Gå til innhold

Hvordan betale skatt for kryptogevinst når en ikke har oversikt over handler

Gjest 29a96...c26

Anbefalte innlegg

Gjest 29a96...c26

For en del år siden begynte jeg å tradet en del krypto. Jeg trodde på det tidspunktet at det kun var ved konvertering tilbake til kroner det ble utløst noe skattemessige krav, så det eneste jeg registrerte var hvor mange kroner jeg spyttet inn - ikke alle handlene.

Å holde styr på alle handler er uansett ekstremt komplekst, siden ett salg, gjerne splittes opp i mange handler. Det fleste børser har jo mulighet for å eksportere, men det blir uansett ekstremt mye arbeid å holde styr på, siden det handles mellom diverse cryptoer.

Siden jeg overhode ikke har kontroll på alle handlene jeg har foretatt var planen min denne:

1. La oss si jeg totalt har spyttet inn 100 000 kr norske kroner.

2. Jeg tar nå ut 100 000 norske kroner, og betaler ingenting skatt på de.

3. Ved alle fremtidige uttak i norske kroner, betaler jeg full skatt.

Blir ikke dette en fornuftig fremgangsmåte?

Jeg kontaktet skattetaten og forklarte situasjonen til de, men fikk bare et ganske generisk svar om at jeg må betale skatt ut i fra gevinst på handel bla bla.

Anonymous poster hash: 29a96...c26

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil ikke være etter boka, og du eksponerer deg derfor for risiko.

Det du kan gjøre er å selge alt og konvertere det til NOK. Differansen mellom det du får ut og kr 100 000 skatter du av. Deretter kan du etablere et system som gjør at du innrapporterer korrekte gevinster fremover.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 29a96...c26
35 minutes ago, Sverre1969 said:

Det vil ikke være etter boka, og du eksponerer deg derfor for risiko.

Risiko for hva? I kroner og øre blir vel skatten nøyaktig den samme? 

Lenke til kommentar
Gjest 29a96...c26
3 minutes ago, TheKims said:

Du får bare tilleggsskatt hvis de manglende opplysningene har gitt deg noen skattemessig fordel

Jeg kan ikke se at jeg får noen skattemessig fordel av å gjøre det slik jeg skrev? 

Lenke til kommentar
Gjest 29a96...c26
6 hours ago, Sverre1969 said:

Du skatter senere en du ville gjort om du gjorde det korrekt. 

Det kan vel like gjerne være en ulempe, som en fordel?

Poenget er uansett at jeg KAN ikke gjøre det korrekt, jeg har ikke handelshistorikken, det er ingenting å gjøre med det. Så hvilke andre måter skal jeg i så fall kunne ordne opp i dette på?

7 hours ago, Sverre1969 said:

Det du kan gjøre er å selge alt og konvertere det til NOK.

Det er ikke et aktuelt alternativ, siden det vil påløpe vesentlige tap å selge og kjøpe inn igjen, både pga spread, og gebyrer ved overføringer, og konvertering til NOK.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Guest 29a96...c26 said:

Det kan vel like gjerne være en ulempe, som en fordel?

Poenget er uansett at jeg KAN ikke gjøre det korrekt, jeg har ikke handelshistorikken, det er ingenting å gjøre med det. Så hvilke andre måter skal jeg i så fall kunne ordne opp i dette på?

Det er ikke et aktuelt alternativ, siden det vil påløpe vesentlige tap å selge og kjøpe inn igjen, både pga spread, og gebyrer ved overføringer, og konvertering til NOK.

Du har i realiteten bare ett alternativ for å gjøre dette så korrekt som mulig, og det er ikke aktuelt fordi det vil koste deg noen kroner. Lykke til, håper du sover godt om natten.

Lenke til kommentar
On 10/28/2021 at 2:40 PM, Guest 29a96...c26 said:

Siden jeg overhode ikke har kontroll på alle handlene jeg har foretatt var planen min denne:

1. La oss si jeg totalt har spyttet inn 100 000 kr norske kroner.

2. Jeg tar nå ut 100 000 norske kroner, og betaler ingenting skatt på de.

3. Ved alle fremtidige uttak i norske kroner, betaler jeg full skatt.

Blir ikke dette en fornuftig fremgangsmåte?

Det du beskriver her er jo det samme systemet som man omsider har fått med Aksjesparekonto. Det fungerer kun for aksjer i Norge foreløping, så at Skatteetaten skulle godta din hjemmesnekrede versjon av dette for kryptospekulasjon er nok lite sannsynlig, uansett hvor fornuftig du anser det for å være-

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...