Gjest 9e3a4...bd3 Skrevet 28. oktober 2021 Del Skrevet 28. oktober 2021 Hei, Min samboer har truffet en annen og hun har slått opp med meg. Vi har barn og felles bolig (hvor vi deler lånet). Samboer har forkjøpsrett men hun har ikke råd til å kjøpe meg ut. Siden forholdet avlsuttes på en svært dårlig måte og jeg i lengre tid har strukket meg veldig langt, så kan jeg ikke gå på kant med meg selv lenger. Jeg ønsker å komme meg ut av sameiet og etablere meg med egen bolig. Hun derimot ønsker at jeg venter med å bli kjøpt ut, enten ved å delbetale meg overtid (månedlige trekk), eller at lånet består med avdragsfrihet og hun betaler renter. Hennes argumentasjon er at det er best for barna at huset ikke selges. Men dette vil gjøre at jeg ikke kan komme meg på boligmarkedet. Hvilke krav har jeg og hvordan bør jeg gå frem? Anonymous poster hash: 9e3a4...bd3 Lenke til kommentar
Gjest Baardsen Skrevet 28. oktober 2021 Del Skrevet 28. oktober 2021 PS, min "tidligere" samboer.. Lenke til kommentar
Gjest ab1fa...a75 Skrevet 28. oktober 2021 Del Skrevet 28. oktober 2021 Du kan si at DET skulle hun ha tenkt på før hun traff en annen Anonymous poster hash: ab1fa...a75 Lenke til kommentar
Gjest ab1fa...a75 Skrevet 28. oktober 2021 Del Skrevet 28. oktober 2021 Altså, å dra ungekortet når det passer h*n? Anonymous poster hash: ab1fa...a75 Lenke til kommentar
Gjest 0a4de...27d Skrevet 29. oktober 2021 Del Skrevet 29. oktober 2021 Krev tvangsoppløsning av sameiet via et skriftlig varsel. Da kan dere enten bli enige om å selge, eller at du blir kjøpt ut. Når tidsfristen i varselet er utløpt kan prosessen for tvangssalg iverksettes. Anonymous poster hash: 0a4de...27d Lenke til kommentar
Gjest e1cd8...2c7 Skrevet 29. oktober 2021 Del Skrevet 29. oktober 2021 Med felles barn kan en samboer iflg et par dommer jeg har lest ha en forkjøpsrett som står seg selv om oppsett må utsettes et stykke tid. Betingelsen da er at det foreligger sterke grunner for slik løsning og et uspesifisert “best for barna “ er ingen sterkn grunn før den underbygges mer konkret enn dette. Forholdet må også vurderes mot dine egne “sterke grunner” å kunne komme inn på boligmarkedet og det vil være et moment i saken at samboer med vitende og vilje brakte avtalen om samboerskap til opphør i stedet for selv å ta hensyn til de sterke grunnene for barna som senere påbegropes. Generelt: Ingner har i et slikt tilfelle noen annen rett enn den som føgler av avtalen inntil partene er enige om annen rett eller en domsol har sagt sitt. Vær også OBS på et forhold her om den saken ikke er klarlagt allerede. Vansker fra din side mht å få overta boligen kan være et kort samerir kan trekke - og til en viss grad bli hørt på - dersom tvist om bidragsplikt/samværsrett i forhold til barn blir et case. Her vil det selvsagt også være et moment i saken at kvinnen selv trådte ut, men som vel vanlig kjent: Kvinnen står sterkere enn mannen i praktisk hverdag når det gjelder barefordeling Ses bort fra forrige punkt er saken enkel nok: Fordeling skal skje ihht inngått avtale og kan part A ikke løse ut part B ihht vilkårene i denne blir det salg til markedspris og fordeling av kassen som følger etter salg, oppgjør og salgsutlegg, om nødvendig slik gjest over meg nettopp nevnte. Vil noen av partene A og B ha en annnn løsning må de selv ta dette til retten og argumentere for sitt syn og sak. Anonymous poster hash: e1cd8...2c7 Lenke til kommentar
RudolfN Skrevet 29. oktober 2021 Del Skrevet 29. oktober 2021 (endret) Lei sak... Endret 29. oktober 2021 av RudolfN 1 Lenke til kommentar
Gjest 9e3a4...bd3 Skrevet 29. oktober 2021 Del Skrevet 29. oktober 2021 Vi er enige men en 50/50 deling på ungeomsorg. Anonymous poster hash: 9e3a4...bd3 Lenke til kommentar
X10anT Skrevet 30. oktober 2021 Del Skrevet 30. oktober 2021 Sameieloven § 15 er relevant her. Du kan i utgangspunktet kreve oppløsning etter "rimelig frist". Selv om hun i første omgang har forkjøpsrett kan selvsagt du overta boligen dersom hun ikke har økonomi til å benytte seg av denne. https://lovdata.no/lov/1965-06-18-6/§15 Lenke til kommentar
Gjest 9e3a4...bd3 Skrevet 30. oktober 2021 Del Skrevet 30. oktober 2021 X10anT skrev (3 timer siden): Sameieloven § 15 er relevant her. Du kan i utgangspunktet kreve oppløsning etter "rimelig frist". Selv om hun i første omgang har forkjøpsrett kan selvsagt du overta boligen dersom hun ikke har økonomi til å benytte seg av denne. https://lovdata.no/lov/1965-06-18-6/§15 Ok, det skal jeg se nærmere på. Vi har en litt spesiell kjøpekontrakt, jeg tror hennes søsken vil komme før meg ift kjøp. Anonymous poster hash: 9e3a4...bd3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå