Gå til innhold

centrino, batterilevetid?

hox

Anbefalte innlegg

Bare lurte på hvor lenge det er vanlig at en pc med centrino 1,4 ghz skal vare? Det er forresten en hp zt3017.

Når jeg tar på egenskaper i winxp så får jeg opp centrino 1400mhz, men nedenfor står det 598 mhz, før jeg installerte chipset og systemdrivere stod det noe med 790 mhz her. Hva vil dette si? (kjører her på støpsel-strøm)

Ang. "klokking" på centrino-maskiner, er det slikt å forstå at centrinoen klokker seg selv når den kjører på batteri? (les: klokker seg "ned" for å spare strøm?)

Er det evt. noen software styring for denne "klokkingen"?

Min pc oppgir en batterilevetid på ca 3 timer i batteri-indikatoren når den går på batteri, har aldri testet dette ut, da pc er kun 3 dager gammel. Dette er vel litt vel lite?

På forhånd takk for svar på mine masete og noe (veldig) dårlig formulerte spørsmål :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare lurte på hvor lenge det er vanlig at en pc med centrino 1,4 ghz skal vare? Det er forresten en hp zt3017.

Når jeg tar på egenskaper i winxp så får jeg opp centrino 1400mhz, men nedenfor står det 598 mhz, før jeg installerte chipset og systemdrivere stod det noe med 790 mhz her. Hva vil dette si? (kjører her på støpsel-strøm)

Ang. "klokking" på centrino-maskiner, er det slikt å forstå at centrinoen klokker seg selv når den kjører på batteri? (les: klokker seg "ned" for å spare strøm?)

Min pc oppgir en batterilevetid på ca 3 timer i batteri-indikatoren når den går på batteri, har aldri testet dette ut, da pc er kun 3 dager gammel. Dette er vel litt vel lite?

På forhånd takk for svar på mine masete og noe (veldig) dårlig formulerte spørsmål :cool:

Alle mobile cpu'er klokker ned når de går på batteri ... tror P4m og P-M klokker ned til 800 MHz ...

Lenke til kommentar

På forhånd takk for svar på mine masete og noe (veldig) dårlig formulerte spørsmål  :cool:

Alle mobile cpu'er klokker ned når de går på batteri ... tror P4m og P-M klokker ned til 800 MHz ...

Nei de klokker ned alt avhengig av hvor mange mhz de er i utgangspunktet..

Du vil finne en oversikt over de forskjellige "speedsteppene" her: http://www6.tomshardware.com/mobile/20030418/ibmt40-06.html

Når det gjelder batteritid på en pc avhenger jo dette på veldig mye mer enn bare prossesorern, du har batteristørrelse, skjerm(lysstyrke), skjermkort osv...

F.eks har du ibm`s centrino som vel har 5.5 timer mens dells 8600 har 1,5 timer...

Brynjar

Lenke til kommentar

[...]

Når det gjelder batteritid på en pc avhenger jo dette på veldig mye mer enn bare prossesorern, du har batteristørrelse, skjerm(lysstyrke), skjermkort osv...

F.eks har du ibm`s centrino som vel har 5.5 timer mens dells 8600 har 1,5 timer...

Brynjar

Ehm, når du vel kommer med kraftige utsagn, pass på at de er riktige. Dell sin I8600 har vesentlig bedre batteritid enn usle 90 minutter...! Visse har tydeligvis hatt sine kjørende på batteriet i nesten 5 timer før de måtte søke "strømstøpselets frelse"!

Test av I8600 fra Anandtech

Since it uses the Pentium-M at 1.7GHz and a moderately sized battery, we expected the Dell Inspiron 8600 to fall down the chart a bit. The scores we got are very satisfactory, as the 8600 lasted 4 hours.

Er noe sånt de fleste med I8600 forventer, og får vanligvis litt over 4 timer... så vidt JEG har fått med meg...! :)

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Endret av kjello2
Lenke til kommentar

[...]

Brynjar

Ehm, når du vel kommer med kraftige utsagn, pass på at de er riktige. Dell sin I8600 har vesentlig bedre batteritid enn usle 90 minutter...! Visse har tydeligvis hatt sine kjørende på batteriet i nesten 5 timer før de måtte søke "strømstøpselets frelse"!

Mvh kjello2

Er ikke noe kraftige utsagn, leste et her bare om en som bare klarte litt over timen før den tok kvelden(sikkert ved spilling ellerno) men det var uansett ikke poenget.. poenget var at det er forskjellig batterilevetid på de fleste pcene, ta dells 500m da som ligger på 2,5 timer som et eksempel da.. ok?

