Gå til innhold

Nord-Norge må vente på nye redningshelikoptre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alltids unnskyldninger for å skyve nordnorske hensyn bakover i køa. Men når det fra faghold påpekes at sikkerheten er best ivaretatt ved å prioritere Banak pga faktiske behov, så er det skremmende å se at dette blir nedprioritert.

Mange sjøfolk som bør føle seg tråkket på her. Og stortsett alle på Svalbard. Dette er for svakt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rune Galambos skrev (11 minutter siden):

Det kan det være mange gode argumenter for. Nå er det kun snakk om 4mnd utsettelse og sea king har gjort en strålende jobb i 50 år. Vi klarer å vente 4mnd for å gjøre en skikkelig implementering.

De skulle opprinnelig kommet i april -19, og har stadig blitt utsatt. Nå sist fra i år 2021 til 2023, og da dyttet fra "sommeren 2023" til bare 2023, som mest sannsynlig betyr et godt stykket innpå høsten.

Vi snakker derfor om ytterligere nesten 2 år. 4 måneder er nok ønsketenkning og/eller skrivefeil, da det er 14 måneder til man når 2023. Og siden vi mest sannsynlig snakker et godt stykke inn på høsten, så snakker vi fort 9-12 måneder til. Altså ca 2 år ekstra ventetid på noe som skulle vært i sitt tredje år med drift allerede...

Lenke til kommentar
Neq skrev (10 timer siden):

Her må du nok lese teksten en gang til. Innfasingen av Banak skjer som de skriver i teksten. Når man snakker om innfasing ila 23 er det snakk om tidspunktet for at samtlige baser skal være innfaset.

Som de skriver i teksten, med utvidet forsinkelse. Tror nok det er du som bør lese på nytt, for alt jeg har skrevet er basert på det som står i teksten. Nemlig at Banak og de andre blir ytterligere forsinket. Og at ekspertene mener Banak hadde størst behov for disse, og egentlig burde vært første ut med disse.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
On 10/27/2021 at 12:22 PM, Snowleopard said:

Alltids unnskyldninger for å skyve nordnorske hensyn bakover i køa. Men når det fra faghold påpekes at sikkerheten er best ivaretatt ved å prioritere Banak pga faktiske behov, så er det skremmende å se at dette blir nedprioritert.

Mange sjøfolk som bør føle seg tråkket på her. Og stortsett alle på Svalbard. Dette er for svakt.

Hæ? Hvoror skal stortsett alle på Svalbard føle seg tråkket på?

Vi har Superpumaene fortsatt, de funker fint og gjør jobben akkurat som tiltenkt.

Lenke til kommentar
Snylter skrev (Akkurat nå):

Hæ? Hvoror skal stortsett alle på Svalbard føle seg tråkket på?

Vi har Superpumaene fortsatt, de funker fint og gjør jobben akkurat som tiltenkt.

Hva med å lese artikkelen, der det påpekes fra fagfolk at de anser det som viktigst at Banak blir prioritert høyest? Det er i disse områdene at de nye helikoptrene har mest for seg, igjen i følge fagfolkene som har uttalt seg. Det er her man oftest er nærme grensen for hvilke oppdrag man kan utføre før man må snu. Med den lengre rekkevidden og evnen til å takle de værste forhold bedre enn de vi har nå, så kan det få konsekvenser for sikkerheten om disse forsinkes ytterligere.

Klart da at de som oppholder seg og utfører oppdrag i disse områdene, er de som har grunn til å føle seg forbigått igjen. Det er disses venner, kolleger og nære bekjentskaper og/eller lokalsamfunn som rammes om noen dør fordi helikoptrene vi har nå, må avbryte eller kjøre omvei, f.eks. snu og/eller stoppe på veien for å få tanket opp på nytt, før de kommer frem. Eller man har så kort tid i området, at man kanskje ikke rekker de 5-10 minutter ekstra søk som kunne reddet (flere av) mannskapet i nød.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Hva med å lese artikkelen, der det påpekes fra fagfolk at de anser det som viktigst at Banak blir prioritert høyest? Det er i disse områdene at de nye helikoptrene har mest for seg, igjen i følge fagfolkene som har uttalt seg. Det er her man oftest er nærme grensen for hvilke oppdrag man kan utføre før man må snu. Med den lengre rekkevidden og evnen til å takle de værste forhold bedre enn de vi har nå, så kan det få konsekvenser for sikkerheten om disse forsinkes ytterligere.

Klart da at de som oppholder seg og utfører oppdrag i disse områdene, er de som har grunn til å føle seg forbigått igjen. Det er disses venner, kolleger og nære bekjentskaper og/eller lokalsamfunn som rammes om noen dør fordi helikoptrene vi har nå, må avbryte eller kjøre omvei, f.eks. snu og/eller stoppe på veien for å få tanket opp på nytt, før de kommer frem. Eller man har så kort tid i området, at man kanskje ikke rekker de 5-10 minutter ekstra søk som kunne reddet (flere av) mannskapet i nød.

Altså, Svalbard nevnes ikke en eneste gang i artikkelen. Sikkert fordi det ikke betyr noe som helst for Svalbard når de får nye helikoptere på en base på fastlandet.

På Svalbard har vi en helt egen redningstjeneste bestående av to stk Super Puma-maskiner (AS332L1), den er det vi trenger og det er uansett ikke mulig å fly fra Banak til øyene der det bor noe særlig med folk på Svalbard uten mellomlanding på Bjørnøya.

Da AW101 var her oppe i juni 2020 måtte de mellomlande på Bjørnøya for å ha tilstrekkelig rekkevidde til å nå Longyearbyen.

Så jeg gjentar mitt spørsmål: Hvorfor skal vi på Svalbard føle oss tråkket på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...