Gjest Slettet-ydhZs2Xekj Skrevet 24. oktober 2021 Del Skrevet 24. oktober 2021 (endret) Hei, Oslomet sykepleie har en vanskelig obligatorisk quiz på 30 spm som man må få 80% rett på før man kan avta eksamen i sykdomslære. De som får 23/30 eller mindre får ikke lov til å prøve seg på eksamen engang og "bruker dermed opp" et eksamensforsøk. For meg virker dette som et forsøk på å pynte på statistikken deres, slik at det nedre sjikt ikke representeres i det hele tatt. Er dette lov? EDIT: har bestått og tydeligvis misforstått, ikke brukt opp eksamensforsøk. Endret 28. oktober 2021 av Slettet-ydhZs2Xekj Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. oktober 2021 Del Skrevet 24. oktober 2021 Deter like mye for din egen del. Står du på "fortesten" er det større sjans for at du står på eksamen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ydhZs2Xekj Skrevet 24. oktober 2021 Del Skrevet 24. oktober 2021 ilpostino skrev (6 minutter siden): Deter like mye for din egen del. Står du på "fortesten" er det større sjans for at du står på eksamen. Og om ikke jeg står på fortest men hadde fått C/D/E på eksamen? 80% riktig er høyt krav. Lenke til kommentar
Gjest 86f71...327 Skrevet 24. oktober 2021 Del Skrevet 24. oktober 2021 seppukume skrev (25 minutter siden): Hei, Oslomet sykepleie har en vanskelig obligatorisk quiz på 30 spm som man må få 80% rett på før man kan avta eksamen i sykdomslære. De som får 23/30 eller mindre får ikke lov til å prøve seg på eksamen engang og "bruker dermed opp" et eksamensforsøk. For meg virker dette som et forsøk på å pynte på statistikken deres, slik at det nedre sjikt ikke representeres i det hele tatt. Er dette lov? Selvfølgelig er det lov, det er arbeidskrav. Synes du det er vanskelig må du jobbe hardere med faget så du faktisk blir en dugelig sykepleier. Lykke til neste år nå som du har tatt del i voksen- og konsekvensopplæring. Anonymous poster hash: 86f71...327 Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 24. oktober 2021 Del Skrevet 24. oktober 2021 Det er vanlig med obligatoriske arbeidskrav som må være bestått før en får liv til å gå opp til eksamen. Jeg kan ikke se at det er noe problem med et vanskelig arbeidskrav som ikke alle klarer. Den biten med å "bruke opp" ett at forsøkene synes jeg dog høres veldig rart ut. Det er vanlig med en trekkfrist før eksamen (NTNU og UiA opererer her med 14 dager før eksamensdatro), som er siste frist før en students oppmelding til eksamen blir gjort gjeldende som et forsøk. Med mindre arbeidskravet regnes som en del av eksamen så forstår jeg ikke hvordan dette kan telle som ett av dine tre eksamensforsøk. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. oktober 2021 Del Skrevet 25. oktober 2021 (endret) Det er eksplisitt fastsatt i UH-loven § 3-9 at institusjonene kan fastsette vilkår for å få gå opp til eksamen. For OsloMet følger det av studieforskriften § 5-1 at program- og emneplanen kan inneholde "krav om at obligatoriske aktiviteter, obligatorisk undervisning, obligatorisk deltakelse eller gjennomført praksis skal være godkjent, og at eksamen eller prøver skal være bestått, før kandidaten får adgang til en eksamen eller får fortsette på studiet". Studieforskriften § 5-4 bestemmer at en kandidat ikke kan "fremstille seg til eksamen" i samme fag mer enn tre ganger (med en dispensasjonsadgang for ett forsøk, totalt fire). En naturlig tolkning av disse to bestemmelsene sett i sammenheng vil innebære at en kandidat som ikke har bestått obligatoriske aktiviteter mv. ikke har adgang til eksamen. Kandidaten har da ikke "fremstilt" seg til eksamen, og kan heller ikke sies å ha brukt opp et forsøk. Hvorfor OsloMet har et slikt krav må du spørre OsloMet om. Men det koster en del mer penger å sensurere en eksamen enn å avholde en quiz, slik at fakultetet sparer penger på at ukvalifiserte studenter ikke får fremstille seg til eksamen. Det reduserer også "bingofaktoren", at studenter som består fordi eksamen rent tilfeldigvis inneholdt noe de kunne, får gå videre på emner de i realiteten ikke er kvalifisert for. 80 % riktig på en 30-spørsmåls quiz er ikke et høyt krav, særlig ikke hvis quizen er binær (ja/nei) eller multiple choice. Målet med sykepleierutdannelsen er ikke å bestå eksamener, men å utdanne sykepleiere som kan fungere som sykepleiere i norsk helsevesen. Endret 25. oktober 2021 av krikkert 7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå