Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Avstand laserkontroll


TheOp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt sent det nå. La uansett ikke merke til strekningen når det skjedde. Da jeg passerte samme vei litt senere på dagen, så ser jeg at avstanden der de sto til hvor de kunne måle bilen var ett sted mellom 30-40 meter. Finner lite på nett, men fant en artikkel fra BA(fra 2014) hvor det stod at avstanden måtte være fra 100-400 meter for å unngå feilmålinger. Jeg er nemlig ganske sikker på at jeg aldri kjørte over fartsgrensen

Lenke til kommentar
1 minute ago, TheOp said:

Litt sent det nå. La uansett ikke merke til strekningen når det skjedde. Da jeg passerte samme vei litt senere på dagen, så ser jeg at avstanden der de sto til hvor de kunne måle bilen var ett sted mellom 30-40 meter. Finner lite på nett, men fant en artikkel fra BA(fra 2014) hvor det stod at avstanden måtte være fra 100-400 meter for å unngå feilmålinger. Jeg er nemlig ganske sikker på at jeg aldri kjørte over fartsgrensen

😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kjørte med adaptiv cruisecontroll og justerte ned til fartsgrense da jeg passerte skiltet. Da ligger som regel alltid bil 2-3 km under den fartsgrensen som jeg justerer den til. Derfor bruker jeg begrepet "ganske sikker". Målingen var ett sted mellom 100-200 meter etter skiltet

Lenke til kommentar

Etter litt googling så byttet de visstnok i 2009. Også fant jeg som sagt artikkelen fra 2014 som sier at de justerte opp måleavstanden til 100-400 grunnet faren for feilmålinger. Dog, jeg finner ikke dette bekreftet noe sted. Derfor jeg lurte på om noen her visste. 

Lenke til kommentar

Retten blir det ikke, men ser at det er mulig å klage inn til politijuristen i det aktuelle politidistriktet for en mulig omgjøring pga feil i prosessen. Hvis de viser seg at minste måleavstand er 100 meter, så tenkte jeg å faktisk måle opp avstanden fra hvor de stod til hvor måling av bilen kunne gjøres som bevis på at dette ikke er gjort etter instruksene. Gjør dette kun fordi jeg som sagt er ganske sikker på at det er feilmåling. Hadde jeg visst at jeg hadde kjørt for fort på denne målingen så skulle jeg selvfølgelig lagt saken helt død og tatt boten som fortjent

Lenke til kommentar

Hvordan vet du at de brukte laser? Og hvordan vet du at de ikke sto en annen plass da de målte deg? Om du ikke får innblikk i loggen deres fra den aktuelle dagen de sto der, vil du ikke vite nøyaktig hvilke faktiske forhold og faktorer som gjaldt da du ble målt. De kan bruke stoppeklokke for alt du vet.

At du stiller spørsmål om en teknisk detalj vil uansett ikke bety mye da en overarbeidet politiadvokat mest sannsynlig er mer interessert i om du bestrider det forenklede forelegget eller ikke. Bestrider du det, blir du politianmeldt og saken går til retten. Der vil du da kunne få innsyn i alt ang. målingen som ble gjort på deg, fordi du har rett på det. Men kanskje du er heldig og de gir all informasjonen du spør om når du ringer til dem uten at du må ta det til retten. 

Lenke til kommentar

Jeg vet at de brukte laser fordi jeg ble stoppet og fortalt hvorfor jeg ble stoppet. Jeg så også personen som stod med laseren. Da kikket jeg kjapt ned på speedometeret og det viste 5 km lavere fart enn fartsgrensa akkurat på det tidspunktet, og jeg pustet lettet ut siden jeg som sagt kjørte på adaptiv cruisecontroll og hadde justert ned farten da skiltet kom. Ble ganske forundret da de vinket meg inn. Og ja jeg fikk også se målingen fra laseren, samt at de uoppfordret viste meg når laseren ble korrigert sist.

Virket faktisk som UP-betjenten skjønte at jeg var litt forundret over å ha blitt vinket inn😀

Forøvrig så kan en slik teknisk detalj være ganske viktig, hvis den tekniske detaljen faktisk kan føre til feil på målingen. Jeg er sikkert ikke den eneste som fikk forenklet forelegg der i dag. Hvis det viser seg at de har en minsteavstand for målinger på 100 meter pga faren for feilmåling, så er det da vitterlig ganske viktig at de følger disse retningslinjene

Lenke til kommentar

Du påstår mye her som de fleste oppegående mennesker ser er motsigelser.

1. Du påstår at du satte rett hastighet i adaptiv cruise control idet du passerte skiltet (rent lovlig sett skulle du ha tilpasset hastigheten før skiltet tredde i kraft, men fair enough). Du påstår da implisitt å ha kjørt med adaptiv cruise control til "korrekt hastighet for strekningen".

2. Du påstår så at du "så på speedometeret når du så politiet og at denne var 5 km/t lavere enn fartsgrensen".

Enten påstår du at du brukte adaptiv cruise control satt til fartsgrensen, eller så påstår du at du var 5 km/t lavere enn fartsgrensen. Du kan ikke påstå begge uten å komme med en selvmotsigelse. Hadde du satt ACC til fartsgrensen så hadde jo bilen holdt den og ikke 5 km lavere (du kom ifra en høyere hastighet, så hvis ACC gjorde en hastighetsendring så var det fra høyere til lavere, ikke fra lavere og opp til ny fartsgrense).

Kort sagt; Du har ingen sak. Du vet tydeligvis ikke selv fra ditt eget perspektiv hva som skjedde når du ble målt. Du har ønsketenkninger som du prøver å overtale deg selv og andre om er sannheten. Når du først har sett politiet så har de målt deg i en god stund allerede, så selv det "tidspunktet" kan ikke du bruke til noe som helst.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre dette så komplisert? Det er da bare å sende en epost til politiet der man henviser til saken og spør hvor mange meter det var til bilen da hastigheten ble målt. En lasermåler er ikke annet enn en glorifisert avstandsmåler med innebygget klokke og kalkulator, og denne avstanden er registrert i loggen for målingen.

TheOp skrev (På 28.10.2021 den 19.12):

jeg fikk også se målingen fra laseren

Den aktuelle avstanden stod for øvrig på tredje linje da de lot deg se skjermen på lasermåleren.

TheOp skrev (På 28.10.2021 den 16.50):

Hvis det viser seg at de har en minsteavstand for målinger på 100 meter pga faren for feilmåling

Det er for øvrig ikke slik at målingen blir mer usikker på grunn av at avstanden er kort. Det handler mer om at vinkelen det måles i kan bli skarpere, noe som igjen kan påvirke måleresultatet. Men dersom operatøren står plassert f.eks. i en sving slik at vinkelen mot registreringsskiltet blir tilnærmet rett vil ikke dette påvirke resultatet.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Altså uansett om det vise seg at politiet har målt med feil avstand, så vil jo ikke politiet bare tilstår det uten videre. Du må nesten har dashcam opptak av hendelsen som vise nøyaktig hvor de står og at de ikke kunne måle deg med rett avstand. Selv da er det vel en long shot.

Endret av norgi_
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 10/28/2021 at 4:50 PM, TheOp said:

Litt sent det nå. La uansett ikke merke til strekningen når det skjedde. Da jeg passerte samme vei litt senere på dagen, så ser jeg at avstanden der de sto til hvor de kunne måle bilen var ett sted mellom 30-40 meter. Finner lite på nett, men fant en artikkel fra BA(fra 2014) hvor det stod at avstanden måtte være fra 100-400 meter for å unngå feilmålinger. Jeg er nemlig ganske sikker på at jeg aldri kjørte over fartsgrensen

Du kan lese dette fine dokumentet som sier en del om gjennomføringen av trafikkontroll. Hvis du trenger en nyere versjon er det bare å kontakte politiet for å få den.

 

GP 4027 versjon januar 2016.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...