geir__hk Skrevet 24. oktober 2021 Del Skrevet 24. oktober 2021 Kan nevne at det ikke er helt uvanlig at kondensatorer ryker på UPS'er heller. Fikk tak i en defekt gammal (2002-2009 'ish) UPS som ikke hadde vært i bruk på flere år. Fant både defekt elektrolytt (veldig synlig) samt at begge 12V batterier var defekte. I ditt tilfelle høres det ikke ut som en typisk rele-feil, men av alle komponenter tror jeg reléet er det enkleste å feilsøke på uten å demontere. Du må først finne ut hvilke loddepunkter som tilhører hvilken kontakt (dette står ofte påstemplet på siden eller oppå reléet) og dernest måler du spenning for å finne ut om det faktisk ligger 0V over lukket relekontakt. Men - hvis reléet "klaprer" så fungerer selvsagt ikke denne metoden. Mål spenning over batteripolene og se om denne holder seg noenlunde konstant - hvis batteriene er defekte så faller spenninga raskt og lavt ved utfall av nettspenning. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 24. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2021 (endret) geir__hk skrev (2 minutter siden): Kan nevne at det ikke er helt uvanlig at kondensatorer ryker på UPS'er heller. Fikk tak i en defekt gammal (2002-2009 'ish) UPS som ikke hadde vært i bruk på flere år. Fant både defekt elektrolytt (veldig synlig) samt at begge 12V batterier var defekte. I ditt tilfelle høres det ikke ut som en typisk rele-feil, men av alle komponenter tror jeg reléet er det enkleste å feilsøke på uten å demontere. Du må først finne ut hvilke loddepunkter som tilhører hvilken kontakt (dette står ofte påstemplet på siden eller oppå reléet) og dernest måler du spenning for å finne ut om det faktisk ligger 0V over lukket relekontakt. Men - hvis reléet "klaprer" så fungerer selvsagt ikke denne metoden. Mål spenning over batteripolene og se om denne holder seg noenlunde konstant - hvis batteriene er defekte så faller spenninga raskt og lavt ved utfall av nettspenning. Batteri er steindau, måler 0,3-0,4V på hvert av batteriene. Kondensatorer ser overraskende bra ut. Endret 24. oktober 2021 av Dragonlove Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 24. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2021 (endret) 793-P-1C-F-001-24VDC Relay 20A 24VDC 8-pin er rele type og datark fant jeg også på det. Single pole Double Throw, må si jeg ikke akkurat har vært borti denne rele typen før. Endret 24. oktober 2021 av Dragonlove Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. oktober 2021 Del Skrevet 24. oktober 2021 Man kan ikke se på kondensatorene om de er bra. Med mindre de har feila katastrofalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå