet sitt i fred.

Jeg er ikke spesielt glad for hvordan Oslo Kommune nå prøver å rydde opp etter egen fadese ved at de unnlot å sette klare regler i starten. Men om "markedet" får lov å regulere seg selv, så vil vi nok se at flere vil sette ut for mange sykler. De hadde vel neppe flere sykler ute før begrensningen, enn det de så som tilstrekkelig dekning, så for enkeltoperatørene er antall sykler helt klart for lavt nå.

Disse syklene er ikke spesielt dyre i innkjøp, men kundene vil gjerne ha en sømløs overgang til neste, og orker vel ikke ha konto hos alle 12 aktørene. De vil vel heller ha en de kjøper månedsabonnement av, men ønsker at det er nok sykler fra den ene.  Blir det for få, så er det kanskje mindre interessant, så lenge man ikke kan "roame" på de andres sykler. Tipper det er relativt få kunder som bruker syklene så lite at man ikke er "merke-bevist" i valg av operatør, men tar den som man finner, av de man er registrert hos.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det var jo fritt marked inntil nylig. Og hva var resultatet? Et sant kaos i gatene med sparkesykler strødd overalt. Når det frie marked skaper kaos og store ulemper for tredjepart, må det reguleres. Utleierne skal være glade for at det ikke ble totalforbud. Det var nærmest et folkekrav for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

  

On 10/31/2021 at 11:17 AM, Selvstendigsaas said:

La nå markedet regulere seg selv. Har de for mange sykler, så er det deres økonomiske tap og de vil redusere antall helt selv.

Dette er forsøkt med lite hell. Som noen i bransjen sa: elskutere er en lisens til å trykke penger. Man har en vanvittig margin på elskutere så man kan fint tåle massiv overkapasitet på antall sykler for å ta markedsandeler. Det er altså ikke slik at markedet justerer tilbudet til den faktiske etterspørselen, men til hva som er lønnsomt. Det resulterte i at elskutere lå strødd overalt i byen, forsøplet bybildet og gjorde livet for folk med rullator, barnevogn og synshandikap ganske utrivelig.

Endret av 8086
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...