Gå til innhold

Her knuser Mustang Mach-e seg til toppscore


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
keramikklampe skrev (2 minutter siden):

Når såpass mange biler får 90%+ er det kanskje på tide å oppdatere test rutinene med strengere krav?

Er nok heller slik at OEM's fint vet hva kravene er og blir neste år, og utvikler ting deretter. 

Men ja. Det hadde vært gøy om ENCAP et år gikk helt "rogue" og kjørte komplett nye tilfeldige tester. ^^ 

Endret av oophus
  • Liker 4
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (3 timer siden):

Når såpass mange biler får 90%+ er det kanskje på tide å oppdatere test rutinene med strengere krav?

Står i artikkelene at det blir strengere krav hele tiden, sånn at 5 stjerners biler fra 2019 er ikke like sikre som 5 stjerners 2021.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (8 timer siden):

Er nok heller slik at OEM's fint vet hva kravene er og blir neste år, og utvikler ting deretter. 

Men ja. Det hadde vært gøy om ENCAP et år gikk helt "rogue" og kjørte komplett nye tilfeldige tester. ^^ 

Ja, var nettopp det. Sett krav og test rutiner som gjør det skam vanskelig å nå 90%. 

 

Dubious skrev (5 timer siden):

Står i artikkelene at det blir strengere krav hele tiden, sånn at 5 stjerners biler fra 2019 er ikke like sikre som 5 stjerners 2021.

Akuratt, ettersom vi vet at test resultater ikke kan sammenlignes, er det rom for å lage scenario som gjør det utfordrende å få fem stjerner. 

Når "alle" får fem stjerner, og "fem pluss" blir det på en måte ikke mulig å skille bra fra virkelig bra. Men det handler vel om økonomi som alt annet... 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det nytt av året at de kjører frontkollisjonstester mot en vogn i stedet for mot en vegg? Uansett, det virker som en stor forbedring av metodikk fordi det inkluderer kjøretøyets vekt som en faktor i frontkollisjoner. "Alle" vet jo at forskjellen i tyngde spiller en stor rolle, en historie som vegg-testen ikke sier noe om. Tunge kjøretøy kan gjøre det like bra i veggtesten som lette, men når alt kommer til stykket så moses det lette kjøretøyet av det tunge. Stor tyngde trekker altså opp sikkerheten for den ene parten og ned for den andre. Summen kan være økt risiko for dødsfall. Moderne tester bør fange opp dette og dele ut stjerner etter totalrisiko, ikke bare risikoen for personer i det ene kjøretøyet. På samme måte kan et lett kjøretøy gjøre det bra i vegg-testen men i realiteten være en dødsfelle.

Biler bør i teorien være i omtrent samme vektklasse. De som er lengst unna normalvekt bør få trekk i NCAP for dette.

Tunge kjøretøy som busser og lastebiler bør ha egne frontkollisjonsfangere for å motvirke risikoen de utgjør som følge av vekt. Da tenker jeg ikke på lange pansere, for det vil gå ut over lastekapasitet og dermed gi flere tunge kjøretøy på veiene. Men at de har en mekanisme for å skyte en slags bil-airbag fremover. Altså et slags panser som ligger under førerhuset til vanlig og bare skytes frem når kollisjonen er uunngåelig. Jeg ser for meg den blå kollisjonsboksen fra testene som er plassert på noe a la skuffe-skinner og som skytes ut når sensorene er sikre på at kollisjonen kommer. Den blå boksen skjules av et pyndeteksel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (På 29.10.2021 den 18.09):

Er nok heller slik at OEM's fint vet hva kravene er og blir neste år, og utvikler ting deretter. 

Men ja. Det hadde vært gøy om ENCAP et år gikk helt "rogue" og kjørte komplett nye tilfeldige tester. ^^ 


Tror dere mister av syne det egentlige målet med Euro NCAP, her. Målet er ikke å stille bilfabrikanter til skamme eller stille dem opp mot hverandre.
 

Nei, målet med NCAP er å frarøve fabrikantene muligheten til å skjule og/eller nedprioritere sikkerhet over de mer håndgripelige og salgbare egenskaper ved bilen. Altså slik bilbransjen pleide opererte før Euro NCAP mf. 
 

Slik sett er Euro NCAP en dundrende suksess – samtlige bilfabrikanter gjør nå det de kan for å komme godt [nok] ut i test.
 

Når så samtlige fabrikanter har de samme verktøy og teknologi til å leke med, da blir også resultatet temmelig likt. Som jo i og for seg er hva man ønsker. 
 

****

Ikke ulikt et VM i e.g. sprint – det er i realiteten ikke mye som skiller i rundetid på de ulike utøverne. 
 

Eller tilsvarende «Torque Channel» på YouTube, der fantasispesifikasjonene til samtlige leverandører av muttertrekkere testes og eksponeres for hva de faktisk er.
 

Med slik reell etterprøving kan vi forhåpentligvis tvinge industrien til å forholde seg til sannheten. I alle fall komme litt nærmere. Og uunngåelig nærmere hverandres spesifikasjoner, da alle disse verktøyene i bunn og grunn er bygget over samme lest. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (2 timer siden):

Tror dere mister av syne det egentlige målet med Euro NCAP, her. Målet er ikke å stille bilfabrikanter til skamme eller stille dem opp mot hverandre.

Vi er nok enige. Var bare en kommentar om at testene er godt kjent, og at bilfabrikantene fint kan designe biler opp mot et godt resultat der. Det i seg selv tvinger jo inn sikkerhet der ENCAP har designet sine tester mot. De dekker nok mest mulig, og er valgt av en god grunn. Men syns det hadde vært stilig med en "joker" test årlig sammen med alt det andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...