qualbeen Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Theo343 skrev (5 timer siden): Den siste måneden har jeg hørt mange kolleger si "Jeg er så lettet over at jeg har fjernvarme". Det gjelder altså ikke? Du får hilse dine kolleger, og be de holde av noen ekstra kronasjer. En større regning kommer! Pris på fjernvarme følger nemlig pris på strøm. 👎👎 Anbefalt lesning: https://www.tu.no/artikler/hoye-fjernvarmepriser-ville-trolig-spart-pa-varmepumpe/514445?key=yRBx5SS7 1 1 Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Dart skrev (9 timer siden): 12-13 kWt pr kg gass. 1 kg gass er to liter. En 10 kg fylling koster kr 250 inkl alt. 120-130 kWt. Nesten 2 kr pr kW. Dvs at jeg kan bruke gasspeisen min når strømprisen er over 2 kr inkl alle skatter og avgifter ? Mulig regnestykket ditt er riktig. Men vi bruker gass som kommer i rør i gata 🙂 Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Dart skrev (9 timer siden): Sjekk tariffen fjernvarmen bruker. Og kanskje er det et pristak på den. Men at alle med fjernvarme også skal få en svær regning er sikkert. I et borettslag er det også et spleiselag. I Trondheim koster det et sted rundt 48 øre pr kW pluss spotprisen. 63,07 € pr MWh? Sikkert noen som vet dette og kan regne det ut totalt pr kWt? Lyse har jo selvfølgelig også fjernvarme med pristak på 112,5 øre pr kWt: Fornybar fjernvarme | Lyse Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. november 2021 Del Skrevet 10. november 2021 Jeg tror ikke det er noe pristak i kontraktene som ble tegnet på 1990-tallet ang fjernvarme. I hvert fall husker jeg at Oslo Energi slo av 50 øre pr kWt da strømprisen steg brått i 1997. De syns nok at det ble veldig dyrt.... Men de brøt jo kontrakten siden det ikke sto noe om at de skulle slå av på prisen etter eget "forgodtbefinnende". Jeg skal lete etter de to helside artiklene i Nordstrands Blad som omtaler dette. Det er en med en klage og en med svar fra Oslo Energi. De finnes på nasjonalbibliotekene - men jeg mangler kunnskapene om hvordan man finner det. Saken burde være verd adskillige debatter, både etisk og moralsk. Borettslagene ble jo lurt. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 11. november 2021 Del Skrevet 11. november 2021 qualbeen skrev (På 2.11.2021 den 17.08): Du får hilse dine kolleger, og be de holde av noen ekstra kronasjer. En større regning kommer! Pris på fjernvarme følger nemlig pris på strøm. 👎👎 Anbefalt lesning: https://www.tu.no/artikler/hoye-fjernvarmepriser-ville-trolig-spart-pa-varmepumpe/514445?key=yRBx5SS7 Tillater meg å poste link til noen som fikk seg en overraskelse, ja ... 🙄 https://e24.no/privatoekonomi/i/47WQka/fjernvarmekunder-fikk-sjokkregning-helt-latterlig 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. november 2021 Del Skrevet 15. november 2021 (endret) Om bergvarme som alternativ til fjernvarme. Les mere her Jeg ser muligheten til å koble til og fra eller kombinere fjernvarme med bergvarme hvis fjernvarmen allerede er installert. Hvis det ikke er for store faste og investeringer inkl kapitalkostnader på bergvarmen. Bergvarme passer ikke for alle står det, men det står ikke noe om hvilke faktorer som kommer inn? Trolig hvordan de geologiske forholdene er der. BTW: oljeprisen kan jo bli gunstig etter hvert, og da kan det være greit å ha en oljekjele i tillegg. Oljekjele er billig og enkel. Pelletsovn også. – Hans Alfred Thorsø, styreleder i Bjerkedalen brl i Oslo Hittil i år har vi spart rundt 2 millioner kroner. Selv om strømmen er dyrere enn for to år siden, sier styreleder Hans Alfred Thorsø i Bjerkedalen borettslag. I 2019 gjorde borettslaget noe få har gjort før dem: de bytta ut fjernvarmen. Ingen har gjort dette i Oslo de siste fem årene. I stedet får de nå oppvarming fra bergvarme. Grøntområdene rundt blokkene skjuler flere hundre meter dype brønner, som leder varme inn til boligblokkene via en varmepumpe. Det har de spart store summer på. I oktober i år brukte borettslaget knapt en tredjedel av energien de brukte i oktober 2018, før de fikk varmepumpe. Det viser fakturaer NRK har sett. Endret 15. november 2021 av Slettet+6132 Flyttet linken opp Lenke til kommentar
trikola Skrevet 15. november 2021 Del Skrevet 15. november 2021 35 minutes ago, Dart said: Oljekjele er billig og enkel. Men de er vel ikke lenger tillatt? I så fall er markedet jo mikroskopisk og prisene nok ikke lenger lave. Med mindre du mekker til noe selv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. november 2021 Del Skrevet 15. november 2021 trikola skrev (44 minutter siden): Men de er vel ikke lenger tillatt? I så fall er markedet jo mikroskopisk og prisene nok ikke lenger lave. Med mindre du mekker til noe selv. Fossil-oljekjeler ble fast ut i 2020. Da prøver vi bio-oljekjele, elktrokjele og pelletskjele. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå