Lodium Skrevet 1. november 2021 Del Skrevet 1. november 2021 Just now, Ketill Jacobsen said: Så du synes ikke det er noen mening i å ha ordninger som gjør at en får fart på energireduksjon i norske husholdninger? Det er jo et greit synspunkt. Noen er jo også i mot den tidsbestemte støtten til elbiler for å få raskere overgang til slike biler. Er det noe poeng når det er mye arbeid og du får lite igjen for strevet ved å sende søknaden? I tilegg kommer Enova med helt håpløse unnskyldninger i artikkelen her Siteter fra lenken Vi har en masse blokker i Kristiansand, bygd i betong på 1960- og 1970-tallet, som skriker etter renovering. Han står foran en av blokkene som faktisk ble renovert for noen år siden. Blokka som tilhører Kjempegravene borettslag på Lund i Kristiansand fikk i 2017 trelags vinduer, ble etterisolert og fikk bedre tetting mot trekk, for å nevne noe. Energiforbruket sank med 130.000 kilowattimer i året, det er nesten en halvering. – Bør være en gulrot Renoveringen kostet borettslaget 23 millioner kroner, men støtten fra Enova var ytterst beskjeden: 121.000 kroner, det tilsvarer en halv prosent. – Det tok mye tid å skrive søknaden. Det var nesten ikke bryet verdt, sier Zachariassen. – Hva synes du om at Enova verken i år eller i fjor har klart å dele ut de pengene som skulle ha gått til husholdninger? – Det er jo veldig leit da. Tilskuddet bør jo være en gulrot som motiverer styrer og beboere til å ta de nødvendige grepen ordentlig den gangen de gjør det, sier Christian Zachariassen. Sitat slutt. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 1. november 2021 Del Skrevet 1. november 2021 Lodium skrev (1 time siden): SNIP Lite poeng med å fylle opp med samme sitatet 2x med en times mellomrom. Det fremstår som spamming av forumet. En gang holder lenge. Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 1. november 2021 Del Skrevet 1. november 2021 (endret) 16 hours ago, Snowleopard said: Lite poeng med å fylle opp med samme sitatet 2x med en times mellomrom. Det fremstår som spamming av forumet. En gang holder lenge. Likevel klages det ikke når folk spør det samme spørsmålet de allerede har fått svar på fra samme bruker med like kort mellomrom, noen ganger kortere også på dette forumet flere ganger, til og med i samme tråd like mye spam det Endret 1. november 2021 av Lodium Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 1. november 2021 Del Skrevet 1. november 2021 Lodium skrev (18 timer siden): Er det noe poeng når det er mye arbeid og du får lite igjen for strevet ved å sende søknaden? I tilegg kommer Enova med helt håpløse unnskyldninger i artikkelen her Jeg mener at det må være mulig for Enova å lage opplegg som er lite krevende for alle parter og som ikke forutsetter kostbare fagfolk. Veldig mange har kompetanse selv til å håndtere ganske avanserte ting uten å ha relevant utdanning. Om Enova utarbeidet noe kortfattet om skifting av vinduer og krav som må oppfylles for å få støtte til dette, liknende for ny og bedre isolasjon i vegger, ditto for gulv, ditto for tak etc. Å få satt opp en en søknad og behandling av denne hos Enova burde være lite ressurskrevende. For installasjon av varmepumpe burde det være enda enklere og ganske enkelt også for solceller. Krav om at solceller skal være kjøpt i Norge og krav om bruk av fagfolk, er ikke noe Enova skal bry seg med (her er det krav som gjelder uansett). Støtte fra Enova til energisparingsprosjekter vil akselerere utviklingen mye mer enn pengestøtten tilsier. Folk finner det langt mer interessant å gjøre noe om en får litt støtte. Det er nå et enormt behov for å frigjøre strøm til mer fornuftig bruk enn å fyre for kråka i norske husholdninger (strøm til batterifabrikker, strøm til å produsere hydrogen etc, mer strøm behøves til transport etc). Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 1. november 2021 Del Skrevet 1. november 2021 Lodium skrev (3 timer siden): Likevel klages det ikke når folk spør det samme spørsmålet de allerede har fått svar på fra samme bruker med like kort mellomrom, noen ganger kortere også på dette forumet flere ganger, til og med i samme tråd like mye spam det Det blir påpekt innimellom, og også henvist til å gå tilbake og lese svaret som allerede er presentert, blant annet av meg. Dog, det må sies at det er stor forskjell på ettpar linjer med tekst, og et sitat som tar ca en skjermside eller mer. Uansett, det gjør det ikke bedre at du prøver å bagatellisere dette med å påpeke andres feil, når du selv også har mulighet til å kommentere/reagere på det. Men nå skal jeg ikke gjøre dette til en avsporing og lengre diskusjon, så avslutter dette. Ta det til deg og endre på det, eller fortsett i samme sporet, og risker å få flere kommentarer på dette og/eller bli flagget. Ditt valg. Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 7. november 2021 Del Skrevet 7. november 2021 (endret) On 11/1/2021 at 10:53 PM, Snowleopard said: Det blir påpekt innimellom, og også henvist til å gå tilbake og lese svaret som allerede er presentert, blant annet av meg. Dog, det må sies at det er stor forskjell på ettpar linjer med tekst, og et sitat som tar ca en skjermside eller mer. Uansett, det gjør det ikke bedre at du prøver å bagatellisere dette med å påpeke andres feil, når du selv også har mulighet til å kommentere/reagere på det. Men nå skal jeg ikke gjøre dette til en avsporing og lengre diskusjon, så avslutter dette. Ta det til deg og endre på det, eller fortsett i samme sporet, og risker å få flere kommentarer på dette og/eller bli flagget. Ditt valg. Jeg ønsker ikke starte en diskusjon om det der og jeg gidder ikke henvise til tråder det er snakk om mer enn en linje i spørsmsålet eller argumentasjonen selv om både svaret og argumentasjonen er sagt flere ganger og svaret på flere ganger tidlige i samme tråd av samme bruker med mer enn ettsvars linjer og så presterer med-dabatant likevel å spørre eller argumentere på samme hvis Jeg prøver heller ikke å bagatilersere dette Bare merker meg at folk som leker modorator har litt forskjellig standardarder hvordan de reagerer på brukere her inne alt etter som hvem de svarer og liker. Jeg vet da godt at spam er en u-ting men har hatt inntrykk av at folk ikke er så nøye på det i og med at det er andre brukere som ikke blir klaget på i like stor grad alt etter hvor mye de synes om brukeren. Men du har forsåvidt rett at dette ikke er en del av tema Endret 7. november 2021 av Lodium Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 7. november 2021 Del Skrevet 7. november 2021 (endret) On 11/1/2021 at 8:33 PM, Ketill Jacobsen said: Jeg mener at det må være mulig for Enova å lage opplegg som er lite krevende for alle parter og som ikke forutsetter kostbare fagfolk. Veldig mange har kompetanse selv til å håndtere ganske avanserte ting uten å ha relevant utdanning. Om Enova utarbeidet noe kortfattet om skifting av vinduer og krav som må oppfylles for å få støtte til dette, liknende for ny og bedre isolasjon i vegger, ditto for gulv, ditto for tak etc. Å få satt opp en en søknad og behandling av denne hos Enova burde være lite ressurskrevende. For installasjon av varmepumpe burde det være enda enklere og ganske enkelt også for solceller. Krav om at solceller skal være kjøpt i Norge og krav om bruk av fagfolk, er ikke noe Enova skal bry seg med (her er det krav som gjelder uansett). Støtte fra Enova til energisparingsprosjekter vil akselerere utviklingen mye mer enn pengestøtten tilsier. Folk finner det langt mer interessant å gjøre noe om en får litt støtte. Det er nå et enormt behov for å frigjøre strøm til mer fornuftig bruk enn å fyre for kråka i norske husholdninger (strøm til batterifabrikker, strøm til å produsere hydrogen etc, mer strøm behøves til transport etc). Enova gir forholdvis lite støtte Det utgjør bare en en liten del av den totale kostnaden og beløpet enova gir til forskjellige tiltak har vært så å si vært uforandret siden enova så lys ilustret av artikkelen jeg lenket og siterte fra Og så presterer Enova her i artikkelen her å si at støtten enova gir er med på den prisøkning når vi tross har hatt generell prisøkning i en del tiår allerede som vi ville hatt uavhengig av enova støtte? Vi lever ikke lenger i tidsperioden 1990-2000 da hus kun kostet rundt 1 millon å bygge så det Latterlig unnskylding de kommer med. Dersom Enova skulle hatt en misjon så burde hele dritten omstrukereres og man burde heller innføre loddtrekning blant søkere og økning av støtte per prosjekt ellers tar det tiår mer før alle bygninger i dette landet blir energi effektivisert siden det tross alt koster ganske mye å gjøre noe med ett bygg i 2021 særlig en boligblokk bygd i betong bygd på 70-80 tallet. Ikke komme med dårligere unnkyldninger type nei , vi må kutte støtte fordi vår støtte bidrar til prisøkning Endret 7. november 2021 av Lodium Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 7. november 2021 Del Skrevet 7. november 2021 Lodium skrev (5 timer siden): Dersom Enova skulle hatt en misjon så burde hele dritten omstrukereres Helt enig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå