Gå til innhold

Lancia Delta gjenoppstår som elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dassen skrev (5 minutter siden):

download.jpg.22aec449f1603bf65be4953040a983c2.jpg

Morsomt hvor dårlig størrelsesforholdet kommer frem her. Kunne sikkert fått plass til to Laciaer i en IONIQ 5.

kremt skrev (4 minutter siden):

Motor på inntil 180 kW virker litt lite?

Om alt dette er dreiemoment i bunnen så er det plenty nok for mannen i gata. Jeg vet ikke helt om jeg henger meg på ideen om at alle kule elbiler også skal være testosteronbeist.

Lenke til kommentar
Dassen skrev (25 minutter siden):

download.jpg.22aec449f1603bf65be4953040a983c2.jpg

Ikke så unaturlig, siden Lanciaen er tegnet av Giorgetto Giugiaro. Ionicen er jo inspirert av Pony Coupe-konseptet fra 1974 som også var tegnet av Giugiaro. I tillegg har de pepret bilen med detaljer fra noen av de mest kjente Giugiarokonseptene fra 60 og 70 tallet, så Ionic 5 kan i høyeste grad ses på som en Giugiarohommage.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Cleanupordie skrev (6 minutter siden):

Det er nok å ta litt i. Etter hva jeg kan finne er generasjon 1 av Lancia Delta 75 cm kortere enn Hyundai Ioniq 5.

75cm kortere, 27cm smalere, 25 cm lavere. Nå håper jeg noen tar seg bryet med å regne ut volumet 😁

Lenke til kommentar
Just now, KjeRogJør said:

Å? 245hk er da ikke så ille på et knøtt...?

Jeg stusset på at dette gjelder for hele plattformen for Stellantis. Det er maks effekt for hele den plattformen og alle biler som bygges på den. Men generelt sett er jeg enig at effekt og 0-100 har fått alt for stor oppmerksomhet de siste årene. Mange egenskaper som er viktigere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Jeg stusset på at dette gjelder for hele plattformen for Stellantis. Det er maks effekt for hele den plattformen og alle biler som bygges på den. Men generelt sett er jeg enig at effekt og 0-100 har fått alt for stor oppmerksomhet de siste årene. Mange egenskaper som er viktigere.

Spiller vel ingen rolle om hele den plattformen er laget for det. Inntil Tesla kom og nordmenn for første gang i historien valfartet for å kjøpe amerikansk "kvalitet", så var folk strålende fornøyd med 130 dieselhester. Det er faktisk ikke lov å ha eid en dieselbil og påstå man er opptatt av ytelser.

180 kW er mer enn nok for alle de 90% av bilkjøperne som tidligere kjøpte diesel. Av de resterende 10% som kjøpte bensinbil, så var det sikkert bare noen promille som var opptatt av ytelse og bestilte størst bensinmotor. For de få er 180 kW snaut.

Dessuten er det ingen som har sagt at Stellantis ikke skal lage en egen plattform for sportsbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Det er faktisk ikke lov å ha eid en dieselbil og påstå man er opptatt av ytelser.

Haha. Det er nok noen biler du burde ha prøvd da. Et tysk merke har en 3-liter R6 med 4 turboer blant annet. Din holdning virker veldig gammeldags, det er ikke 1.7 liter sugediesel fra Izusu i de fleste biler lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (43 minutter siden):

Spiller vel ingen rolle om hele den plattformen er laget for det. Inntil Tesla kom og nordmenn for første gang i historien valfartet for å kjøpe amerikansk "kvalitet", så var folk strålende fornøyd med 130 dieselhester. Det er faktisk ikke lov å ha eid en dieselbil og påstå man er opptatt av ytelser.

180 kW er mer enn nok for alle de 90% av bilkjøperne som tidligere kjøpte diesel. Av de resterende 10% som kjøpte bensinbil, så var det sikkert bare noen promille som var opptatt av ytelse og bestilte størst bensinmotor. For de få er 180 kW snaut.

Dessuten er det ingen som har sagt at Stellantis ikke skal lage en egen plattform for sportsbiler.

Går ut i fra at dette er ironi?😉

Kjører dieselbil på 1,8 tonn med 190 kw og kunne ikke drømt om å ha bil med mindre effekt enn det. Går greit å bruke samboeren sin bil med 77 Hk for turer til miljøstasjonen, men ellers får hun ha den i fred.

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Haha. Det er nok noen biler du burde ha prøvd da. Et tysk merke har en 3-liter R6 med 4 turboer blant annet. Din holdning virker veldig gammeldags, det er ikke 1.7 liter sugediesel fra Izusu i de fleste biler lenger.

Har ikke så mye med effekt å gjøre, men mer med kjøredynamikk. Har kjørt en del dieselbiler over 300 hk, og samtlige har vært et gjesp. Samtidig har jeg kjørt bensinbiler under 100hk som har vært helt magiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (4 timer siden):

Å? 245hk er da ikke så ille på et knøtt...?

Oppleves som mye mindre når det er elektrisk. 

 

kremt skrev (4 timer siden):

Mange egenskaper som er viktigere.

Hva mener du er viktigere? Vekt og effekt avslører somregel ganske mye om en bil. 

 

(not the real) Dr. Bombay skrev (2 timer siden):

så var folk strålende fornøyd med 130 dieselhester. D

Var vell veldig få som var strålende fornøyde med det, men det kostet for mye med noe mer. Hadde vi hatt normale avgifter ville nok langt flere valgt greit med effekt i sine kjøretøy. 

 

(not the real) Dr. Bombay skrev (2 timer siden):

Dessuten er det ingen som har sagt at Stellantis ikke skal lage en egen plattform for sportsbiler.

En videreutviklet hybrid/elektrisk versjon av de bilene de har hadde vært gull. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (6 timer siden):

Har ikke så mye med effekt å gjøre, men mer med kjøredynamikk. Har kjørt en del dieselbiler over 300 hk, og samtlige har vært et gjesp. Samtidig har jeg kjørt bensinbiler under 100hk som har vært helt magiske.

Enig. Fikk låne en BMW 1-serie diesel med manuelt gir i en ukes tid mens min var på verksted. Liten motor, men fantastisk morsom bil å kjøre. Savner egentlig manuell giring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper denne blir så kul som den fortjener å bli, og at Stellantis ikke faller for fristelsen til å putte inn den kjedelige drivlinjen som de har i alle de andre elbilene sine, i et Delta Integrale-skall. I såfall så blir dette drømmebilen min. Men steike så mye grisekjøring det hadde blitt på meg med en elektrisk Delta Integrale!!! 😊 Lappen hadde hengt i en tynn tråd ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...