Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

18 og 23 år gammel


Gjest ce8b3...e90

Anbefalte innlegg

Gjest ce8b3...e90

Hei jeg er en jente på 18 år som «holder» på med en 23 år gammel fyr, han er altså 5 år eldre enn meg. Jeg har en egen leilighet, og han besøker meg ofte i helgene. Mange av mine venninner mener han utnytter meg fordi jeg er yngre, men jeg føler virkelig ikke at dette stemmer.. Han ringer meg ofte når jeg går alene ute på kveldene og er veldig snill mot meg, klarer ikke helt skjønne hvordan jeg skulle blitt utnyttet.. sexen?? Han har en ex kjæreste som er helt jævlig mot meg på sosiale medier, hun er tre år eldre enn meg og mener at han egentlig ikke liker meg og at han bare ser på meg som et barn. Han har ikke lenger noe kontakt med henne men synes uansett det er dumt at jeg ender opp med å føle meg dum og liten pga henne. Hva tenker dere om aldersforskjellen, blir jeg faktisk utnyttet?

Anonymous poster hash: ce8b3...e90

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig vanlig at alderforskjellen er at gutten er noe år eldre. Gutter på samme alder som jenta blir som regel ansett som for umodene. At en sjalu ex prøver å manipulere deg er helt separat med hvordan ditt forhold med den nåværende gutten er. Så lenge du føler deg ok med det så er det det som har noe å si. Ingen her vet nok om forholdet mellom deg og han til å kunne si noe om om ulike motivasjoner. Så lenge du har et realistisk syn på ting og ikke legger mer i dette enn han gjør så går det vel bra. Dere er tross alt i en alder hvor ting kan endre seg fort, så om bare den ene parten er seriøs kan det bli kjedelig, men samtidig vil jo begge følge seg trygge på at man har gjort et rett valg om en vil satse. Om det er en god match vil bare tiden vise.

Lenke til kommentar
Gjest a781e...b2b

Vel,mine foreldre var 20 og 25 da de log lyse (kunngjøre) til vigsel og de hadde da vært offsielt forlovet siden de var 17 og 22. Siden myndighetnsalderen dengang var 21 måtte min mor ha tillatelse fra fylkesmannen for å kunne gifte seg, og søkand omdette måtte altså mine besteforeldre medsignere. Hørte aldri noe snakk derfra om at min mor var for ung til å avgjøre dette selv. og det er etterhvert en stund siden gullbryllup ble feiret. Det var for øvrig også mine foreldre som i tidens stil satte inn kunngjøring om  offisiell forlovelse da de var 17/22 år. Min mor hadde ingen egen bolig i alder 17 år og det ville nok vært ikke-tema at min far skulle overnattet noe annet sted enn på gjesteværelset, men noe problen i forhld til alder og ansvar da forlovelsen bleinngått og ringer satt på venstre ringfingre  så de ikke. 

Anonymous poster hash: a781e...b2b

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke brydd meg om hva andre mener i denne saken.
Du skriver at du er 18 år og har egen leilighet. Da er du nok ganske selvstendig av deg. Om du hadde blitt utnyttet; hadde du nok sett det selv. At du har "venner" som er litt eldre enn deg; tenker jeg er bare positivt. Det å bare henge med jevnaldrende stimulerer deg i mindre grad; enn å omgås folk som også er litt eldre. 

Eksens hans er tydelig sjalu og forsøker å splitte dere. Hadde blokkert henne tvert. Er det noen man absolutt ikke skal høre på - så er det ekser. 😂

Ikke at det er helt relevant... men:
Når jeg arbeidet i barnevernet hadde vi ofte ungdom i 16-17 årsalderen som typisk hadde kjærester på 20-23 år. Det ble akseptert. (Det betyr at de fikk lov til å komme på besøk; eller få "frigang" med ungdommen... altså; permisjon). Men når de nærmet seg 30+ (var dessverre noen slike eksempler også). Ble det ikke like godt mottatt. Men her ble hvert enkelt tilfelle vurdert.
Ofte så vi at guttene på 22-23 var på lik "nivå" som 16-17 åringen - mtp modenhet/grad av intellektualitets. Så det er ingen fasit her.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 754b1...2c7

Jeg var sammen med en 23-åring når jeg selv var 16 år. Menn i tidlig 20-årene er sjeldent modne og kognitivt sett er de på nivå med jenter i tenårene. Tenker du ikke trenger å være redd for at du blir utnyttet. 

Anonymous poster hash: 754b1...2c7

Lenke til kommentar
Gjest ce8b3...e90 skrev (7 timer siden):

Hei jeg er en jente på 18 år som «holder» på med en 23 år gammel fyr, han er altså 5 år eldre enn meg. Jeg har en egen leilighet, og han besøker meg ofte i helgene. Mange av mine venninner mener han utnytter meg fordi jeg er yngre, men jeg føler virkelig ikke at dette stemmer.. Han ringer meg ofte når jeg går alene ute på kveldene og er veldig snill mot meg, klarer ikke helt skjønne hvordan jeg skulle blitt utnyttet.. sexen?? Han har en ex kjæreste som er helt jævlig mot meg på sosiale medier, hun er tre år eldre enn meg og mener at han egentlig ikke liker meg og at han bare ser på meg som et barn. Han har ikke lenger noe kontakt med henne men synes uansett det er dumt at jeg ender opp med å føle meg dum og liten pga henne. Hva tenker dere om aldersforskjellen, blir jeg faktisk utnyttet?

Anonymous poster hash: ce8b3...e90

Det er ikke den verste aldersforskjellen. Men hadde han vært oppi 25-26 ville det begynt å vært creepy. For meg som 28, snart 29 åring hadde det aldri gått å være sammen med ei på 18. Det er en no go. Men du og typen din må finne ut av dette selv.

Lenke til kommentar
Gjest 754b1...2c7 skrev (50 minutter siden):

Jeg var sammen med en 23-åring når jeg selv var 16 år. Menn i tidlig 20-årene er sjeldent modne og kognitivt sett er de på nivå med jenter i tenårene. Tenker du ikke trenger å være redd for at du blir utnyttet. 

Anonymous poster hash: 754b1...2c7

Det er litt stor aldersforskjell etter min mening. Mine erfaringen angående det kognitive er ikke riktig. Jenter på 16-18 er etter min mening ikke særlig modne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PerBertil skrev (12 minutter siden):

Det er litt stor aldersforskjell etter min mening. Mine erfaringen angående det kognitive er ikke riktig. Jenter på 16-18 er etter min mening ikke særlig modne.

Delvis enig. Selv om frontallappen (en "samlefunksjon" for tanker, følelser, intellektualitet o.l.) er ferdig utviklet et par år tidligere hos jenter - er det ingen spesielt forskjell på såkalt modenhet mellom jenter og gutter på denne alderen.

Begrepet "moden" har jeg aldri hatt særlig sans for. Det er subjektivt, nokså vagt og basert på små konkrete ting. 

For å forenkle litt: 
Gutter er som kjent med impulsive, spontane og tar høyere risiko enn jenter. Spesielt før den berømte frontallappens utvikling. Denne atferden kan nok av mange jenter bli sett på som "barnslig/umodent". Samtidig som gutter ofte ser på jenter som litt "dramatiske" rent emosjonelt. Selv om disse faktorene også kan gå begge veier; er poenget mitt at øyet som ser - nokså individuelt - og ofte basert på hvor man selv er i livet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 754b1...2c7
PerBertil skrev (41 minutter siden):

Det er litt stor aldersforskjell etter min mening. Mine erfaringen angående det kognitive er ikke riktig. Jenter på 16-18 er etter min mening ikke særlig modne.

Har aldri møtt en mann i tidlig 20-årene som er moden og oppegående. Man er ikke moden som 16-åring jente heller, så det sier litt hvor umoden guttene er når de er unge. Menn er ikke modne før de bikker 25 år iallfall. Kanskje annerledes i 2021, men var ikke slik for 10 år siden. 

Anonymous poster hash: 754b1...2c7

Lenke til kommentar
Gjest 754b1...2c7 skrev (29 minutter siden):

Har aldri møtt en mann i tidlig 20-årene som er moden og oppegående. Man er ikke moden som 16-åring jente heller, så det sier litt hvor umoden guttene er når de er unge. Menn er ikke modne før de bikker 25 år iallfall. Kanskje annerledes i 2021, men var ikke slik for 10 år siden. 

Anonymous poster hash: 754b1...2c7

Jeg har aldri møtt en 16 åring eller en 18 åring som er moden. Å si at en 16 åring er like moden som noen på 23 er for meg en absurd uttalelse.  Ungdommer i 16 til 18 års alderen skjønner ikke hvor umodne de faktisk er og fremstår ovenfor voksne. Å si at en jente på 16 er i nærheten av moden er for meg sinnsykt.

Lenke til kommentar
Gjest 754b1...2c7
PerBertil skrev (1 time siden):

Jeg har aldri møtt en 16 åring eller en 18 åring som er moden. Å si at en 16 åring er like moden som noen på 23 er for meg en absurd uttalelse.  Ungdommer i 16 til 18 års alderen skjønner ikke hvor umodne de faktisk er og fremstår ovenfor voksne. Å si at en jente på 16 er i nærheten av moden er for meg sinnsykt.

Tror nok ikke du har møtt mange unge gutter, og sannsynligvis ikke unge jenter heller. Når jeg var 16-18 år ble jeg konstant tatt for å være mye eldre enn jeg er, og da av menn spesielt. Både unge menn og eldre menn. Sånn generelt er dømmekraften til menn litt dårlig på dette området, og en jente i slutten av tenårene er ofte langt mer moden enn en mann i begynnelsen av 20-årene. Med det sier jeg ikke at jenter er smartere og bedre enn menn, det handler ikke om det, men det handler om utvikling. Og dette med at gutter modnes senere enn jenter var noe vi lærte allerede på ungdomsskolen. Menn er ikke ferdigutviklet før midten av 20-årene. 

Det er også en velkjent sak at menn blir tiltrukket av unge kvinner. Biologi. Og noen menn blir også tiltrukket av så unge jenter som 16-åringer. Siden vi lever i et samfunn hvor det ikke er helt stuereint at voksne mannfolk blir gira på så unge jenter, så ønsker de nok å tro at jenta er eldre enn hun er. Det skal da heller ikke mye til for at han anser henne som moden. Hun må virkelig være umoden om mannen skal reagere på det, og de fleste jenter er helt normale eller modne. 

Ingenting sinnssykt ved dette. For ordens skyld er jeg selv kvinne og i midten av 20-årene. Menn på min egen alder er for unge for min smak, og jeg liker best menn som er flere år eldre enn meg selv. Slik har det vært siden jeg var ungjente (åpenbart, siden min første kjæreste var eldre enn meg). Jeg var en helt normal jente i tenårene, selv om mange menn påsto at jeg var "særdeles" moden for alderen. Sett fra mitt eget perspektiv, er jeg uenig i det. Var ikke mer moden enn andre tenåringsjenter. 

Aldersforskjell er i utgangspunktet uproblematisk om begge partene trives i forholdet. For meg høres det ut som trådstarter får noe ut av dette forholdet, det gir henne mye, så derfor ønsker hun å være i det. Det hadde vært noe annet om han behandlet henne dårlig og gjorde kun ting som ga kan fordeler. 5 års aldersforskjell er heller ikke et problem når den ene parten er myndig og den andre voksen. Dette hadde ikke vært greit (eller lovlig) om jenta var 15 år og mannen 20 år (også om kjønnene var omvendt, selvsagt). Ingen hadde reagert på det om kvinnen var 25 år og mannen 30 år. 16 år og 21 år... Ja, det kommer an på hvor i landet du er ifra. På bygda er det null stress, lol. 

Anonymous poster hash: 754b1...2c7

Lenke til kommentar
Gjest 754b1...2c7 skrev (4 minutter siden):

Tror nok ikke du har møtt mange unge gutter, og sannsynligvis ikke unge jenter heller. Når jeg var 16-18 år ble jeg konstant tatt for å være mye eldre enn jeg er, og da av menn spesielt. Både unge menn og eldre menn. Sånn generelt er dømmekraften til menn litt dårlig på dette området, og en jente i slutten av tenårene er ofte langt mer moden enn en mann i begynnelsen av 20-årene. Med det sier jeg ikke at jenter er smartere og bedre enn menn, det handler ikke om det, men det handler om utvikling. Og dette med at gutter modnes senere enn jenter var noe vi lærte allerede på ungdomsskolen. Menn er ikke ferdigutviklet før midten av 20-årene. 

Det er også en velkjent sak at menn blir tiltrukket av unge kvinner. Biologi. Og noen menn blir også tiltrukket av så unge jenter som 16-åringer. Siden vi lever i et samfunn hvor det ikke er helt stuereint at voksne mannfolk blir gira på så unge jenter, så ønsker de nok å tro at jenta er eldre enn hun er. Det skal da heller ikke mye til for at han anser henne som moden. Hun må virkelig være umoden om mannen skal reagere på det, og de fleste jenter er helt normale eller modne. 

Ingenting sinnssykt ved dette. For ordens skyld er jeg selv kvinne og i midten av 20-årene. Menn på min egen alder er for unge for min smak, og jeg liker best menn som er flere år eldre enn meg selv. Slik har det vært siden jeg var ungjente (åpenbart, siden min første kjæreste var eldre enn meg). Jeg var en helt normal jente i tenårene, selv om mange menn påsto at jeg var "særdeles" moden for alderen. Sett fra mitt eget perspektiv, er jeg uenig i det. Var ikke mer moden enn andre tenåringsjenter. 

Aldersforskjell er i utgangspunktet uproblematisk om begge partene trives i forholdet. For meg høres det ut som trådstarter får noe ut av dette forholdet, det gir henne mye, så derfor ønsker hun å være i det. Det hadde vært noe annet om han behandlet henne dårlig og gjorde kun ting som ga kan fordeler. 5 års aldersforskjell er heller ikke et problem når den ene parten er myndig og den andre voksen. Dette hadde ikke vært greit (eller lovlig) om jenta var 15 år og mannen 20 år (også om kjønnene var omvendt, selvsagt). Ingen hadde reagert på det om kvinnen var 25 år og mannen 30 år. 16 år og 21 år... Ja, det kommer an på hvor i landet du er ifra. På bygda er det null stress, lol. 

Anonymous poster hash: 754b1...2c7

16 åringer som er modne er et definitivt unntak, det samme mener jeg gjelder 18 åringer. Jeg hadde et to dagers arebidsoppdrag via et bemanningsbyrå for noen uker siden. Noen av de jeg jobbet sammen med var jenter ned i 17-18 års alderen. Moden var ikke en karakteristikk som slo meg når jeg hørte de snakke seg i mellom. Alt er jeg tenkte var at jeg hater tenåringsjenter og at de er irriterende å høre på.

Jenter på 16-18 år er definitivt ikke modne. De er på et helt annet nivå i livet enn en mann på 23, det er helt sikkert og visst.

 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (På 22.10.2021 den 9.13):

Eksens hans er tydelig sjalu og forsøker å splitte dere. Hadde blokkert henne tvert. Er det noen man absolutt ikke skal høre på - så er det ekser. 😂

Kan vi si det så enkelt: "Gjør det slutt med eksen til kjæresten din!" Blokkere henne er etter min mening det beste og mest konkrete rådet hittil i tråden.

 

Gjest 754b1...2c7 skrev (21 timer siden):

Har aldri møtt en mann i tidlig 20-årene som er moden og oppegående. Man er ikke moden som 16-åring jente heller, så det sier litt hvor umoden guttene er når de er unge. Menn er ikke modne før de bikker 25 år iallfall. Kanskje annerledes i 2021, men var ikke slik for 10 år siden. 

Hva er din definisjon på moden da? Man utvikler seg mentalt og sosialt hele livet. Med mindre man rammes av et eller annet så kan det være en livsvarig oppoverbakke i modenhet. Jeg vil tro at rundt 20 år så ligger gutta i gjennomsnitt et par år bak i modenhet, men det er jo store individuelle forskjeller. Statistisk så skulle dermed gutten i dette forholdet være noe mer moden enn TS, men det er jo som sagt veldig individuelt. Jeg tror man bare må vurdere selv om det er for stor forskjell i modenhet. Er det ikke det så er det en fin ting å modnes sammen.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...