Rune Pune Skrevet 26. oktober 2021 Del Skrevet 26. oktober 2021 Har en Kia der det har begynt å komme noen dunkelyder fra bakenden. Mest nå jeg kjører i gang og i dumper, ellers ingenting. Trodde først det var eksosanlegget men når jeg røsker i det så kommer det ingen lyder. Har også tenkt at det kan være hjullager, men lyden flytter jeg litt, noen ganger høres det ut som om det kommer fra venstre bakhjul, andre ganger midt under bilen. Noen som har noen forslag på hva det kan være? Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 26. oktober 2021 Del Skrevet 26. oktober 2021 Umulig å si, kan være alt fra dempere (løse eller defekte) til alskens foringer. Inn under bilen, riv og slit og se om du finner noe som ikke sitter fast. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. oktober 2021 Del Skrevet 26. oktober 2021 Knekte fjører og slitte stabilisatorstag er klassikere. Hjullagere pleier å være en mer hvinende eller romlende lyd. Lenke til kommentar
Rune Pune Skrevet 27. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2021 Serpentbane skrev (7 timer siden): Inn under bilen, riv og slit og se om du finner noe som ikke sitter fast. Lettere sagt enn gjort nå som det ikke finnes noen "gjør det selv" haller lenger Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 27. oktober 2021 Del Skrevet 27. oktober 2021 (endret) Vel, kommer ikke videre selv uten. Jekk opp så mye som muøig, ta av jul. Skal du helt under, sett under bukk. Hvis ikke er det bare å kjøre på verksted eller vente på neste EU. Endret 27. oktober 2021 av Serpentbane Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 27. oktober 2021 Del Skrevet 27. oktober 2021 Serpentbane skrev (2 timer siden): Vel, kommer ikke videre selv uten. Jekk opp så mye som muøig, ta av jul. Skal du helt under, sett under bukk. Hvis ikke er det bare å kjøre på verksted eller vente på neste EU. Jeg hadde ikke villet vente med å ta den på verksted. Feilen kan forverre seg, og bli mye dyrere hvis han venter, og fortsetter å kjøre med den. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 27. oktober 2021 Del Skrevet 27. oktober 2021 Det første jeg tenkte på var slitt dempertårn og/eller fjærbeinslager men kan være mye annet. Jekk opp bilen og sjekk at demper og fjær ikke er løse. Er det separat demper og fjær så er demper og dempertårn relativt lett og bytte selv. 1 Lenke til kommentar
Rune Pune Skrevet 27. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2021 Etter å ha kjørt en tur i dag så fant jeg ut at dunkingen ikke har noe med dumper å gjøre, men aller mest når jeg kjører i gang i lyskryss etc. Hører det litt av og til ellers også, men ikke i sammenheng med at jeg kjører over fartshumper f,eks. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 27. oktober 2021 Del Skrevet 27. oktober 2021 Ledd i drivaksel kanskje, bortsatt fra at de er foran.. Kjør i gang fra stillestående med sving så blir det da tydeligere. Lenke til kommentar
Rune Pune Skrevet 1. november 2021 Forfatter Del Skrevet 1. november 2021 Har nå tittet under bilen men fant ingenting løst. Ikke noe slark på hjulene heller. Men ene støtdemperen var våt på utsiden på nedre halvdel og bilen er litt myk på den siden. Så tyder på at den har tatt kvelden. Men får ikke lyden til å stemme med defekt støtdemper heller. Lyden er der når jeg kjører i gang, og kommer og går ved lav hastighet, opp til 60-70 kmt/h. Når jeg ligger i 80-90 og over så hører jeg ingen lyder. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. november 2021 Del Skrevet 1. november 2021 Hva slags lyd er det? Enkle dunkelyder i humper? Repeterende dunking som følger farta? Merk at for å sjekke stabilisatorstag og tilhørende foringer så må enten begge hjula (på samem aksling) stå på bakken eller så må begge hjula være jekket opp fra bakken. Hvis kun ett hjul er jekket opp så vil stagene stå i spenn og du vil ikke kjenne eller høre slakk. Lenke til kommentar
Rune Pune Skrevet 1. november 2021 Forfatter Del Skrevet 1. november 2021 Enkle dunkelyder, men uavhendgig om det er dump eller ikke. Begge hjulene var jekket opp fra bakken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå