Gå til innhold

Beste måten å bøye aluminium?

Anbefalte innlegg

Vel, som dere sikkert allerede har lest dere til, prøver jeg å få en sånn Lian-Li drevfront til å passe i det nye Lepont kabinettet mitt. Skuffelsen var sånn passe når jeg fant ut at disse to aluminiumsproduktene ikke helt var skapt for hverandre. Researchen med skyvelære så langt viser at drevfronten vil stå ca 2 mm lengre inn i kabinettet enn de originale "blankene", med mindre jeg freser litt på plastfronten, og det har jeg ikke lyst til å gjøre helt ennå, hvertfall.

Det jeg har kommet fram til er at jeg må fjerne de gamle festeørene, og lage en 90¤ brett etter ca 18,5 mm regnet fra fronten av dekselet, eller 13 mm regnet fra der dekselet vil butte mot frontplata til kabinettet.

-Bore hull i de nye ørene, og bore hull på det korresponderende stedet på kabinettet. Da har jeg også muligheten til å legge noe mellom, hvis jeg bestemmer meg for å frese litt i fronten for å flytte den frem, kant i kant med de blanke originale dekslene på kabinettet.

Men tilbake til spørsmålet mitt, hva er den beste måten å bøye aluminium på denne måten? File/skrape/frese/bore en svakhet å bøye etter, går jeg utifra? Noen som har noen idéer?

Verktøy som står til redighet er Dremel, baufil, småfiler, tenger + sikkert litt annet, ikke at jeg skjønner hva annet jeg har som skal kunne brukes.

Har hørt at aluminium er mye vanskeligere å arbeide med enn stål?

På forhånd takk for all hjelp

edit: fiks idé: Kutte av, og lime på i 90 graders vinkel? blir vel nesten det enkleste. Er god klaring til å få plass til støtte til liminga. Et ordentlig fettlag med araldit burde fikse den biffen der, mener jeg...

Endret av RolloThomasi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løsningen presenterte seg mens jeg sov i dag.

Jeg kutta av "ørene" slik at det ble ca 1 mm klaring. La ei god pølse med Blu-tack langs hver kant, justerte i posisjon og satt på fronten igjen. Fronten presser det hele bakover og sikrer festinga. - Ingen modifisering av den splitter nye kassa :)

Men takk for alle innspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...