Redaksjonen. Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 Kvinnelige høyteknologigründere: – Det å ikke høre hjemme, blir en mobiliserende kraft 1 Lenke til kommentar
Selvstendigsaas Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 Det er ganske enkelt å føle seg utstøtt som grunder i norge, uavhengig av om man er kvinne eller mann. Bare noe så enkelt som å samarbeide med flere aktører på prosjekter resulterer i en "ekstrem terretoriemarkering" som dreper hele motivasjonen for å samarbeide med andre aktører. 2 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 1 hour ago, Selvstendigsaas said: Det er ganske enkelt å føle seg utstøtt som grunder i norge, uavhengig av om man er kvinne eller mann. Bare noe så enkelt som å samarbeide med flere aktører på prosjekter resulterer i en "ekstrem terretoriemarkering" som dreper hele motivasjonen for å samarbeide med andre aktører. Helt korrekt, dette er ikke kjønnsavhengig og man vil også oppleve det i samarbeidsprosjekter i enkelte store organisasjoner. 1 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 Ja, slikt hemmer mere enn det hjelper, kan jeg tenke meg. Evnen til å tenke sammen forvitret vel med amerikaniseringen av tenkemåten. Da mister vi vel et av de spesielle fortrinnene våre da...(?) 1 Lenke til kommentar
OrIoN89 Skrevet 1. november 2021 Del Skrevet 1. november 2021 Må vi alltid ha en diskusjon om kjønn, rase, etnisitet, IQ, oppvekst, høyde, vekt, musikksmak, øyefarge, matpreferanse Hva hjelper det å dele opp befolkningen i disse gruppene? Kan vi ikke bare løse problemer og ha det gøy sammen? Hvorfor må vi dele opp i sub grupper og gi disse ulike verdier? 2 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. november 2021 Del Skrevet 1. november 2021 (endret) 40 minutes ago, OrIoN89 said: Må vi alltid ha en diskusjon om kjønn, rase, etnisitet, IQ, oppvekst, høyde, vekt, musikksmak, øyefarge, matpreferanse Hva hjelper det å dele opp befolkningen i disse gruppene? Kan vi ikke bare løse problemer og ha det gøy sammen? Hvorfor må vi dele opp i sub grupper og gi disse ulike verdier? Godt poeng. Jeg tror det har med å gjøre at man ofte definerer utfordringene man møter i livet med å være relatert til enkelte egenskaper man selv innehar. Er jeg kvinne? Er jeg mørkhudet? Er jeg mindre attraktiv? Er jeg overvektig? Er jeg homofil? Er jeg for ung/gammel osv. Når en av disse områdene også har fått politisk drivkraft i samfunnet og blitt løftet som et diskrimineringsproblem så ser man ofte en trend til at mennesker profilerer seg opp mot disse om så for å bli mer sett, hørt og profilert. Man tyr til litt samme mekanikker som når "barna våre" blir skøvet foran alle innvaderende tiltak ovenfor privatlivet. Dette er et samfunnsproblem i seg selv. Ja vi skal bekjempe diskriminering i alle former men vi må også passe oss for at dette ikke blir misbrukt. Å sette feilaktige merkelapper på et problem vil igjen føre til at det faktiske problemet ikke blir løst. https://www.theatlantic.com/politics/archive/2015/09/readers-lament-the-rise-of-victimhood-culture/405784/ Endret 1. november 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 1. november 2021 Del Skrevet 1. november 2021 OrIoN89 skrev (1 time siden): Må vi alltid ha en diskusjon om kjønn, rase, etnisitet, IQ, oppvekst, høyde, vekt, musikksmak, øyefarge, matpreferanse Hva hjelper det å dele opp befolkningen i disse gruppene? Kan vi ikke bare løse problemer og ha det gøy sammen? Hvorfor må vi dele opp i sub grupper og gi disse ulike verdier? Helt enig, for det finnes to typer mennesker, den første er dem som deler folk inn i to grupper, den andre er de som ikke nøyer seg med to... Forøvrig er vi like, men det er utenpå...😋 1 Lenke til kommentar
Selvstendigsaas Skrevet 1. november 2021 Del Skrevet 1. november 2021 Det er en ganske enkel grunn for hvorfor vi deler mennesker inn i grupper. Det er for å få på plass basis ingredisensen som trengs for splitt og hersk. På denne måten kan vi i gruppene krangle oss i mellom, uten å forene oss sammen og jobbe for alles beste. Derfor har vi frp gruppen mot mdg, kvinner mot menn, kristne mot muslimer osv osv. Det at det i det heletatt skal være nødvendig med "kvinnerettigheter" viser at man ønsker splittelse. Ønsker vi like rettigheter, så trenger man ikke å definere hvem rettighetene skal tilhøre, da de skal tilhøre alle. (rettigheter er forøvrig kun aktuelt all den tid man ikke er frie. Er man fri så har man også frihet til alt. Rettighet er ikle noe annet enn et unntak fra en regel) 2 1 Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 1. november 2021 Del Skrevet 1. november 2021 Hvis noen uavhengig av hvilke "undertrykte" gruppe de tilhører ønsker å endre etikk, moral eller spilleregler generelt på en arena, f.eks i en bransje, anbefaler jeg å begynne å jobbe som innkjøpssjef eller compliance manager hos sluttkunden i næringskjeden. Typisk Equinor, Statkraft osv. Her settes alle premissene som underleverandører forholder seg til. Typisk gjelder pris, leveringstid og kvalitet. Så gjelder det å skryte på seg nok til å få oppdraget, og prøve å fikse problemene etterpå i hui og hast uten nok folk. 1 Lenke til kommentar
Gunnar Mo Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 "Kvinnene forteller om en bransjekultur som oppmuntrer til snarveier i beslutningene, å skryte av vekstambisjonene sine og å opptre taktisk og opportunistisk på bekostning av moralsk integritet og åpenhet. Den kulturen tilpasser de seg ikke." Så kvinner er som gruppe moralsk overlegne menn? Neppe, og da kan man jo fort lure på om forskeren har maktet å finne et representativt utvalg av kvinnlige grundere, eller om hun, bevisst eller ubevisst, har plukket en gruppe som skal få frem det hun vil. 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå