Gjest 60326...46e Skrevet 29. oktober 2021 Del Skrevet 29. oktober 2021 Det er opprettet reklamasjon til utbygger av ny bolig. De tar saken videre til sin innleide entrepenør, og der er det stopp. Sakene det er snakk om er noe elektrisk og et gulv. Hvor mye forståelse er det forventet at vi (kjøpere) skal vise for at utbygger sine kontraktører nekter å svare på henvendelser til dem? Her har det vært snakk om en sak som er trenert i et halvt år. Anonymous poster hash: 60326...46e Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. oktober 2021 Del Skrevet 29. oktober 2021 Kan fort bli eit typisk TV2 Hjelper Deg-eksempel der det aldri skjer noko. Mas, mas litt meir, ev. søk hjelp om ingenting skjer. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 30. oktober 2021 Del Skrevet 30. oktober 2021 Dere skal ikke vise forståelse ovenfor utbygger. Du har jo kjøpt en produkt som ikke er som avtalt. Du har jo et økonomisk tap all den tid du ikke har fått det du har betalt for. Er manglende av et slikt omfang at det er regningssvarende å involvere en advokat, så bør dere gjøre det. Sjekk også med forsikringsselskapet ditt. Det er ofte rettshjelpsforsikring i boligforsikringer. Det kan gjøre kostnadene dine lavere. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 30. oktober 2021 Del Skrevet 30. oktober 2021 Hva står i kontrakt angående reklamasjon? Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 30. oktober 2021 Del Skrevet 30. oktober 2021 Da må utbygger finne noen andre. Det er vel utbygger dere har kontrakt med. Dere kan jo selvsagt uttrykke forståelse for at det er vanskelig for dem, men i utgangspunktet er det utbyggers problem, ikke deres at en underleverandør krangler. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 30. oktober 2021 Del Skrevet 30. oktober 2021 Reklamasjon skal skje innen "rimelig tid". For elektronikk og hvitevarer er det stort sett innen 6 uker, om en har låne produkt eller er hjulpet i mellomtiden. For gulvvarme vil det nok være betydelig lengre, så lenge det ikke skader resten av badet(?). Kanskje noen måneder. Ikke et halvt år... Neste skritt er å vise til forbrukerkjøpsloven, si at dem har overskredet hva som er rimelig tid, og be om en snarlig løsning. Alternativt blir dere nødt å be andre om å utbedre, og få det dekt av opprinnelig utbygger, også kalt dekningskjøp. Legg gjerne til litt om dere forstår at dette er en kjip situasjon for dem, men at dere ikke kan vente lengre. Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 30. oktober 2021 Del Skrevet 30. oktober 2021 1 hour ago, Axefjord said: Reklamasjon skal skje innen "rimelig tid". For elektronikk og hvitevarer er det stort sett innen 6 uker, om en har låne produkt eller er hjulpet i mellomtiden. For gulvvarme vil det nok være betydelig lengre, så lenge det ikke skader resten av badet(?). Kanskje noen måneder. Ikke et halvt år... Neste skritt er å vise til forbrukerkjøpsloven, si at dem har overskredet hva som er rimelig tid, og be om en snarlig løsning. Alternativt blir dere nødt å be andre om å utbedre, og få det dekt av opprinnelig utbygger, også kalt dekningskjøp. Legg gjerne til litt om dere forstår at dette er en kjip situasjon for dem, men at dere ikke kan vente lengre. Spørs om ikke bustadoppføringslova er riktig lov her, dersom det er tale om oppføring av ny bolig. Retting skal skje innen rimelig tid, se bustadoppføringslova § 32 tredje ledd. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå