Gjest 99d51...0a2 Skrevet 25. oktober 2021 Del Skrevet 25. oktober 2021 Hei. Min kone har oppholdstillatelse i Norge med grunnlag i asyl. Hun får likevel grunnet manglende id ikke reisedokument. UDI har avslått både søknad og klage. UNE blir neste, men det vil ta tid. Det hun altså har er et gyldig norsk oppholdskort. Vi kan feriere i Norge, men hvilke muligheter har hun/vi for å reise relativt trygt i utlandet uten pass eller reisedokument? Hvordan er Danmark, Sverige, eller EU ellers? Vi har kjørt fra Sverige til Norge før uten problem, men vi tok da en sjans på at det gikk. Anonymous poster hash: 99d51...0a2 Lenke til kommentar
Gjest c75cf...514 Skrevet 25. oktober 2021 Del Skrevet 25. oktober 2021 Så lenge din bedre halvdel “kun” har oppholdstillatelse i Norge har hun ikke rett til opphold i noe annet land før hun har dokument på dette. Utenfor Norge er pass og nasjonalt ID-kort med reiserett eneste norske papir som gir rett til opphold i noe land. Vanligvis blir det ikke noe spørsmål eter pass/nasjonalt ID-kort innen EU/EØS, men ethvert land kan innføre krav om dette uten forvarsel og da har man problemer så det holder. Selv har jeg opplevd en situasjon hvor jeg fikk to tyske politivåpen rettet mot meg og den korte instruksen “paß, bittte?!” I den situasjonen var jeg overhodet ikke i tvil om at pass var absolutt nødvendig å medbringe på tur til Tyskland selv om ingen slik første gang jeg krysset den grensen spurte etter det rødfargede med gull-løve. (Jeg er overbevist om at i situasjonen nevnt ville det blitt null andre problemer om jeg kunne fortalt passet mitt lå i safen på rom 123 på hotell X” enn at jeg ble holdt under væpnet politibevoktning til passet var hentet der av politibetjent tre og sjekket mot undertegnede. Hadde jeg derimot sagt at passet lå i Norge hadde jeg godt mulig fått en kule i hver fot og i hvert fall sett innsiden på et tysk fengsel sikkerhetsklasseA som “antatt ulovlig i landet”.inntil det motsatte var klarlagt med tysk grundighet.) Av den grunn ble det pleasure på dansk side av grensen for mor + sønn (knapt 12( som ikke var innskrevet noen av våre pass da far i sommerferien for familien fikk instruks pr e-post om å avslutte ferien til planlagt søndag med en dag business i by X i Tyskland mandag fra kl 9 før retur Norge etterpå. Aller nådigst fikk sønnen stå et lite minutt med en fot i hvert land ved den danske grenseovergangen der dette er mulig, noe utover det var ikke-aktuell politikk basert på opplevelsen jeg selv hadde hatt hvor ting på no time ble slik at jeg ikke engang fikk ta passet frem fra dressens innerlomme selv, - det sørget politiet for. Sverige/Danmark? Tja, reglene er de samme som ellers i EU når man ikke har passfrihet basert på skandinavisk avtale om dette landene mellom for skandinaviske borgere, og jeg tviler på særlig annerledes behandling der om krisen var et faktum og godkjent ID en mangelvare. Anonymous poster hash: c75cf...514 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. oktober 2021 Del Skrevet 25. oktober 2021 Trenger ikke pass i EØS, men en bør ha ID med bilde. Lenke til kommentar
X10anT Skrevet 26. oktober 2021 Del Skrevet 26. oktober 2021 (endret) Dubious skrev (22 timer siden): Trenger ikke pass i EØS Du har åpenbart gått glipp av utfordringene i tråden her. Passfrihet innen EØS betinger statsborgerskap i et tilsluttet land, eller i det minste et nasjonalt ID-kort med reiserett. Schengenavtalen krever pass (evt. + Schengenvisum) eller nasjonalt ID-kort, mens "Den nordiske passunionen" kun gjelder nordiske statsborgere. I tillegg til dette ble det i november 2015 innført "midlertidig" grensekontroll inn til Sverige og Norge, noe som i teorien medfører krav om pass, nasjonalt ID-kort eller nordisk førerkort. Endret 26. oktober 2021 av X10anT 4 Lenke til kommentar
Gjest 99d51...0a2 Skrevet 26. oktober 2021 Del Skrevet 26. oktober 2021 Det skal sies at hun har Norsk førerkort for bil Anonymous poster hash: 99d51...0a2 Lenke til kommentar
X10anT Skrevet 26. oktober 2021 Del Skrevet 26. oktober 2021 (endret) Gjest 99d51...0a2 skrev (På 26.10.2021 den 7.13): hun har Norsk førerkort for bil Dette spiller dessverre ingen verdens rolle i denne sammenheng, da hun ikke er nordisk statsborger. Et norsk førerkort gjør det selvfølgelig både enklere og tryggere å reise ulovlig rundt i Norden, men det er ikke noe som kan anbefales herfra. Endret 4. november 2021 av X10anT 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. oktober 2021 Del Skrevet 26. oktober 2021 Ein skal uansett være forberedt på å kunne legitimere seg med gyldig legitimasjon (pass eller nasjonalt ID-kort) ved grensepassering. Har ho fått opphaldsløyve på bakgrunn av innvilga asylsøknad, eller har ho midlertidig opphaldsløyve som asylsøkar? Har fått innvilga asylsøknaden så skal ho få opphaldsløyve og då eit opphaldskort. Opphaldskortet gir løyve til å reise i Schengenområdet, men ho må også ha pass som legitimasjon. Hovudproblemet her er uansett at ho ikkje har dokumentasjon på identiteten, norske myndigheiter kan ikkje gi henne pass som då dokumenterer kven ho påstår at ho er. Dette gjer at dersom ho blir stoppa i andre land så kan ho nok risikere utvisning til antatt heimland, ikkje nødvendigvis at ho blir sendt tilbake til Norge der ho har fått opphaldsløyve på bakgrunn av asylsøknaden. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. oktober 2021 Del Skrevet 26. oktober 2021 The Avatar skrev (4 timer siden): Ein skal uansett være forberedt på å kunne legitimere seg med gyldig legitimasjon (pass eller nasjonalt ID-kort) ved grensepassering. Førerkort er gyldig legitimasjon i Norden (Norge, Sverige, Danmark, Finland) Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 26. oktober 2021 Del Skrevet 26. oktober 2021 Gjest 99d51...0a2 skrev (På 25.10.2021 den 12.23): Vi kan feriere i Norge, men hvilke muligheter har hun/vi for å reise relativt trygt i utlandet uten pass eller reisedokument? Alle muligheter inntil dere blir stoppet. Da vil dere fort kunne oppdage at hun ikke har noen muligheter. Da kan det bli som Avatar skriver her ovenfor i sin siste setning. Det er ikke vanskelig å forstå hva som skrives her: https://www.udi.no/viktige-meldinger/har-du-planlagt-a-reise-til-utlandet/ 1 1 Lenke til kommentar
Gjest 99d51...0a2 Skrevet 2. november 2021 Del Skrevet 2. november 2021 Trådstarter her. Jeg merker meg at begrepene "borger" og "statsborger" brukes mye i tekster hos bla UDI. Statsborger er ganske innlysende da det betyr "person med statsborgerskap", men hva er en borger? Anonymous poster hash: 99d51...0a2 Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 Det Norske Akademis ordbok sier dette om ordet "borger". Store Norske Leksikon har en annen, litt enklere definisjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå