Gå til innhold

Xpeng lanserer P7 i Norge – med vingedører


Anbefalte innlegg

Mange innlegg her inne som havner om alt annet enn selve bilen. Er det noen av dere som faktisk har prøvd den, eller sett den live? Jeg er en av de første eierne av denne i Norge . Xpeng P7 er en fantastisk bil, kan på mange felt sammenlignes Modell X og overgår den også på mange felt. De fleste skriver om Modell 3 sammenligning, men P7 er overlegen. Ekstremt mye herligere å kjøre, like god autokjøring, lysår foran på autoparkeirng, langt bedre byggekvalitet. Den er en drøm å kjøre og selv om ikke alt i cockpit nødvendigvis er Premium, skinn overralt, så er en Premium nok og tar det meste igjen på kjøreglede og kjørekomfort, som er fantastisk. Dere som sutrer og ikke vil kjøpe noe fra Kina, vet vel at det meste dere har hjemme, eller mye av det, er Kinaprodusert. De fleste biler, også tyske Audi produseres i Kina, BMW blir delvis laget der ( oppskrytt som merket er). Er kanskje et fælt land styringsmessig, men det utelukker jo ikke geniale folk som skaper på samme premisser som vi her hjemme tror vi er så gode på. P7 er sammenlignbar med Taycan tilogmed på noen felter, særlig støynivå som er bedre, like god komfort, raskere enn mange av Taycans basismodeller og langt mer oppdatert på teknologi. En fantastisk bil og en RÅ bil

Endret av JosteinWold
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
JosteinWold skrev (9 timer siden):

Mange innlegg her inne som havner om alt annet enn selve bilen. Er det noen av dere som faktisk har prøvd den, eller sett den live? Jeg er en av de første eierne av denne i Norge . Xpeng P7 er en fantastisk bil, kan på mange felt sammenlignes Modell X og overgår den også på mange felt. De fleste skriver om Modell 3 sammenligning, men P7 er overlegen. Ekstremt mye herligere å kjøre, like god autokjøring, lysår foran på autoparkeirng, langt bedre byggekvalitet. Den er en drøm å kjøre og selv om ikke alt i cockpit nødvendigvis er Premium, skinn overralt, så er en Premium nok og tar det meste igjen på kjøreglede og kjørekomfort, som er fantastisk. Dere som sutrer og ikke vil kjøpe noe fra Kina, vet vel at det meste dere har hjemme, eller mye av det, er Kinaprodusert. De fleste biler, også tyske Audi produseres i Kina, BMW blir delvis laget der ( oppskrytt som merket er). Er kanskje et fælt land styringsmessig, men det utelukker jo ikke geniale folk som skaper på samme premisser som vi her hjemme tror vi er så gode på. P7 er sammenlignbar med Taycan tilogmed på noen felter, særlig støynivå som er bedre, like god komfort, raskere enn mange av Taycans basismodeller og langt mer oppdatert på teknologi. En fantastisk bil og en RÅ bil

Gratulerer med nybilen! Den ser flott ut. Men jeg sliter litt med å få grep om størrelsen på den. Er den på størrelse med Model S? Eller Model 3? Eller midt i mellom? På hvilken måte mener du at den er bedre enn Model X? Har den bedre innvendig plass enn TMX?

Utseendemessig så er den i hvertfall helt på nivå med Tesla sine biler. 👍

Lenke til kommentar

P7 har ikke det største bagasjerommet nei og den kunne med fordel hatt litt høyere åpning. Men 440 l ca og legg ned seter for enda mer plass. Den har iallefall dekket det meste jeg har trengt av utstyr, og skulle jeg frakte møbler eller større ting, leier jeg bare en bil for 1 dag. Ang sammenligninger:

 Tesla m3 er vel den som er temmelig lik prismessig, derav også de typiske sammenligninger med den. Tesla Modell S er den mest naturlige konkurenten, både størrelsesmessig og interiøsmessig, tenker da litt på skjermer/layout der, selv om interiøret ikke er likt da. ( begge føles futuristisk og veldig minimalistisk da). Har en nabo som eier både modell S og den nye BMW M50.

Xpeng P7 er enda roligere på innsiden enn disse, den er ekstremt godt lyddempet. Er også 1 av de punktene som lar seg konkurere mot Modell X. Samtidig synes jeg kjørekomforten er absolutt i samme klasse som X og BMW M50 ( selv om M50 er mer Premium innvendig, med mye mer bruk av myke/skinn materialer. Kjørekomforten er særdeles behagelig og er nok der den vinner ganske lett over de fleste Teslaer. Den er ikke like gutwrecking mht akselerasjon, men er uansett veldig rask og presis i styring. Den føles stor inni og er ganske stor, men Modell X er selvsagt større, det er tross alt snakk om en sedan vs suv;)

P7 er jo ikke perfekt, mangler noen ting som jeg gjerne skulle hatt, feks automatisk tailgate, varme i ratt, auto high beam og regnsensor ( 2 sistnevnte skal fikses på iflg Xpeng med ny OTA senere og er rykter fra dem det skal være mulighet senere å skifte til ratt med varme og at også automatisk åpning av bagasjerom kan fikses med oppdatering )

HUD har den ikke, men det har ikke Tesla heller og savner ærlig talt ikke det. Kan jo kjøpes fra en tredjepart og fås installert om så er

Har ellers ikke funnet noe som indikerer dårlig byggekvalitet. Naboen var/er ekstremt imponert over den og syntes byggekvalitet var hakket over hans 2021 Modell S :) Alle biler har sine ting, er vel bare å finne behovet den enkelte trenger og muligens kjøpe litt deretter..:)

Endret av JosteinWold
Lenke til kommentar
JosteinWold skrev (1 time siden):

P7 har ikke det største bagasjerommet nei og den kunne med fordel hatt litt høyere åpning. Men 440 l ca og legg ned seter for enda mer plass. Den har iallefall dekket det meste jeg har trengt av utstyr, og skulle jeg frakte møbler eller større ting, leier jeg bare en bil for 1 dag. Ang sammenligninger:

Så cabinstørrelsen er å sammenligne med Model S, og bagasjeplassen er sammenlignbar med Model 3 sin?

Si meg, jobber du med salg av disse bilene, eller er du bare ekstremt fornøyd med bilen din? 😉 Det er jo som sagt flotte biler. Du har vel ikke "kråkevingedører" på din?

Lenke til kommentar

Hehe, jobber ikke med noe salg nei, er bare en type som er veldig interessert i elbiler. I 2021 testet jeg 17 stk og iår har jeg fått testet 2. Jeg er nok bare veldig fornøyd, iallefall hittil, men hva som eventuelt kan skje fremover er jo ikke godt å si. Nei, jeg har ikke vingedører, ville ikke betale såpass mye ekstra bare for den type dør, for ellers er den jo identisk med Performance utgaven. Ja, vil sammenligne den med Modell S innvendig og med Modell 3 bak. P7 er en del dypere bak i bagasjerommet enn M3

Jeg ble veldig overrasket 1ste gangjeg prøvde P7..Da hadde jeg egentlig bestemt meg for enten Kia EV6 eller Tesla Modell Y. Jeg kunne godt ha tenkt meg BMW 50 også, men den blir veldig mye dyrere, med det ekstrautstyr de aller fleste gjerne vil ha. Så endte jeg opp med P7 da, så får jeg se hvor lenge den blir værende:) Jeg personlig liker P7 utseendet bedre enn de overnevnte her, men det blir jo en smakksak. Er i Danmark nå, men kan legge ut noen bilder av den når jeg er hjemme, men går nok kjapt noen uker uansett

Endret av JosteinWold
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (30 minutter siden):

"P7 er definitivt blandt de penere elbilene ja.

Er det varmepumpe?"

Har en enda bedre løsning, med et PTC system

PTC systemet fungerer slik at i starten trekker den mest strøm for å raskt nå opp til ønskelig temperatur for så å trekke mindre og mindre strøm dess høyere temperaturen kommer. Dette systemet er selvregulerende og umulig å overhete, som igjen gjør at man slipper kostnader som man ofte har ved varmepumper som overoppheting og delbytting. Dette systemet skaper altså varme, istedenfor å sirkulere luft i kabin

 

Endret av JosteinWold
Lenke til kommentar
14 minutes ago, JosteinWold said:

 

Kan love deg at det ikke er bedre løsning enn varmepumpe 😅

Har PTC varmer i min "gamle" Model 3, og det bruker 2-3 ganger så mye strøm som de nyere Model 3 med varmepumpe. Har stor betydning på rekkevidden om vinteren.

Men det er ett enklere system det er sant. Det skjer dog at PTC elementer også tar kveld og de er langt ifra gratis.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
JosteinWold skrev (1 time siden):

Er nok litt delte meninger der ja, noen foretrekker varmepumpe pga mindre strømbruk enn PTC. Men i kaldere områder -10 og høyere, er nok PTC å foretrekke for mange muligens

Sett bortifra litt høyere strømbruk, foretrekker jeg PTC. Har hatt mye problemer med varmepumper i biler før, samt det begynte plutselig blåse iskald luft på meg om vinteren..det vil jeg gjerne unngå skjer igjen. ( Ser at dette er et problem for mange EV6 eiere nå, har vært mye dill med det, selv om det ikke representerer hva alle elbil brukere opplever). At det bruker litt mer strøm er ok, det er som regel ikke om vinteren jeg tar de lange turene uansett

 

 

 

JosteinWold skrev (1 time siden):

 

Endret av JosteinWold
Lenke til kommentar
5 hours ago, JosteinWold said:

 

 

Joda, det er en del biler som ikke klarer å drive en varmepumpe når det er -10 eller kaldere. Jeg har en Leaf med varmepumpe og den fungerer ikke om det er -10. Da benytter den PTC varmeren sin istedenfor og rekkevidden er kortere. Går 3kW istedefor 1.5kW og merker ikke noe forskjell i hvor mye varme den leverer.

Tesla sin varmepumpe funker dog i alle temperaturer da det er en vann til luft pumpe og batterivannet alltid har godt med plussgrader i alle utetemperaturer. Og om det ikke skulle ha det så kjører tesla strømmen til varmepumpen ut av fase så den blir varm i segselv og fungerer likt en PTC varmer. 

Men man klarer seg fint med kun PTC varmer også. Har aldri kjørt meg tom for strøm med min bil men nye elbiler i 2022 burde jo ha slikt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, jeg er ganske enig med deg.Veldig interessant  og god info btw, takk. Tesla er jammen meg geniale, de lager gode løsninger ja virker det som:) Håper over tid ja at det holder med PTC og at det går greit, satser på det. Har du vært fornøyd med Modell 3 ? Du har ikke tilfeldigvis fått prøvd P7 da? 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, JosteinWold said:

Joda, jeg er ganske enig med deg.Veldig interessant  og god info btw, takk. Tesla er jammen meg geniale, de lager gode løsninger ja virker det som:) Håper over tid ja at det holder med PTC og at det går greit, satser på det. Har du vært fornøyd med Modell 3 ? Du har ikke tilfeldigvis fått prøvd P7 da? 

De er veldig gode på software og generell styring av ting ja. Det de ikke er like gode på er støydeming og generell isolering på de eldre utgavene. Tipper din Xpeng holder bedre på varmen enn min Tesla for å si det slik 😛 

Men veldig fornøyd med min Model 3 ja. Hatt den siden midten av 2019 og den har fungert utmerket og levert over forventingene mine.

Har ikke fått prøvd P7 nei. Hadde en kamerat som bestilte seg en slik og ble ring av Xpeng og invitert på prøvekjøring, men det viste seg at det da måtte foregå i Trondheim og vi befinner oss i Tromsø (det blir da en 16 timers kjøretur) så utgikk den. Vi vurderte å ta en roadtrip dit for å teste men med småbarn hjemme og slikt ble det vanskelig.

Bestillingen hans ble her om dagen plutselig kanselert også. Vet ikke om de sliter med å få biler til Norge eller om de ikke får levert biler til Tromsø men blir ikke noe P7 der i gården da..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Trist å høre. Jeg vet det kommer en ladning P7 i slutten av måneden og en ny deretter rundt 25 feb. Merkelig den ble kansellert🤔

Blir litt langt ja bare for en prøvekjøring, men er nok en utrolig fin tur da..Jeg og samboer drømmer om Tromsø siste tiden, så satser på vi får kommet oss en tur avgårde en ukes tid snart og jaktet på Nordlys

Modell 3 bråker en del mer ja og er ikke like behagelig, så det ble nok mitt ankepunkt, men er jo knallbil  uansett til prisen. Savnet btw speedometer bak ratt,  men blir vel en vanesak med alt på skjerm også. Så slik er det, ulike biler til litt ulike behov tror jeg..Prøver å ikke tenke at den og den bil er bedre eller dårligere

Synes forøvrig software i P7 er bra. Etter mange testere på den tidligere versjonen med kinesisk tale og tekst ( som bl.a Tesla Bjørn testet), har det kommet en del oppdateringer og rettet/forbedret mye+mye mer funskjoner). Til sommer skal ladehastighet og motor/batteri tunes, så det blir spennende

Jaja, du får ha takk for svar, alltid kjekt å prate med bilinteresserte:)

Lenke til kommentar
57 minutes ago, JosteinWold said:

Trist å høre. Jeg vet det kommer en ladning P7 i slutten av måneden og en ny deretter rundt 25 feb. Merkelig den ble kansellert🤔

Blir litt langt ja bare for en prøvekjøring, men er nok en utrolig fin tur da..Jeg og samboer drømmer om Tromsø siste tiden, så satser på vi får kommet oss en tur avgårde en ukes tid snart og jaktet på Nordlys

Modell 3 bråker en del mer ja og er ikke like behagelig, så det ble nok mitt ankepunkt, men er jo knallbil  uansett til prisen. Savnet btw speedometer bak ratt,  men blir vel en vanesak med alt på skjerm også. Så slik er det, ulike biler til litt ulike behov tror jeg..Prøver å ikke tenke at den og den bil er bedre eller dårligere

Synes forøvrig software i P7 er bra. Etter mange testere på den tidligere versjonen med kinesisk tale og tekst ( som bl.a Tesla Bjørn testet), har det kommet en del oppdateringer og rettet/forbedret mye+mye mer funskjoner). Til sommer skal ladehastighet og motor/batteri tunes, så det blir spennende

Jaja, du får ha takk for svar, alltid kjekt å prate med bilinteresserte:)

Ja jeg vet ikke greia rundt det men han legger fra seg den bilen nå iallefall.

Nordlys er vi dritlei her så dere kan godt få lov å ha det sør en stund 😅

Er en vanesak å ikke ha speedometeret bak rattet ja. Klarer meg helt fint uten det - men skulle man ikke bli vandt med det så er det bøttevis av 3'e parts løsninger nå. De begynner å bli ganske så integrerte i resten av interiøret også:

dashskjerm.thumb.png.6d03ff8981df50fe787015fbebd1b5d1.png

Men P7 har mye kul tech som jeg føler mange av de andre produsentene mangler. Høytalere i nakkeputen f.eks er jo genialt.

Men det jeg har forstått er ankepunktene er jo treg lading (men du nevner de skal fikse det?) og at man må bruke app\nøkkel\skjerm for å åpne bagasjerom. Det må jeg på min bil for å åpne panseret og det er litt knotete. Ville blitt litt plagsomt om jeg måtte gjøre det for å åpne bagasjerommet også.. Der er en god gammeldags knapp gull verdt.

Teslabjørn nevner og under testingen sin av den kinesiske at når man gir full gass så bruker den litt tid før det skjer noe. Vet ikke om det er fikset i nyere software men liker at jeg kan gi "nakkesleng" på passasjerene i Teslan. P7 skal jo ha power nok til dette og men blir ikke helt det samme med "rolig" akselerasjon.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Den er ikke raskeste på lading nei, men har ganske fine og nøytrale kurver og opplever ikke coldgating, som jeg gjorde på EV6 da jeg fikk låne den, Har snakket med Xpeng og fått høre at lading skal ved optimalisering gjøres kjappere. Ang aks, er den ikke gutwrencing, men du blir pushet bak i setet og den er umiddelbar/veldig kjapp. Slik Polestar 2 fikk på en oppdatering, tweakes nok også P7 til enda mer hestekrefter utover året og kommer nok under 4 s tenker jeg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...