Gå til innhold

Ber regjeringen om svar: – Hvor mange av de lønnsomme konsulent­jobbene blir lagt ned?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-OvFPdyiZ

Helleland er vel i same oppfatning som resten av Høgre, at ein person som er innleigd til dobbelt pris er meir verdifull og nyttigare enn den same personen ansatt internt.

Oslo Kommune har gjort ganske gode ting på den digitale sida, med å ha spisskompetanse til retningsvalg og styring internt, og så leige inn eksterne til å gjere dei store midlertidige løfta. Då unngår ein at ein set bukken til å forvalte havresekken, slik mange offentlege prosjekt gjerne endar i.

Lenke til kommentar

Etter å ha erfart hvor kompleks problemstillingen er som minister, krever og forventer Helleland at man på forhånd skal tallfeste hvor mye man skal kutte i konsulentbruk etter å løpende styrke intern kompetanse over tid.

Hun har erfaring med at det er en kompleks virkelighet og later som det er superenkelt. Det er sånne ting som gjør at Høyre ikke lengre framstår som et styringsparti. Eller at politikere generelt ikke framstår som voksne mennesker. Spesielt i opposisjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Roger Moore said:

Ikke når en ser på reelt arbeide timer. Fritid har og verdi.

Jeg har aldri blitt bedt om å jobbe overtid i de 11 årene jeg har vært i itbransjen. Det betyr ikke at jeg ikke har jobbet 70 timersuker innimellom, men det var ingen som bad meg om det. Og jeg har krevd overtidsbetaling og avspasering siden første år i jobb. Jevnt over har jeg jobbet førtitimersuker som alle andre.

NAV og Oslo Kommune er to eksempler på at stat og kommune fint kan bygge opp kompetente miljøer. Det er så mye ulidelig kjedelige eller meningsløse oppdrag som konsulent, pushing av markedsmakt fra en aktør til en annen, at mange (meg inkludert) gladelig tar et lønnskutt for å få noe meningsfullt og spennende å jobbe med. Helleland tar feil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (På 28.10.2021 den 13.48):

Og lønn.

Ikke nødvendigvis. 

Det er store besparelser på å ha faste ansatte versus innleide konsulenter på helårskontrakter, år etter år etter år. 

Med tanke på alle pengene man kan spare på konsulent-leie, bør det være mulig å tilby ca samme lønn -- eller bedre!

Men her må stat, kommune og alle andre bedrifter føle på egne behov. Er IT et viktig element for den daglige drift? Trengs det kontinuerlig kompetanse på forvaltning, foredling, bugfix, utvikling, etc.?

Hvis man klarer seg uten dette, er det sikkert lurt å leie inn konsulenter på kort basis. Men svært svært mange bedrifter har i dag IT som en kritisk del av sin bedrift. Da er det både dyrt og risikabelt å ikke ha noe know-how, eller mulighet for å fikse, disse systemene i egen bedrift!

I praksis bør de fleste bedrifter ha en håndfull teknikere fast ansatt, og heller leie inn støtte fra konsulentbyrå ved plutselige større behov.

Lenke til kommentar

Ja. Vi er en IT-bedrift og selv for oss er det viktig å finne en riktig balanse mellom intern kompetanse/kapasitet og en god partner for støtte ved behov. For store organisasjoner vil det være ulønnsomt å fylle opp alt med faste stillinger som skal dekke både engangsoppgaver og toppene, men enda mer ulønnsomt å ikke ha nok kompetanse til å effektivt drifte eller styre eksterne ressurser. Slik jeg forstår det er statusen nå det siste - på grunn av nedbygging over tid er det for lite intern kompetanse og kapasitet og da kan man miste kontroll over både drift, prosjekter og utgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...