Lenke til kommentar

Takk for raske svar. Men hva betød det med 500 og noe mhz nedenfor cpu specs og ovenfor minnestørrelse på egenskaper i min datamaskin?

Jeg har en widescreen skjerm, kan dette føre til at batterilevetiden blir noe mindre ?

Ved førstegangslading av batteri så jeg i hp's brukermanual til maskinen, og der stod det at den skulle stå til lyset skiftet fra oransje til grønt, og i følge mine øyne så har ikke lyset skiftet til grønn enda/noen gang, men jeg er fargeblind, så det kan til tider være vanskelig å se forskjell på oransj/grønn når det gjelder leds.

Førstegangslading av et batteri til bærbar kan vel umulig ta mer enn 24 timer? Hp skrev at det ikke var noe problem å kjøre pc mens du ladet batteriet første gang, noe jeg fant litt merkelig, så jeg ladet det en 4-5 timer før jeg tok pc i bruk og lot lading stå på natten over.

Lenke til kommentar
Takk for raske svar. Men hva betød det med 500 og noe mhz nedenfor cpu specs og ovenfor minnestørrelse på egenskaper i min datamaskin?

Jeg har en widescreen skjerm, kan dette føre til at batterilevetiden blir noe mindre ?

Ved førstegangslading av batteri så jeg i hp's brukermanual til maskinen, og der stod det at den skulle stå til lyset skiftet fra oransje til grønt, og i følge mine øyne så har ikke lyset skiftet til grønn enda/noen gang, men jeg er fargeblind, så det kan til tider være vanskelig å se forskjell på oransj/grønn når det gjelder leds.

Førstegangslading av et batteri til bærbar kan vel umulig ta mer enn 24 timer? Hp skrev at det ikke var noe problem å kjøre pc mens du ladet batteriet første gang, noe jeg fant litt merkelig, så jeg ladet det en 4-5 timer før jeg tok pc i bruk og lot lading stå på natten over.

som tabellen viser så skifter en pentium-m pros hastighet ut ifra belastningen ved noen algoritmer. den er så å si "smart" slik som f,eks ved surfing og word skriving vil den legge seg på nederste trinn for å spare strøm.. som du kanskje også la merke til var det oversikt over de forskjellige profilene du kan velge om du har xp..

skjermflaten og hvor mye lys du har på skjermen vil utgjøre hvor mye batteri den vil bruke... :)

om widescreen eller ikke har ingen betydning(just the size)

Lenke til kommentar
Er ikke noe kraftige utsagn, leste et her bare om en som bare klarte litt over timen før den tok kvelden(sikkert ved spilling ellerno) men det var uansett ikke poenget.. poenget var at det er forskjellig batterilevetid på de fleste pcene, ta dells 500m da som ligger på 2,5 timer som et eksempel da.. ok?

Det eksemplet likte jeg ærlig talt ikke heller... Har du noe personlig imot Dell-maskiner, eller... For tester viser at 500m vanligvis holder ut 3,5-4 timer. Om noen makser den helt ut med minne og prosessorhastighet, slenger inn en 7200rpm disk og bruker den ganske bra moderat når den går på batteri kanskje de får 2,5t, men jeg tror egentlig ikke at den skal ha så dårlig batteritid om ikke;

batteriet begynner å bli slitt/gåent

en kraftigere profil enn den svakeste er valgt

noe annet er feil/hw-feil

Tester:

PCWorld-test av 500m

CNet-test av 500m

Edit: Dinside-testen viser batteritiden med en noe kraftigere konfigurasjon, og min mistanke virker ganske riktig. Med et litt slitent batteri og ganske kraftig konfigurasjon, kan batteritiden ramle ned til under 3 timer. Men til og med DinSide fikk over 3 timer med sin, 200 minutter faktisk.

Batterilevetiden er derimot skuffende i forhold til andre Centrino-maskiner vi har testet; vi kjørte vår batteritest flere ganger for å forsikre oss om at vi ikke hadde gjort noen feil; hver gang endte vi på mellom 3 timer og 3 timer og 20 minutter. Det er for så vidt godkjent, men langt bak f. eks Acer Travelmate 800.

Uansett, finn et bedre skrekkeksempel :)

Endret av kjello2
Lenke til kommentar

Det eksemplet likte jeg ærlig talt ikke heller... Har du noe personlig imot Dell-maskiner, eller... For tester viser at 500m vanligvis holder ut 3,5-4 timer. Om noen makser den helt ut med minne og prosessorhastighet, slenger inn en 7200rpm disk og bruker den ganske bra moderat når den går på batteri kanskje de får 2,5t, men jeg tror egentlig ikke at den skal ha så dårlig batteritid om ikke;

batteriet begynner å bli slitt/gåent

en kraftigere profil enn den svakeste er valgt

noe annet er feil/hw-feil

Tester:

PCWorld-test av 500m

CNet-test av 500m

Prøv igjen :p

Mvh kjello2

Jeje, men som sagt det var bare for å statuere et eksempel.. ifølge dells sine egne sider sto det 2,5 timer, ifølge tester ca 200 min.. avhenger sikkert av hvordan du tester den...

Men uansett ta Cnets sine tester og se forskjell på f.eks den 500m og ibm sin r40 da: http://asia.cnet.com/reviews/hardware/note...9015720p,00.htm?

er 3.5t vs 5.5 timer..

Har forresten ingenting imot Dell..

Endret av bryhon
Lenke til kommentar
Jeje, men som sagt det var bare for å statuere et eksempel.. ifølge dells sine egne sider sto det 2,5 timer, ifølge tester ca 200 min.. avhenger sikkert av hvordan du tester den...

Men uansett ta Cnets sine tester og se forskjell på f.eks den 500m og ibm sin r40 da: http://asia.cnet.com/reviews/hardware/note...9015720p,00.htm?

er 3.5t vs 5.5 timer..

Har forresten ingenting imot Dell..

Hehe, den er grei. Ble bare litt opprørt over den første feilinformasjonen... For det var litt av et avvik...! :p

Må komme tilbake til trådstarters spørsmål og slikt nå...

hox: Du er safe, kjør på som om livet går sin vante gang igjen du :)

Angående "mindre" batteritid pga widescreen...

Hm...

*tenke formulering*

Selve spørsmålet i seg selv blir litt feil(formulert) da det ikke er så mange maskiner hvor du kan velge mellom widescreen/bredskjerm og ikke. Men om vi går ut ifra at det hadde gått (tror det går på M6n faktisk, at den leveres lik ellers, men man kan få den både som widescreen/bredskjerm og ikke!), så vil den samme konfigurerte maskinen som BARE bytter fra en 15" SXGA+ skjerm til f. eks. en gigantisk WUXGA-skjerm selvsagt få økt batteriforbruk. Større (og også en mer kompleks/pixelintensiv) skjerm drar vanligvis mer strøm pga enten mer skjermflate som skal lyses opp og/eller bilde som skal tegnes => flere punkter som skal oppdateres...

Men forskjellene mellom maskiner generelt går på prosessorvalg og batteriets opprinnelige kapasitet... For den (batteriets opprinnelige kapasitet), som alt annet ved maskiner, er forskjellig fra modell til modell og fra produsent til produsent. Håper det klarerer litt for deg :) 3 timer for din maskin er det produsenten melder den skal ha tror jeg. Om det er den HP Pavillion med R9200...

Endret av kjello2
Lenke til kommentar

Ok, nå har jeg fått litt mere klarhet i tingene :thumbs:

men, jeg har enda ikke fått en forklaring på hva hastigheten under prosessoren i egenskaper på min datamaskin skal bety, nå satt jeg power sheme til home office desk .. da stod det 1,4 ghz.. så jeg antar at den viser den "faktiske" hastigheten på cpu?

Lenke til kommentar
Ok, nå har jeg fått litt mere klarhet i tingene  :thumbs:

men, jeg har enda ikke fått en forklaring på hva hastigheten under prosessoren i egenskaper på min datamaskin skal bety, nå satt jeg power sheme til home office desk .. da stod det 1,4 ghz.. så jeg antar at den viser den "faktiske" hastigheten på cpu?

Du sier det selv: "hastigheten under prosessoren i egenskaper på min datamaskin skal bety". Å si at det er den "faktiske" frekvensen høres så permanent ut...

Høres bedre ut å si at det er "hastigheten prosessoren kjører på for øyeblikket". Pentium-M velger en lavere frekvens/hastighet når du kjører på batteri eller velger "Portabel"-profil eller lignende for å spare strøm/få lengre batteritid. Om du velger "alltid på"/"skrivebord",eller hva det nå heter (husker ikke i farta), som profil så velger den sin høyest mulige frekvens.

Endret av kjello2
Lenke til kommentar

Jeg var litt rask i avtrekkeren der gitt :p

Nå viser den 4 timer og ti minutter på gjenstående når det er 97% igjenn på batteriet. Det var kanskje ikke helt oppladet første gang, eller noe slikt :thumbs:

Har ikke testet den skikkelig på batteri enda så.

Neo: Bråker harddisken din mye når den arbeider? Mener min forrige FS pc ikke bråkte så mye når hd jobbet, men så gikk jo vifta ganske konstant på den, kanskje den var høyere enn hd .. hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...