Gå til innhold

Ansiennitet i offentlig sektor

Gjest ee7cf...51b

Anbefalte innlegg

Gjest ee7cf...51b

Hei.

Håper noen kan berolige meg litt her, men i det jeg skriver dette er jeg rett og slett litt redd for at jeg får det motsatte svaret av det jeg vil ha. 

Kort og greit så lurer jeg på hvordan ansiennitet fungerer (ved ansettelser) i det offentlige. 

Prøvde å søke litt på nett, men følte bare jeg fikk treff ikke som ga meg et godt og konkret svar på det ville vite.

Jeg jobber i dag i en kommune, og har en stilling "alle" kommuner har. Jeg ikke veldig lang ansiennitet, da jeg i dag har et vikariat. På grunn av at det nå ble lyst ut fast stilling, så kunne ansiennitet spill inn fikk jeg høre. Mitt vikariatet går ut snart ut og det er lyst ut 1 ny fast stilling med tiltredelse snarest. 

La oss si at 1 som har hatt denne stillingen i en annen kommune søker, og vedkommende har hatt denne stillingen lengre i sin kommune, enn jeg har i min kommune, men den andre søkeren har aldri jobbet i min kommune. La oss si at utover dette så har vi så like kvalifikasjoner (i form av lik utdannelse, relevant kompetanse, relativt lik personlig egenhet i den grad man får et slikt inntrykk i løpet av et intervju, osv.), og det kommer ned til at den med lengst ansiennitet får jobben. Vil jeg eller den andre søkeren da få jobben i en slik situasjon?.

Anonymous poster hash: ee7cf...51b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer helt an på hvilke kriterier som står i stillingsannonsen. Kommunen er forpliktet til å ansette den som er best kvalifisert ut ifra hva som etterspørres i annonsen. Så dersom dere er helt like ellers og for eksempel personlig egnethet ikke er et kriterium, men samme erfaring er, så taper du fordi du da per definisjon ikke er best kvalifisert. 

Endret av nVIDIAsucks
Lenke til kommentar

Den reine ansienniteten tek ikkje omsyn til kvar ein har arbeidserfaringa frå, i ansienniteten telles det også med andre ting som til dømes at ein har vært heime og hatt omsorg for eigne barn.

Reint objektivt vil derfor ein søker som har lik kompetanse som deg og som i tillegg har lengre erfaring frå tilsvarande jobb i anna kommune være den best kvalifiserte.
Du vil likevel ha eit fortinn ved at din arbeidserfaring er meir relevant ved at du kjenner organisasjonen og rutinane i din kommune.

Sjølv om kvalifikasjonsprinsippet tilseier at ein skal tilsette den som er best kvalifisert så er det ikkje gitt at ein nyttar utelukkande objektive kriterium, forhold som personleg egnaheit, kjennskap til organisasjon og arbeidsverktøy, og referansesjekk kjem også inn i bildet. Det vil være krava etter stillingsutlysinga som dikterer kva slags kriterier som skal vektleggast mest. Typisk vil stillingsutlysinga ha nokre minstekrav som du må oppfylle og deretter ei liste med kvalifkasjonar som du bør ha.

Er det slik å forstå at det er den personen som du er vikar for som ikkje kjem tilbake og at det er derfor det blir lyst ut fast stilling? Eller er det ei anna fast stilling som er lyst ut?
Som vikar så har du ikkje fortrinnsrett, men som midlertidig tilsett som har jobba i 1 år så har du fortrinnsrett dersom den midlertidige stillinga blir avslutta på grunn av forhold i virksomheita når det blir lyst ut ny stilling. Dette bør du sjekke opp i ettersom ein fortrinnsrett gjer at du har rett på å få jobben om du oppfyller kompetansekrava for stillinga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...