Redaksjonen. Skrevet 22. oktober 2021 Del Skrevet 22. oktober 2021 Statens vegvesen: Oslo kan ikke forby fossilbiler å kjøre inn i nullutslippssoner Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. oktober 2021 Del Skrevet 23. oktober 2021 Pisk og atter pisk. Herlig for sado-politikere. Hva med heller å opprettholde mva-fritaket for elbiler over 600k og få litt mer positivitet rundt det grønne skiftet? Kanskje lokke med flere elbilincentiver og bedre tilrettelegging for de som har ulike utfordringer med å bytte til elbil? Sitat De mener kontrollen bør kunne løses automatisk og digitalt. Hvorfor brukes ordet digitalt her? Alle skjønner at automatikk i denne sammenhengen innebærer digitale (1-ere og 0-er) løsninger. Dermed fremstår det bare som smør på flesk. Det hadde vært bedre med en teknisk beskrivelse av virkemåten. Kameraer, bildeanalyse, oppslag i database via nett, hvordan disse dataene og systemene sikres mot uvedkommende, GDPR, bommer som åpnes selektivt kun for elbiler etc. 2 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 23. oktober 2021 Del Skrevet 23. oktober 2021 Greit nok at Vegvesenet påpeker at en digital løsning ikke er mulig i dag grunnet personvernregler. Men det de sier her: "Et alternativ med skilting eller manuell kontroll er ikke en god løsning" er bare synsing. Skilting og manuell kontroll vil gjøre at en får den effekten som en vil oppnå (min synsing). Om en eller annen dieselbil kommer inn og ut av området, er det intet problem om 90% blir utestengt. Om kommunen vil, må de kunne få kunne innføre dieselfrie områder med skilting. En annen ting er hvor påkrevet et forbud mot dieselbiler i bysentrum er. Når det gjelder de som bor i byen så er det i utgangspunktet mange som over hodet ikke har bil, de fleste som finner å måtte ha bil går over til elbiler og allerede nå er det få dieselbiler blant disse byboerne. Så overfor disse menneskene er forbud et slag i luften som er mer interessant som et prinsipp enn noe som fører til et bedre klima/miljø. For de som ikke bor i byen som er på besøk eller bare kjører gjennom, har en allerede mange tiltak som reduserer kjøring i byen. Man har høye bompengesatser og masse bommer (Oslo) og svært høy pris for parkering (ca 40 kr per time i Oslo). Det siste avskrekker i hvert fall meg fra å kjøre inn til byen. Et godt forslag for å få ned kjøringen i Oslo er å avgiftsbelegge firmaers private parkeringsplasser. Om en som bruker en slik plass må betale 5.000 kr per år for plassen sin, vil nok mange tenke på alternative måter å komme til arbeidsstedet sitt. For ordens skyld, et slikt opplegg er bare ønskelig og nødvendig for et fåtall større byer her i landet. Det har slått meg at i områder i Oslo er det en unødvendig mange biler. Dette kan løses på mange måter som enda høyere priser på parkering (og med ordninger for de som bor i byen og for de som driver vareleveranser, taxi'er etc). I Oslo er de fleste for å redusere omfanget av bilkjøring slik at større offentlige plasser blir mer menneskevennlige og mindre trafikk i boligområder som gjør disse områdene mer sikre. Noen mennesker enten de er byboere eller ikke, har problem med å bruke offentlig kommunikasjon eller bruke ben eller sykler. Disse bør kunne ha tillatelse til å bruke bil også i byene. 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 23. oktober 2021 Del Skrevet 23. oktober 2021 Simen1 skrev (6 timer siden): Pisk og atter pisk. Herlig for sado-politikere. Hva med heller å opprettholde mva-fritaket for elbiler over 600k og få litt mer positivitet rundt det grønne skiftet? Kanskje lokke med flere elbilincentiver og bedre tilrettelegging for de som har ulike utfordringer med å bytte til elbil? Fordi at gjennomsnittlig norsk politikk i landets beste tradisjoner er: 1) vi (politikere) vet best, alltid 2) finnes det - skal det skattelegges minst 1 gang, helst flere ganger 3) forbud Det som ikke er kosher i det hele tatt er: 1) folkeavstemning 2) skattelette og kutt i offentlige utgifter 3) inscentiver Finnes selvfølgelig unntak - men regelen er fortsatt regelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå