Odd R. Valmot Skrevet 21. oktober 2021 Del Skrevet 21. oktober 2021 Sjøtransport slår tilbake Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 21. oktober 2021 Del Skrevet 21. oktober 2021 (endret) Å seile det kan vi, og vi kan gjøre det nå, for det er blitt gjort før. Å mekanisere seilhåndteringen er heller ikke nytt, og vi kan fjernstyre. Foreslår en kraftig, moderne, og mekanisert djunkerigg. Den er blant annet veldig lett å få revet, slakker bare fallet til ønsket antall rær er nede. Skjøtelinene holder deretter rærne nede. Med ev. ustagede stålmaster, og i ønsket antall. Et smidigere skrog hører selvfølgelig med, det er dumt og bare "brøyte" sjø med verdifull energi. Endret 21. oktober 2021 av KjeRogJør 1 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 9. desember 2021 Del Skrevet 9. desember 2021 (endret) Skulle man vere redd for master i veien på dekk kunne de ustagete mastene være festet på traller som igjen var festet til skinner mellom f.eks. lasteluker. Skjøtefestene, fall og riggjustering kunne vere en del av konstruksjonen til denne vogna som var festet til skinnegangen. De kunne skiftes over til den motsatte siden i forhold til lasting og lossing. De behøvde heller ikke å stå på senterlinjen under seiling, det er jo vind andre steder over dekk også. Om skipet har bare en laste/losseside da kunne en tenke seg at master var permanent forskjøvet til motsatt side. Symmetri kan vere en tvangstanke i denne sammenheng. De gamle kineserne var heller ikke bundet til å ha master langs skipenes senterlinje. Den asymetriske djunkeriggen benyttes av mange lanturseilere rundt om i verden på grunn av sine gode håndteringsegenskaper, og når rekorder ikke er fokuset. Hvorfor ikke?👋😋 Endret 9. desember 2021 av KjeRogJør Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå