Scrim Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 tenkte jeg skulle legge inn slackware 9.1, jeg har fulgt guiden som står på itpro.no , men jeg får problem når man skal legge inn pass, får beskjed om: chroot: could not find /usr/sbin/passwd eller noe, husker ikke helt hva som sto. hva er galt? dette var dårlig gitt. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Beklager at jeg ikke kan svare på spørsmålet ditt, og jeg mener ikke å være uhøflig eller usaklig, men jeg mener at ekte slackere skal kunne klare å finne ut av slikt selv, og hvis du ikke gjør det, så er kanskje ikke Slackware for deg. Personlig synes jeg alle nybegynnere ikke bør røre Slackware med en ildtang; det finnes andre distroer som er enklere å installere, bruke og få hjelp med. Lykke til videre. Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 9. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2004 Jeg er ikke "ekte" slacker, men det må da gå an å få et seriøst svar ffs. Jeg har gjort alt etter hva som står i itpro guiden, så ikke kom her med ditt BS, jeg har lest. Lenke til kommentar
JuZt3r Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 eeehm, hadde du fulgt guiden riktig, så hadde du nok ikke fått den feilen. (kan jo hende jeg tar feil) ta å installer på nytt, helt til du har gjort det riktig. jeg er uenig i slime mold, slackware er en grei nybegynner distro. Men det er jo min mening. Lenke til kommentar
OscarWoHA Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Det er en grei nybegynner-distro. Ikke at den er for nybegynnere, men den er grei å komme i gang med. Installasjonen går smertefritt hvis man bare leser hva som står under installasjonen. Det følger med både KDE og Gnome og noen andre WM'er. Det eneste problemet for oss nybegynnere i Slackware er at vi ikke får til lyd. Det er vel en enkel sak å få til, men ikke for nybegynnere. Bootloaderen LILO følger også med, men den må man konfigurere selv. Automatisk "detecting" av harddisker virket ikke for meg, men jeg gjorde det manuelt senere. Det var vanskelig i starten, men det gikk som en lek etter å ha lest en manual jeg ble gitt på #alinux.no på EFnet. Takker alle hjelpsomme folk der, spesielt Mendel Til deg, Scrim: Start på nytt med å installere. Ikke følg guiden, men heller les hva som faktisk står under hver del i installasjonsprosessen. Da kan jeg garantere at det virker. Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Disclaimer: jeg er ingen ekspert Bare noen ideer og mulig forklaring. /usr/sbin skal inneholde "superuser" programmer (derfor sbin og ikke bin som for mer vanlige programmer), hvis jeg ikke tar feil. Det kan hende at det mangler noen programmer der (ikke installert i installasjonsprosessen?). Det at du får chroot i feilmeldingen gjør meg forsiktig. Jeg mistenker at installasjonen prøver å gi kontroll til det nye systemet (change root to ... ) - og kanskje har du meller installasjonsprogrammet installert dette på litt feil måte. For eksempel ligger passwd programmet under /sbin eller /usr/bin eller (hvorfor ikke?) /mnt/usr/sbin - hvis chroot feiler. Det å installere på nytt høres veldig fornuftig ut. Min mening om Slackware er at den er utmerket for å lære hvordan Linux er bygd opp. Jeg synes at BSD-style initialisering som Slackware bruker er mer oversiktig enn SystemV-style (brukes av bl. a. RedHat). Hvis du skal bygge router/firewall, webserver, eller lignende, lære å kompilere kernel, lære hvilke prosesser som startes når du starter opp maskinen og ha total kontroll over hva som kjøres - passer Slackware veldig bra. Jeg har selv vært veldig glad i Slackware selv om siste versjon jeg kjørte var 7.1. For nybegynner som skal erstatte Windows desktop med Linux kan andre distroer passe bedre. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 (Ikke relevant ) : Jeg synes nå services måten som redhat er oppbygget på er ganske så oversiktig. Selv om den er "noe" treig. Jeg er selv tilhenger av SystemV og ser ikke noe problemmer med å forstå den. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Min mening om Slackware er at den er utmerket for å lære hvordan Linux er bygd opp. Jeg synes at BSD-style initialisering som Slackware bruker er mer oversiktig enn SystemV-style (brukes av bl. a. RedHat). Dette var jo litt selvmotsigende -- Slackware er vel den eneste distroen som bruker BSD-style init, så derfor er ikke Slackware bra for å lære seg hvordan «Linux» er «bygd opp» i så henseende ha total kontroll over hva som kjøres - passer Slackware veldig bra. Om total kontroll er det man er ute etter, er vel Linux From Scratch det man vil ha Lenke til kommentar
jrz Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Tror nok det lønner seg å installere på nytt.. Slackware 9.1 er jo helt topp å installere. Ingen ting har skjedd der omtrent siden versjon 7.. og nå som alsa kommer med distroen burde jo ikke lyd være noe tema å diskutere. 'alsaconfig' løser mesteparten. Nå har jo ikke jeg lest "guiden" på itpro, og det skal jeg ikke heller. Slack setter opp alt dette selv. Når det ikke funker hos deg er det du som har gjort en _feil_.. Og når det gjelder 'BSD style' initialisering i forhold til SystemV er jeg enig med DidzisK. Jeg liker bedre slack's måte å gjøre det på.. Når det gjelder det at slackware ikke er en optimal distro til desktop er jeg uenig. Jeg installerte nylig slack9.1 på min Amilo A 7600. Jeg trengte ikke å konfigurere annet enn lydkortet. Alt annet kom med en gang og KDE 3.1 smekket opp. USB fungerer uten mknod og lignende mas. til og med pcmcia fungerte med hotplug!! Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Jeg ville ikke starte noe distro-krig her, nei Jeg bare sier at Slack er ikke dårlig valg. For noen år tilbake bygde jeg 3 Linux routere basert på Slackware med firewall og DNS-proxy og ett par andre ting. Så for meg var det slik at jeg måtte lære hele initialiseringsprosessen på nytt da jeg installerte Mandrake som firewall hjemme senere (jeg valgte mandrake pga. bedre støtte for ISDN). Jeg leste selvfølgelig ingenting og Internet fungerte ikke før jeg fikk maskinen opp, så jeg lærte "hard way" - måtte gå gjennom alle skriptene og lese dem. Og da var det mange links å følge fram og tilbake til jeg skjønte hva som egentlig skjer. Så det var nok min manglende kunnskap som gjorde meg litt frustrert med SysV init-prosessen. Jeg har tenkt å bygge LFS system, ja, men man må likevel ha "host" Linux system å bygge LFS på. Det finnes ingen LFS distro CD... Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Jeg har tenkt å bygge LFS system, ja, men man må likevel ha "host" Linux system å bygge LFS på. Det finnes ingen LFS distro CD... Bruk Knoppix e.l. Lenke til kommentar
JuZt3r Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 nå hopper jeg litt offtopic her, men etter det jeg har hørt, så er det ganske mange som kjører slackware som dhcp\gateway osv. Hvorfor det? [/offtopic] Lenke til kommentar
sim Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 nå hopper jeg litt offtopic her, men etter det jeg har hørt, så er det ganske mange som kjører slackware som dhcp\gateway osv. Hvorfor det? [/offtopic] Fordi det er enkelt, og ikke bloat, elns. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå