Gå til innhold

Så mye tid kaster utviklerne bort på teknisk gjeld

Anbefalte innlegg

• 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
"I så mye som en fjerdedel av tilfellene med teknisk gjeld, ble utviklerne tvunget til å introdusere ny teknisk gjeld på grunn av tidspress" Så i 3/4 av tilfellene ble faktisk gjelden tilbakebetalt? Det er overaskende bra! Dette burde da heller vært en gladsak??
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (På 12.4.2022 den 12.48):

Blir spennende å se hvordan dette er om 20 år. For 20 år siden var det bare de mest engasjerte og lidenskaplige folkene som ble utviklere. Idag blir "alle" det, selv om de ikke har basis forståelse av hvordan OS, nettverk, flertråder osv. Fungerer 

Mye utvikling som ikke krever mer en lett overflate-kunnskap om disse områdene. Og så har de en senior/arkitekt som kan ta ansvar for å se at ting blir gjort riktig under code reviews etc.

Jeg nailet de tyngre fagene under dataingeniør-utdanningen, men eksternt mye av det er det null reelt behov for i en typisk webapp og CRUD-verden. Foruten om litt kunnskap om effektivt kode og big O da.

Skriver sjeldent egne sorteringsalgoritmer eller kode direkte mot OS eller maskinvaren. Alltid noen abstraksjonslag i mellom.

Jeg føler teknisk gjeld kommer mer av tidspress enn av mangel på kunnskap eller lidenskap. I de eksemplene jeg har vært borti 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...