Gå til innhold

Trenger litt hjelp med CSS

Anbefalte innlegg

Hei.

Holder på å "klage" en side, men får den ikke som jeg vil. Klarer det selvsagt med tabeller, men ikke med DIV!

http://helene.drange.net

Jeg vil at de to kolonnene som står på hver sin side skal være helt inntil hverandre. Noen som har en idé?

Dessuten vil jeg at .bottom skal komme under den nederste av div-ene, right og left.

Idéer mottas med evig takknemlighet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil du at .left og .right skal være helt inntil hverandre?

Da er det vell bare til å bruke enten float: left på .right eller position: absolute; og plassere dem.

Hehe, si ifra hvis jeg prøver å løse feil problem her.

DanielP

Lenke til kommentar
hva med å lage en ramme som er midstilt, for så og legge begge kolonnene inni ramme med float left.

lEs mer på http://www.glish.com/css/3.asp. Det er ikke akkurat d du skal ha, men d burde kunne forandres litt på :thumbup:

Ja, det er jo slik jeg har gjort det når jeg har laget det med tabeller, da, men vil helst unngå akkurat det, men takk for tipset. Har ikke tenkt på det før nå! :green:

Lenke til kommentar

juksa du på den testen? neida bare veit at de testene egentlig ikke er så veldig bra, men se her:

du bruker width: 200px; på left og right da vil de aldri fylle hver sin halvpart av skjermen med mindre du setter body { width: 400px;} (evt bruker veldig liten oppløsning)

bottom { position: fixed;} gjør at bottom alltid havner på nøyaktig samme plass på skjermen din samme hvordan alt annet er.

så istedenfor det du har skrevet:

prøv dette:

.left {
   float: left;
   width: 50%;
}

.right {
}

.bottom {
   width: 100%;
}

det funker fett på en side jeg har... riktignok har jeg litt andre størrelser der, men jeg testa nå med 50 50 og det gikk bra... fungerer i alle oppløsninger også...

edit: skrifelejf...

Endret av magikern
Lenke til kommentar
.left {
}

.left {
}

.bottom {
}

kanskje

.left {
}

.right {
}

.bottom {
}

:p

Endret av Unglar
Lenke til kommentar

hum , leste igjennom første posten en gang til og fikk nå en følelse av at du vil ha kolonnene så tynne som de er nå, da tror jeg du må gjøre noe som dette:

.left {
margin-left: 25%;
width: 25%;
}
.right {
margin-right: auto;
width: 25%;
}

hvis 25% blir feil tykkelse regn deg fram til riktigere selv, eller hvis du må ha faste størrelser:

.left {
margin-left: 200px;
width: 200px;
}
.right {
margin-right: 200px;
width: 200px;
}

men her må du enten ha en extra ramme rundt og sette fast størrelse på den eller sette fast størrelse på body {} og de nøyaktige størrelsene og margin kan ikke jeg finner for deg uten å vite mer nøyaktig hvor stort du vil ha hele greia, bottom kan være 100% uansett...

de siste forslagene har jeg ikke testet så ta det med en klype salt...

Lenke til kommentar

Vil bare nevne at den ikke blir midtstilt i IE 6 her. Virker som margin auto ikke fungerer her :ermm:

Ser greit ut i Opera, men i Mozilla/firebird så kommer de under hverandre, kan ha noe med padding å gjøre?

Endret av FuLu
Lenke til kommentar
Vil bare nevne at den ikke blir midtstilt i IE 6 her. Virker som margin auto ikke fungerer her :ermm:

Ser greit ut i Opera, men i Mozilla/firebird så kommer de under hverandre, kan ha noe med padding å gjøre?

Takk for tilbakemeldingen. Jeg har ikke IE her (RedHat), men får finne meg en windows-maskin.

Kan være at margin-left(right): auto; ikke virker, ja... Den er lei!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...