Mick Skrevet 25. oktober 2021 Del Skrevet 25. oktober 2021 Hei Har vært plaget med at fjernlys på bilen av og til ikke vil slå seg av, selv om jeg skrur av bilen. Har lest litt på nett og kommet fram til at det kanskje kan være en rele som er gåen, men ser ut til at for å bytte den så må jeg bytte hele sikringsboksen i motorrom. Lurer på om noen bilkyndige har noen forslag til annet som kan være årsaken? Har litt stram økonomi for øyeblikket så vil helst unngå feilsøking på verksted. Honda Accord VII Sedan CL7 - Bensin 155hk - 2005 modell Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. oktober 2021 Del Skrevet 25. oktober 2021 Sikker? Lysrele pleier å være separate. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 25. oktober 2021 Del Skrevet 25. oktober 2021 Ser ut som lysene er styrt av CAN-bus, og man må visst bytte hele sikringsboksen hvis relèet ryker da både relèet og controlleren er forseglet i boksen ved siden av sikringene. Du har jo ingenting å tape på å prøve å å åpne boksen selv for å fikse det. Enten klarer du å fikse den eller så er du tilbake til scratch å må bytte den. Rent feilsøkingsmessig så kan du jo prøve å gi boksen et par kakk for å se om relèet "løsner". Vil tro det enten er relèet som har sveiset seg fast eller can-bus/controller problem. Lenke til kommentar
Patek Skrevet 25. oktober 2021 Del Skrevet 25. oktober 2021 Ser dessverre ut som hele boksen må byttes hvis det er reléet som er dårlig ja. Et tips kan være å ringe rundt på lokale hugger for å høre om de har en lik bil. Selve boksen trenger ikke å koste så mye. Er du "heldig" og får skru den ut selv så finner du lett ut hvordan du skal bytte den på din egen bil også. Ser ikke så vanskelig ut. Hvis du ikke finner delen på noen huggeri kan du prøve bildelsbasen.se. Ser de har et par sikringsbokser der til rundt 500 kr Ellers har jeg dessverre ingen tips angående feilsøking 😕 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 26. oktober 2021 Del Skrevet 26. oktober 2021 Siden det er snakk om økonomi så ville jeg brukt strøm fra langlysbryteren som styrestrøm og ellers koblet opp med eget rele ala slik man gjør ved ekstralysmontasje. Enkelt og billig, trenger bare et par strømtyver, noen kabelsko,rele,sikring m/sikringsholder og et par meter med 2,5kvadrats rk-kabel. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. oktober 2021 Del Skrevet 26. oktober 2021 1 hour ago, Powertrainer said: Siden det er snakk om økonomi så ville jeg brukt strøm fra langlysbryteren som styrestrøm og ellers koblet opp med eget rele ala slik man gjør ved ekstralysmontasje. Enkelt og billig, trenger bare et par strømtyver, noen kabelsko,rele,sikring m/sikringsholder og et par meter med 2,5kvadrats rk-kabel. Ikke sikkert det er så lett siden langlysbryteren kun gir signal til ECU. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 26. oktober 2021 Del Skrevet 26. oktober 2021 sedsberg skrev (8 timer siden): Ikke sikkert det er så lett siden langlysbryteren kun gir signal til ECU. Det har du rett i, er vel bare rundt 5V tilbakemeldingssignal. Må man invistere i en styrestrømsgiver for can-bus blir det jo fort en tusenlapp ekstra. Alternativet er jo og kjøre en isolert 12V strøm over arbeidskontakten for å mate releet men det krever jo endel mer arbeid. Lenke til kommentar
Mick Skrevet 2. november 2021 Forfatter Del Skrevet 2. november 2021 Takk for svar folkens. Så at det lå vanlige pærer og ei halogen pære på 100w i hanskerommet, men leste i manualen at den skal ha 55w halogen pærer til både nærlys og fjernlys. Kanskje det kan være mulig at det bare er feil pærer som er årsaken? 🤔 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 7 minutes ago, Mick said: Kanskje det kan være mulig at det bare er feil pærer som er årsaken? 🤔 Det kan absolutt være. Høyere strømtrekk sliter ut reléer raskere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå