Gå til innhold

Har forretningsidè. Trenger litt hjelp...

Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg har en en liten forretningside, men trenger litt hjelp gjennom skattejungelen og den juridiske jungelen..:

Jeg har et produkt jeg skal kjøpe inn, vidreforedle og selge videre. Vidreforedlingen innebærer i grunn bare litt fysisk jobbing og utkjøring av produktet. Jeg skal ikke avsløre forretningsideen her så ikke spør hva det er er dere snille.

Selve produktet + ca 1 times arbeid mener jeg er fullt salgbart med god økonomisk margin for 1000kr pr stk.

Men jeg synes å huske at det finnes en skatteregel som skal lette skatteetaten for alt for mye papirjobb med småjobber. Den lyder noe sånt som at hvis man tjener under 1000kr per år hos en arbeidsgiver så slipper man å rapportere og skatte av det. (fullt lovlig selvfølgelig)

Jeg lurer da på om det er mulig å få ørten firmaer til å ansette meg for noen timer og få produktet med på kjøpet. Altså slik at jeg tjener mindre enn 1000kr hos hver arbeidsgiver og dermed slipper å skatte av det. Jeg har altså ikke tenkt å registrere meg som selvstendig næringsdrivende, men kun være ansatt f.eks 4 timer hos hvert firma per år (til 249 kr/time inkl. produktet de får). Produktet er forresten av en slik art at det er få, om noen, som ønsker mer enn ett per år, men alle vil ha ett. Går dette eller er jeg på bærtur?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Produktet er forresten av en slik art at det er få, om noen, som ønsker mer enn ett per år, men alle vil ha ett.

Ekteskaps-formidling? ;)

Går dette eller er jeg på bærtur?

Tror du er litt på bærtur, ikke at jeg skal si det sikkert. En arbeidsgiver vil vel måtte betale litt i avgifter etc. for å ansette deg, så å gå fra arbeidsgiver til arbeidsgiver vil jeg spekulere at ikke er gjennomførbart.

Men jeg har ikke peil.

Lenke til kommentar
Jeg har en en liten forretningside, men trenger litt hjelp gjennom skattejungelen og den juridiske jungelen..:

Jeg har et produkt jeg skal kjøpe inn, vidreforedle og selge videre. Vidreforedlingen innebærer i grunn bare litt fysisk jobbing og utkjøring av produktet. Jeg skal ikke avsløre forretningsideen her så ikke spør hva det er er dere snille.

Selve produktet + ca 1 times arbeid mener jeg er fullt salgbart med god økonomisk margin for 1000kr pr stk.

Men jeg synes å huske at det finnes en skatteregel som skal lette skatteetaten for alt for mye papirjobb med småjobber. Den lyder noe sånt som at hvis man tjener under 1000kr per år hos en arbeidsgiver så slipper man å rapportere og skatte av det. (fullt lovlig selvfølgelig)

Jeg lurer da på om det er mulig å få ørten firmaer til å ansette meg for noen timer og få produktet med på kjøpet. Altså slik at jeg tjener mindre enn 1000kr hos hver arbeidsgiver og dermed slipper å skatte av det. Jeg har altså ikke tenkt å registrere meg som selvstendig næringsdrivende, men kun være ansatt f.eks 4 timer hos hvert firma per år (til 249 kr/time inkl. produktet de får). Produktet er forresten av en slik art at det er få, om noen, som ønsker mer enn ett per år, men alle vil ha ett. Går dette eller er jeg på bærtur?

mener å huske at det er max 15 eller 20 forskjellige personer du kan gjøre dette med, altså ingenting å satse på

edit: det gjelder arbeidsgivere, som er sjefen, du kan altså ha 15 eller 20 arbeidsgivere, men i en bedrift er det bare 1, altså sjefen..

Endret av aklla
Lenke til kommentar

DrDoogie:Er ikke arbeidsgiveravgiften kun en viss prosentandel av det en bedrift gir i lønn? (altså ikke et fast årlig beløp per person)

aklla: Jeg tenkte på å ha rundt 50-100 arbeidsgivere per år, der jeg er ansatt i 4 timer per stk. (Arbeidet er litt sesongbetont, så det er bare deler av året det kan gjøres)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
(Arbeidet er litt sesongbetont, så det er bare deler av året det kan gjøres)

Gjetteleken: Mekke kjettinger til bildekk?

Hehe :) Dere er bra nyskjerrige hva? :p

Jeg tror jeg vil holde hemmeligheten for meg selv og ikke svare på hverken denne eller senere senere gjettinger.. (vil jo ikke at dere skal bruke eliminasjonsmetoden heller). Tror jeg har en god ide og da er det kjedelig om "halve norge" kommer meg i forkjøpet...

Lenke til kommentar

Slikt arbeid er moms-, skatte- og arbeidsgiveravgiftsfritt hvis og bare hvis det ikke kan ses som regulær næringsvirksomhet.

Hvis forretningsideen går ut på å tilby noenlunde like tjenester til de forskjellige kundene vil det ikke falle inn under reglene, likeledes hvis det går ut på å selge en slags spisskompetanse.

En snekker kan ikke snekre noen timer for under en tusenlapp og komme unna med det, derimot kan han gjøre noe som ligger utenfor hans kompetansefelt.

Reglene er slik for at småjobber (rake løv en dag, være hjelpemann en annen dag etc) skal kunne utføres uten for mye administrasjon.

Du må med andre ord ha et par hundre produkter på menyen. Og du kan neppe drive reklame for virksomheten din uten at du havner i en gråsone.

Lenke til kommentar
Slikt arbeid er moms-, skatte- og arbeidsgiveravgiftsfritt hvis og bare hvis det ikke kan ses som regulær næringsvirksomhet.

Hvis forretningsideen går ut på å tilby noenlunde like tjenester til de forskjellige kundene vil det ikke falle inn under reglene, likeledes hvis det går ut på å selge en slags spisskompetanse.

En snekker kan ikke snekre noen timer for under en tusenlapp og komme unna med det, derimot kan han gjøre noe som ligger utenfor hans kompetansefelt.

Reglene er slik for at småjobber (rake løv en dag, være hjelpemann en annen dag etc) skal kunne utføres uten for mye administrasjon.

Du må med andre ord ha et par hundre produkter på menyen. Og du kan neppe drive reklame for virksomheten din uten at du havner i en gråsone.

Takk for glimrende tilbakemelding.

Du kan godt bruke eksemplet med å rake løv eller det om å legge kjettinger på biler. Jeg tviler ikke på at produktet/tjenesten er salgbart for 1000kr, men var litt usikker på reglene slik du beskriver. Heldigvis, i forhold til reglene, er det ingen kunder som ønsker mer enn ett slikt produkt per år.

Det er forresten det samme prouktet/tjenesten jeg tilbyr alle kundene.

Det hadde vært ønsekelig å reklamere for produktet, f.eks ved en egenlaget A4-reklame i postkassa til de aktuelle kundene eller via en annonse i avisa. Men blir dette en gråsone? Må/bør jeg registrere meg som selvstendig næringsdrivende for slikt arbeid?

PS. Takk for tipset om enkelheten ved cash-i-hånda.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare registrere deg som selvstendig næringsdrivende?

Tror jeg hørte att det kostet 1200,- NOK å gjøre, så kan du betale det som er å betale for att det du skal gjøre er lovlig!

Om/Når du starter med dette, kan du skrive det her hva produkt/tjeneste du tilbyr? om det er om 10dager eller 10år så må du si det :p

Lenke til kommentar

Raggi: Hvis du leser litt mer nøye så har jeg hele tiden presisert at jeg vil gjøre dette på en helt lovlig og redelig måte. Å unngå å skatte fordi man tjener mindre enn 1000kr hos en arbeidsgiver er fullt lovlig. (som nevnt flere ganger i denne tråden. Og det er selvfølgelig ikke noen ulovlig buissiness jeg tenker på. Det ville i så fall vært mot reglene både her på forumet, i det virkelige liv, og ikke minst svært korttenkt å spørre om på et forum. (Se bare på hva Mullah Krekar er "arrestert" for nå)

Dere kan gjerne får vite det et par år etter at jeg er i gang, om jeg noen gang gjennomfører dette, men for ikke å miste markedet til noen som vil snappe ideen så vil jeg i hvertfall holde ideen hemmelig inntil "nyheten" i det er borte og jeg har etablert meg i markedet. (evt. til jeg har gitt opp ideen totalt.)

Lenke til kommentar

Raggi: Det tar et par år å etablere seg i det aktuelle markedet. Dessuten tror jeg at det er svært få potensielle kunder her i forumet, men derimot en rekke personer som sikkert synes ideen er kul og lett gjennomførbar og kan tenke seg å gjøre dette selv. (= Ta de potensielle kundene mine)

sofokles: Ok, da unngår jeg nok ikke moms og skatt, men jeg tror det kan være godt gjennomførbart likevel. Siden produktet består av både en tjeneste (skattepliktig) og et produkt (momspliktig) så er det vel kanskje lurtest å prise tjenesten lavt og produktet tilsvarende høyt. (siden skatt som regel er langt høyere enn moms.)

Lenke til kommentar
Jeg lurer da på om det er mulig å få ørten firmaer til å ansette meg for noen timer og få produktet med på kjøpet. Altså slik at jeg tjener mindre enn 1000kr hos hver arbeidsgiver og dermed slipper å skatte av det. Jeg har altså ikke tenkt å registrere meg som selvstendig

Arbeidsgiver plikter ikke å innberette beløp (lønn) på inntil kr. 1000,-

Du kan i prinsippet ha så mange arbeidsgivere du vil som alle kan lønne deg med inntil 1000 kr. Arbeidsgiver må likevel betale arbeidsgiveravgift til den kommunen du tilhører (en kostnad for dem som du må tenke på).

Min erfaring fra arbeidsgiversiden er likevel at arbeidsgivere kvier seg for å ansette folk for så små "ytelser" p.g.a. administrasjonskostnadene det medfører.

Ellers kan du jo få frikort på kr. 23999,- eller hva det nå er i 2004.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...