SheldonC Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 (endret) Har selv 545 000kr nå, og kommer til å ha rundt 600 000kr minus det som blir omgjort, når jeg er ferdig med mastergrad til våren. Dette er uten å ha betalt noe annet enn semesteravgift som skolepenger. Er dette mye? Eller er det noenlunde vanlig? Hvor mye har dere som holder på å studere nå og hvor mye hadde dere som er ferdig å studere rett etter endte studier? Endret 31. oktober 2021 av SheldonC Lenke til kommentar
C_Buk Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 Har ca 500 000 igjen, med en master + bachelor og en relevant jobb jeg trives i 🙂 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 Ca. 500 000. Studielånet ble investert i aksjer, så har ingenting å klage over 🙂 1 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 1. november 2021 Del Skrevet 1. november 2021 Har 183 831,11 kr igjen av studielånet. Betaler ikke på det nå og har fått slettet og vil få slettet rentene som legges på enn så lenge. Dette beløpet er etter omgjøring, husker ikke hva jeg hadde før det. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. november 2021 Del Skrevet 1. november 2021 500k+ er ganske vanleg om du har minst fem studieår. Lenke til kommentar
sureup Skrevet 1. november 2021 Del Skrevet 1. november 2021 "Gjennomsnittlig studiegjeld i 2020 var 333 324 kr, hvor de med fullført bachelorgrad hadde 301 786 kr i snitt og de med mastergrad 409 365 kr i snitt." Lenke til kommentar
neglesprett Skrevet 27. november 2021 Del Skrevet 27. november 2021 Hoppet av studiene, begynte å jobbe og slettet studielånet for mange år siden. Har nå lønn på ca 1 mill. Haha Lenke til kommentar
Part54321 Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 0,00 kr Angrer på at jeg betalte noe tilbake og ikke bare kjørte pengene inn i indeksfond. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 I 2019 hadde ca 25% av husholdningene studiegjeld, og for de som hadde det, var gjennomsnitt beløp 250k. Inntekts- og formuesstatistikk for husholdninger (ssb.no) Lenke til kommentar
JUL Skrevet 4. desember 2021 Del Skrevet 4. desember 2021 561 487,- Master, studert 6 mnd i Australia og tatt noen fag etter endt master med fult lån fra lånekassa. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 4. desember 2021 Del Skrevet 4. desember 2021 Hadde VGS nært hjemmet og hadde deltidsjobb mens jeg var på universitet, så klarte meg uten lån. Det hadde vel lønnet seg å låne max og investere pengene, men greit at de som trenger lån studiemessig heller får det. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 5. desember 2021 Del Skrevet 5. desember 2021 vidor skrev (På 4.12.2021 den 13.03): Hadde VGS nært hjemmet og hadde deltidsjobb mens jeg var på universitet, så klarte meg uten lån. Det hadde vel lønnet seg å låne max og investere pengene, men greit at de som trenger lån studiemessig heller får det. Lånekassen har vel ikke noen begrensning på hvor mye de kan låne ut? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 5. desember 2021 Del Skrevet 5. desember 2021 8 minutes ago, ITtraktor said: Lånekassen har vel ikke noen begrensning på hvor mye de kan låne ut? Alt henger nå sammen med alt. Jo færre som bruke ressurser unødvendig jo flere som trenger det nyter godt av det i et større bilde. Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 15. desember 2021 Del Skrevet 15. desember 2021 vidor skrev (På 4.12.2021 den 13.03): Hadde VGS nært hjemmet og hadde deltidsjobb mens jeg var på universitet, så klarte meg uten lån. Det hadde vel lønnet seg å låne max og investere pengene, men greit at de som trenger lån studiemessig heller får det. Gjorde litt det samme. Bodde hjemme størstedelen av tiden jeg studerte + deltidsjobb med svært god lønn pga gunstig studentordning. Grunnen til at jeg ikke har så høy studielån i utgangspunktet er at jeg kun hadde studielån de to siste årene jeg studerte (da hadde jeg også flyttet til Oslo), dvs da jeg tok master. Ble også rådet av "alle" om å ta studielån hele studieløpet mitt og sette i fond men følte det ble feil å gjøre da jeg aldri hadde behov for det hele tiden og ville ikke at det skulle gå på bekostning av de som trenger det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå