NTB - digi Skrevet 25. oktober 2021 Del Skrevet 25. oktober 2021 En rekke Facebook-avsløringer – Kommer fra tusenvis av sider med hemmelig informasjon Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 25. oktober 2021 Del Skrevet 25. oktober 2021 Ansvarlige bedrifter og organsisasjoner har ikke annet valg enn å vende facebook ryggen. 1 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 26. oktober 2021 Del Skrevet 26. oktober 2021 13 hours ago, Roger Moore said: Ansvarlige bedrifter og organsisasjoner har ikke annet valg enn å vende facebook ryggen. Det er nok mye som tyder på at Facebook sin tid er forbi - og det ser de selv også, da de allerede er igang med å bygge opp ett nytt nettverk med sitt "Metaverse" Men dersom Facebook "bikker under" er noen av de andre plattformene bedre til å fjerne skadelig innhold? Er det i det hele tatt mulig for brukerstyrt media, uten redaktører eller "ansvarlige" å kunne tilby innhold som ikke er skadelig? Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 27. oktober 2021 Del Skrevet 27. oktober 2021 XIFXEGLO skrev (På 26.10.2021 den 8.38): Det er nok mye som tyder på at Facebook sin tid er forbi - og det ser de selv også, da de allerede er igang med å bygge opp ett nytt nettverk med sitt "Metaverse" Men dersom Facebook "bikker under" er noen av de andre plattformene bedre til å fjerne skadelig innhold? Er det i det hele tatt mulig for brukerstyrt media, uten redaktører eller "ansvarlige" å kunne tilby innhold som ikke er skadelig? Nei, det er ikke det. Det er derfor vi trenger et «Facebook» utviklet, eid og driftet av staten. Sånn at det offentlige kan kommunisere på «Facebook-vis» med innbyggerne uten at data brukes til reklamesalg og annen manipulering. Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 27. oktober 2021 Del Skrevet 27. oktober 2021 Løsningen er å lovpålegge sosiale medier å ta betalt for tjenesten av brukerne, og forby en reklamefinansiert modell, eller ihvertfall målrettet reklame. Det er målrettet reklame som driver den uheldige utviklingen innen overtramp av personvern og spredning av skadelig innhold. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 27. oktober 2021 Del Skrevet 27. oktober 2021 xyzæøå skrev (51 minutter siden): Løsningen er å lovpålegge sosiale medier å ta betalt for tjenesten av brukerne, og forby en reklamefinansiert modell, eller ihvertfall målrettet reklame. Det er målrettet reklame som driver den uheldige utviklingen innen overtramp av personvern og spredning av skadelig innhold. Så det er bedre å stenge ut de som ikke vil betale for 40 forskjellige tilganger for å få delta i debatten, og som på mange måter fjerner muligheten til å være anonym? Ikke alle som kan/vil uttale seg om et og alt om de må fremstå med fullt navn, fordi det kan koste de jobben (i Norge) og livet (i andre land). Er det ikke bedre å sette krav til hva slags info man har lov og samle inn, og hvem man eventuelt kan dele den infoen med? Det største problemet er 3dje-part cookies, der man har liten eller ingen kontroll med hva som samles inn, hvordan infoen brukes, og hvem man eventuelt videresender til. Og i siste instans, hvordan infoen brukes av de partene som kjøper inn info via-via. Helst skulle de rett og slett forbydd 3dje-part cookies. Kan de ikke bygge nødvendige funksjoner inn i webstedet uten slikt, så burde kanskje ikke de funksjonene være nødvendige. I all hovedsak samles det inn info som er uvilkårlig for funksjonaliteten i seg selv, men samles inn for markedsføringsformål man ikke kjenner til hvordan det blir benyttet i det store å hele. Og vi har jo allerede sett hvordan info samles inn for så å fore folk med reklame basert på hva man tror de er interessert i. Med MacDonalds sin ansiktsgjenkjenning brukt for å servere forskjellig reklame til hunkjønn og hankjønn. Bare fantasien som mangler for hvordan slik manipulasjon kan benyttes ellers, både for "gode" formål, og mindre gode formål. Og en betalingsløsning er heller ikke noen erstatning for slik e3djepars cookies og "infohording". Her er det en sjanse for at du i tillegg betaler for at de skal samle infoen inn. Tap-tap ford deg og meg, vinn-vinn for det man ikke liker i dag. Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 27. oktober 2021 Del Skrevet 27. oktober 2021 (endret) Snowleopard skrev (30 minutter siden): Så det er bedre å stenge ut de som ikke vil betale for 40 forskjellige tilganger for å få delta i debatten, og som på mange måter fjerner muligheten til å være anonym? Ikke alle som kan/vil uttale seg om et og alt om de må fremstå med fullt navn, fordi det kan koste de jobben (i Norge) og livet (i andre land). Nå skjønner jeg ikke helt hvor du vil hen? Vil du at sosiale media skal samle inn informasjon om deg for at du skal forbli anonym??? Jeg vil gjerne betale for at de ikke skal samle inn informasjon om meg, slik at jeg nettop kan være anonym, eller velge hvem som vet hvem jeg er. Når jeg betaler er jeg kunden, ikke de som vil selge reklame. Jeg er 100% for zero knowledge om kunder, og mener det bør være ende til ende kryptering + kryptering av databasene, og åpen kildekode for algorimer som håndterer persondata. I forhold til sensur problematikken bør man prøve å få til en brukerbasert løsning med votering og mulighet for å blokkere innhold for den enkelte. Privat kommunikasjon bør forbli privat uten mulighet for inngripen, akkurat som en fortrolig samtale mellom to parter. I grupper og forum kan man vedta at når en gruppe overstiger et visst anntall medlemmer vil samtalen være å annse som "offentlig", og det må oppnevnes moderatorer med ansvar for innhold. Moderatorer bør være uavhengig av det sosiale mediet, og kan bli en egen økonomi. Det burde faktisk være et eget brukergrensesnitt i sosiale media for nasjonalstater for å konfigurere sitt eget lovverk på dette området. Muligens med en funksjon for nasjonalstater til å ratifisere hverandre(?) Endret 27. oktober 2021 av xyzæøå Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 27. oktober 2021 Del Skrevet 27. oktober 2021 xyzæøå skrev (4 minutter siden): Nå skjønner jeg ikke helt hvor du vil hen? Vil du at sosiale media skal samle inn informasjon om deg for at du skal forbli anonym??? Jeg vil gjerne betale for at de ikke skal samle inn informasjon om meg, slik at jeg nettop kan være anonym, eller velge hvem som vet hvem jeg er. Når jeg betaler er jeg kunden, ikke de som vil selge reklame. Jeg er 100% for zero knowledge om kunder, og mener det bør være ende til ende kryptering + kryptering av databasene, og åpen kildekode for algorimer som håndterer persondata. I forhold til sensur problematikken bør man prøve å få til en brukerbasert løsning med votering og mulighet for å blokkere innhold for den enkelte. Privat kommunikasjon bør forbli privat uten mulighet for inngripen, akkurat som en fortrolig samtale mellom to parter. I grupper og forum kan man vedta at når en gruppe overstiger et visst anntall medlemmer vil samtalen være å annse som "offentlig", og det må oppnevnes moderatorer med ansvar for innhold. Moderatorer bør være uavhengig av det sosiale mediet, og kan bli en egen økonomi. Huff, dette ble et lass med misforståelse. Sosiale media er mer enn bare FB, Twitter og LinkedIn. Mange chat-kanaler bruker egne eller andre løsninger enn FB sine eller Google sine. Noen har egne systemer, dog de fleste er belemret med infosharing til 3djeparter. Det er altså massevis av plasser man må må opprette konto for å kunne gå inn. Legger du opp til brukerbetaling, så vil det ihvertfall ikke være mulig å skape seg en anonym konto, da man er tvunget til både brukeridentifisering og kobling til betaling. Dette utelukker mange fra å delta, og spesielt de som av gode (eller mindre gode) grunner ønsker å være så anonym som det går. Sporing og infoinnsamling ville mest sannsynlig skje i minst like stort omfang uansett om du betaler for tilgangen. Det blir i mange tilfeller bare en ekstra inntjening for innholds/kontooperatøren. Jeg ser dog at det ville åpnet seg et marked for aktører som proklamerer at de ikke deler info med andre. Skal du ha en form for stopp på hvor mye og hvilken informasjon som kan samles på og lagres, og ikke minst videresendes eller hentes direkte fra 3dje-parter, så må man inn med lover og regler, og tilhørende fare for bøtelegging og i ytterste konsekvens, nedleggelse av tjenesten. GDPR er et slikt verktøy, som er en god start. Det er dog ikke nok. Men fordi trusselen om massive bøter er tilstede, så ser vi at mange gjør endringer for å tilpasse seg reglene. Og dette forsterkes av at det ikke bare trues med bøter, men at meldinger om brudd undersøkes og sanksjoneres. Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 27. oktober 2021 Del Skrevet 27. oktober 2021 Da kan jeg anbefale Mastodon: https://joinmastodon.org/ I forhold til privat betaling, så er det løsninger på vei: https://medium.com/hashgraph/micropayment-platform-dropp-debuts-putting-pay-as-you-go-option-in-reach-of-both-merchants-and-ebc36a730f36 Protonmail er også en av favorittene mine: https://protonmail.com/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå