Redaksjonen. Skrevet 22. oktober 2021 Del Skrevet 22. oktober 2021 Dette helikopteret fjerner is fra vindturbinen med varmt vann Lenke til kommentar
GJZwart Skrevet 22. oktober 2021 Del Skrevet 22. oktober 2021 (endret) Hvor mye forurenser ikke helikopteret da? Quote Derimot er det ifølge avisen riktig at det ble brukt en oljeblanding for å varme opp vannet som sprutes på vingen på bildet Dette blir like dumt som når Faktisk.no sier noe er feil, bare fordi et komma er plassert feil i en setning. Endret 22. oktober 2021 av GJZwart 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. oktober 2021 Del Skrevet 22. oktober 2021 Sitat Varmen kom fra en ikke spesielt miljøvennlig 260 kW oljebrenner, som i løpet av natten varmet opp vannet til 60 grader. 2 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 22. oktober 2021 Del Skrevet 22. oktober 2021 16 minutes ago, Dubious said: Det noen som ønsket å forske på dette - de stoppet bladene med vilje. Om de hadde brukt glycol, eller varme tårer fra Koala-bjørner, så er dette ett engangstilfelle og de kunne brukt hva som helst uten at det monner i noe som helst miljøregnskap. Som beskrevet i artikkelen er ikke dette en metode som er i bruk. (Av åpenbare grunner) Jeg er på ingen måte en tilhenger av vindkraft, men akkurat dette tenker jeg er en ikke-sak helt ut av proposjoner. Sannsynligvis dumper fabrikken i Kina tonnevis med kjemikalier som er langt farligere enn Glykol i sin søken etter å lage så billige vindmøller som mulig. 3 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 22. oktober 2021 Del Skrevet 22. oktober 2021 Er det prøvd å vibrere isen løs? Det brukes industrielle vibratorer ellers rundt om der en trenger å få ristet løs noe som sitter. Spørs jo hvor bra det er for rotorblader som lever et "liv på grensen" fra før da. Lenke til kommentar
BobbaFett Skrevet 22. oktober 2021 Del Skrevet 22. oktober 2021 (endret) https://www.glycol.eu/en/eco-bio-de-icing-1000-l-ibc.html Endret 22. oktober 2021 av BobbaFett 1 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 22. oktober 2021 Del Skrevet 22. oktober 2021 2 hours ago, BobbaFett said: https://www.glycol.eu/en/eco-bio-de-icing-1000-l-ibc.html Ja, også? De skriver også at Glykolen de selger er tilsatt gult fargestoff som gjør det lett å se hvor det er påført. Det er åpenbart ikke tilfelle på bildet. De har også dette bildet : https://www.glycol.eu/en/glycol-specials/ Vedkommende som har ansvar for nettsiden har åpenbart googlet etter "Helikopter" og "glykol" og brukt det bildet. Useriøst og uproft. - Og på ingen måte bevis for at det er glykol som er brukt. 1 Lenke til kommentar
Lab Roy Skrevet 22. oktober 2021 Del Skrevet 22. oktober 2021 Løser det problemet med iskast? Eller er fremdeles rådet at det kan være farlig å bevege seg under vindmøller vinterstid pga faren for iskast? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. oktober 2021 Del Skrevet 23. oktober 2021 Turbinene gir en hel del overskuddsvarme som fint kan tas vare på f.eks i en stor vanntank i bunnen av tårnet. Is kan ikke fjernes mens mølla roterer for da risikerer man at isen kastes langt eller at den kastes mot tårnet og skader det. Eller skader neste vinge som sveiper. Isen kan altså bare fjernes når mølla er stoppet. Overskuddsvarmen kan brukes til isfjerning. Det beste stedet å tilføre varmen er ikke på utsiden av isen som på bildet, men på innsiden sånn at isen løsner fra bladene. Sløyfer med vannbåren varme på innsiden av bladene kan være en god løsning. Isen bør fjernes sonevis fra øverst til nederst. Starter man i nederst vil "propellen" bli topptung og plutselig rotere 180 grader under avising og potensielt kaste isklumper langt eller mot tårnet. Mølla bør stå med vingene i Y-posisjon og tine de sonevis ovenfra og ned. Det trengs en sirkulasjonspumpe og et lukket røranlegg opp i tårnet og ut i vingene. Røranlegget kan enten ha en rotasjonstilkobling eller kobles til og fra for hver gang det skal avises. Væska må holdes frostfri også ved langvarig driftsstans. En løsning er å blande inn frostvæske, en annen er å isolere tanken svært godt og ha en varmer som kan slåes på hvis temperaturen inni tanken faller helt til null. Med godt isolert tank kan den holde lenge på varmen ved driftsstans uten energitilførsel. Så varmeren trenger veldig sjeldent å slåes på og den trenger ikke ha stor effekt. Jeg ser for meg en slags svært høy stål-vakuum-termos stående inni tårnet. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. oktober 2021 Del Skrevet 23. oktober 2021 Er det for dyrt å foliere dem med silikongummi? T-banevogner har det nå, og ingenting henger på, ikke en gang maling og spraylakk. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 23. oktober 2021 Del Skrevet 23. oktober 2021 Som det står i artikkelen så brukes enten varmluft-system installert i bladene eller varmeelement-system montert på bladene. Så helikopter eller vann brukes aldri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå