Pizza3333 Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 1 hour ago, Lene Stohl PhD said: Det er en grunn til at svenskene, tyskerne, britene, amerikanerne og alle andre verdens land henger etter Norge på HDI-skalaen. Det er fordi svenskene ikke lærer skånsk ved siden av vanlig svensk, tyskerne ikke lærer østerriksk sammen med hoch-deutch, britene lærer ikke skotsk sammen med queen’s english, og amerikanerne ikke lærer Alabama-engelsk sammen med vanlig engelsk. Tenk deg for et romfartsprogram amerikanerne kunne hatt om de brukte masse tid på å lære opp hele befolkningen i en variant av engelsk som skiller seg bittelitt fra vanlig engelsk? Vi ville kolonisert Neptun for lenge siden. Eller, bare kanskje.. fordi vi har et gigantisk oljebudsjett fordelt på kun 5 mill innbyggere? 1 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 (endret) 2 hours ago, Only Me said: Norsk er ETT språk, men har to likestilte former skriftlig, nemlig bokmål og nynorsk. Det er ikke mine ord, det er slått fast av Stortinget 12.5.1855. Etter mer enn 166 år og mange forslag har sStoringet aldri avgjort noe annet og resultat: Den som ikke behersker begge formene norsk skrifltig kan ikke norsk skriftlig - de kan halvparten. Hvorfor er det ikke bedre å la ungdommene få fokusere på èn målform som de foretrekker istedenfor å bli middelmådig på to. Quote Absolutt intet land over bananrepublikknivå har godtatt at deres innbyggere etter ti år skolegang behersker bare halvparten av slitt langds (hoved)språk, så hvorfor skulle Norge være først i race to the bottom her? Det er ikke slik at alle skal kunne alle de offisielle språkene. Kanada har for eksempel fransk og engelsk som hovedspråk, men et mindretall av innbygggerne behersker begge språk. Quote En person ansatt i det offentlige har lovbestemt plikt til å besvare enhver henvendelse mottatt skriftlig og på norsk på samme målform som den mottas, altså er en person som ansettes i det offentlige pr definisjon ikke kvalifisert for din stilling om vedkommende pga den kan motta noe skriftlig vedkommende også skal besvare skriftlig. Hva er da merst fornuftig gitt det faktum at annenhvr nordemm arbeider nettopp i/for det offentlige: La beherskelsen av HELE området nnorsk skriftlig være en del av aboligatorisk utdannelse eller fcorlange tre måneder ekstra kurs for å utvide norskkunnskapen til å omfatte norsk i sin helhet før man i det hele tatt er kvaifisert for en slik stilling i det offentlige. Slik jeg ser det er det et argument for å fjerne loven. Quote Skal en person være kvalifisert for høyrere studier i Norge må han/hun som minimum kunne både lese og forstå norsk i sin fulle bredde, ganske enkelt fordi det er skrevet mye viktig på begge skriftlige former. Kanskje hvis du skal bli norsklærer eller poet. I de fleste studier er det ikke nødvendig å kunne uttrykke seg på begge målformer. Quote levere noen argumenter for hvorfor vi ikke bør ha sidemål i skolen som er tygre enn disse Rettskrivingen og grammatikken til folk flest er dårlig nok som den er, til og med journalister. Artiklene er fulle av skrivefeil. La folk få fokusere på èn målform istedenfor å lære to halvhjertet, og de vil bli flinkere i denne ene målformen til å uttrykke seg. Endret 31. oktober 2021 av debattklovn 1 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 Å tvinge folk til å lære/bruke begge målformer fører bare til unødvendig byråkrati og frutstrasjon. https://www.tv2.no/a/13534394/ Haukeland sykehus kaster millioner i dass for å omskilte sykehuset fra norsk til norsk. Veldig smart pengebruk. Quote Haukeland universitetssjukehus må endre alle skilt fra bokmål til nynorsk. Bakgrunnen er at Hordaland er et nynorskfylke. Bare utendørsskiltingen kommer på 1,5 millioner og deretter skal innendørs skilt endres. Styreleder Fredrik Mehn-Andersen i Bergen Riksmålsforening synes sykehuset heller burde bruke pengene på pasientbehandling. 1 Lenke til kommentar
.berZerk Skrevet 1. november 2021 Del Skrevet 1. november 2021 7 hours ago, Only Me said: Hjertelig takk for levering av et godt argument for betydningen av - og viktigheten av - sidemål, presis slik jeg påpekte over: Betydning av å gjøre noe med språklig forståelse så vidt lengre enn egen nesetipp og litt lengre enn egen andedam hvor alt derfor tilsier behov for utvidelse av såvel kunnskap som forståelse innen fagfeltet norsk. Ditt svar impliserer at du oppfatter sidemål/nynorsk som eget fag. Hvilke målbare og etterprøvbare fakta belegger du den påstanden med? Jeg kan gi deg ett veldig enkelt svar. Vi har alt for mye språk i vår skolegang, denne tiden kunne vært brukt på mer matte, kjemi, økonomi, gym, koding, naturfag osv. Mer valgfag er løsningen, så kan de som vil studere tekster 60 timer i uken gjøre det frivillig, uten å dra alle andre ned i suppen. 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 1. november 2021 Del Skrevet 1. november 2021 (endret) Prioriteringen i norsk skole er komisk. Man lærer diktanalyse, eventyrhistorier (religion og livssyn) og nynorsk. Etter endt skolegang aner ikke elevene hvordan en lønnsom bedrift skapes og mange er så bortkommen at de ikke vet hvilken utdanning man skal ta for å få seg en jobb som gir nødvendig inntekt. Det bør fokuseres mer på nytte i norsk skole. Nynorsk, RLE reduseres til minimum. Det burde ikke være vanskelig å finne noe mer produktivt. Innfør heller privatøkonomi og matlaging som obligatorisk i mange år så lærer ungene noe de får bruk for. Endret 1. november 2021 av Wisd0m 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå