Gå til innhold

Har forretningsidè. Trenger litt hjelp...

Simen1

Anbefalte innlegg

Man har vel også lov til å tjene inntil et visst beløp på hobby eller lignende selvom man har vanlig inntekt- husker ikke beløpet, men det er noen kroner. Hvis man for eksempel tjener penger på å selge epler fra en liten eplehage, så er det skattefritt. Kanskje noe sånt holder til å begynne med?

Edit- skrivefeil..

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En arbeidsgiver må betale arbeidsgiveravgift, ferielønn, forsikringer, og ferielønn til deg hvis de skal ansette deg, ansett hvor mye de betaler deg.

Selvstendig næringsdrivende vil være mer lønnsomt for deg i situasjonen du beskriver, særlig siden du sier du vil drive ærlig og redelig. Det du beskrev er en slags "gråsone", som mest sannsynlig vil telle imot deg skulle noen skatte saker, osv, oppstå.

Lenke til kommentar
JEg ville aldri blitt med på å kjøre ting rundt som jeg ikke visste hva var....

Dette gjelder ikke min idè.

Armalite66:

Kan ikke se at dette er noen gråsone som kan telle mot meg. (så lenge vi klarer å bekrefte at det er fullt og helt lov)

CastorFiber:

Det er en slags hobby-ting ja, men nå gjelder vel den 1000kr-regelen fordi det ville blitt for mye papirarbeid for skatteetaten å sjekke opp alle fillejobber her og der, og da har de satt denne grensen for å spare seg selv for store beløp og for å "plage" arbeidstagere med bagateller. Det har ingenting å gjøre med å ikke ville bidra til samfunnskassa fordi den økte arbeidsmengden til skatteetaten ville utgjort mer enn det hadde vært å tjene i skatter på slike småsaker. Regelen er altså bare bra for begge parter.

Går det ikke så går det ikke. Da må jeg gjøre det på en annen måte.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg har en en liten forretningside, men trenger litt hjelp gjennom skattejungelen og den juridiske jungelen..:

Jeg har et produkt jeg skal kjøpe inn, vidreforedle og selge videre. Vidreforedlingen innebærer i grunn bare litt fysisk jobbing og utkjøring av produktet. Jeg skal ikke avsløre forretningsideen her så ikke spør hva det er er dere snille.

Selve produktet + ca 1 times arbeid mener jeg er fullt salgbart med god økonomisk margin for 1000kr pr stk.

Men jeg synes å huske at det finnes en skatteregel som skal lette skatteetaten for alt for mye papirjobb med småjobber. Den lyder noe sånt som at hvis man tjener under 1000kr per år hos en arbeidsgiver så slipper man å rapportere og skatte av det. (fullt lovlig selvfølgelig)

Jeg lurer da på om det er mulig å få ørten firmaer til å ansette meg for noen timer og få produktet med på kjøpet. Altså slik at jeg tjener mindre enn 1000kr hos hver arbeidsgiver og dermed slipper å skatte av det. Jeg har altså ikke tenkt å registrere meg som selvstendig næringsdrivende, men kun være ansatt f.eks 4 timer hos hvert firma per år (til 249 kr/time inkl. produktet de får). Produktet er forresten av en slik art at det er få, om noen, som ønsker mer enn ett per år, men alle vil ha ett. Går dette eller er jeg på bærtur?

Hvis du registrerer deg som ungdomsbedrift (forutsetter at du er ungdom) kan du tjene 30.000kr i året skattefritt hvis jeg ikke husker helt feil.

http://www.brreg.no/ - Her skulle du finne all informasjon du trenger.

Jeg skrotet mine planer for enkeltmannsforetak når jeg så alle rettighetene en kunde har skulle noe skjære seg :D

Les og pugg kjøpslov og alt det der før du gjør noe som helst.

Lenke til kommentar
JEg ville aldri blitt med på å kjøre ting rundt som jeg ikke visste hva var....

Dette gjelder ikke min idè.

Armalite66:

Kan ikke se at dette er noen gråsone som kan telle mot meg. (så lenge vi klarer å bekrefte at det er fullt og helt lov)

CastorFiber:

Det er en slags hobby-ting ja, men nå gjelder vel den 1000kr-regelen fordi det ville blitt for mye papirarbeid for skatteetaten å sjekke opp alle fillejobber her og der, og da har de satt denne grensen for å spare seg selv for store beløp og for å "plage" arbeidstagere med bagateller. Det har ingenting å gjøre med å ikke ville bidra til samfunnskassa fordi den økte arbeidsmengden til skatteetaten ville utgjort mer enn det hadde vært å tjene i skatter på slike småsaker. Regelen er altså bare bra for begge parter.

Går det ikke så går det ikke. Da må jeg gjøre det på en annen måte.

Nå fikk du frem poenget mitt. Du sier du vil drive ærlig og redelig, men det du skriver til CastorFiber er jo ikke helt i samsvar med ærlig og redelig. Det er ikek bare lover/forskrifer/vedtak/osv som tller, men intensjonen også. Husk at de som sitter i skatte-etaten, o.l. instanser, ikke er noen..."brød-hoder". Det er saker hvor en skifter jobb ofte og tjener grensebeløp som kan trekke oppmerksomhet til seg. På lengre sikt tjener det deg selv og bedriftene som kjøper produktet ditt at du er selvstendig næringsdrivende/enkeltmanns foretak. Å "lure" staten ved å utnytte lov-verket er ikke særlig lurt.

Husk at en lov/forskrift/osv... kan tolkes på mange måter, og det er i de fleste tilfeller gjellende praksis som gjelder; Og det er ikke metoden du beskriver som er det.

Lenke til kommentar
CastorFiber:

Beklager, dette blir nok feil tankegang. Du kan nok klare teoretisk å overbevise om dett, men dette vil i praksis kun gagne deg, da du estimerer ca 50-100 arbeidsgivere/solgte produkter i året. Dette tilsvarer jo da 50-100 lakser. Dette er selvfølgelig ingen byrde for skatte- og momssystemet om du er selvstendig næringsdrivende.

Men å benytte seg av smutthull i loven er lovlig sålenge det ikke bryter med andre lover og regler. Derimot er nok definitivt ikke intensjonen med denne regelen om 1000 kr å skulle kunne profittere på dette. Som aklla nevnte har de nok tettet smutthullet med en begrensning.

Edit: utheving

Endret av dork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...