Bad username Skrevet 20. oktober 2021 Del Skrevet 20. oktober 2021 mistet førerkortet på klasse-B en stund tilbake å skal snart kjøre opp på nytt. Men det jeg lurte litt på hvar om jeg vil få 2 nye år med prøvetid når eg får lappen tilbake for andre gang eller om jeg fortsetter der jeg slapp av. Har ikke funnet noe konkret svar på dette.. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. oktober 2021 Del Skrevet 21. oktober 2021 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-01-19-298/KAPITTEL_4#§4-2 § 4-2.Prøveperiode for førerett i klasse B Ved førstegangsutstedelse av og utvidelse til førerkort i klasse B fastsettes det en prøveperiode på 2 år som anmerkes på førerkortet. Blir nytt førerkort utstedt i prøveperioden, skal gjenstående prøvetid anmerkes på førerkortet. Den som taper føreretten i prøveperioden som følge av brudd på trafikale adferdsregler, må avlegge ny full førerprøve, jf. forskrift 19. desember 2003 nr. 1660 om tap av retten til å føre motorvogn mv. § 8-4. Etter bestått førerprøve utstedes førerkort med ny prøveperiode på 2 år. Tilsvarende gjelder også ved senere gjentagelser. Ny prøveperiode skal gjelde, selv om det i dom eller forelegg ikke er fastsatt krav om ny prøve. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. oktober 2021 Del Skrevet 21. oktober 2021 Om du må ha ny oppkøyring så blir det ny prøvetid, om du mister førerretten midlertidig (får lappen tilbake om X månader) så får du ikkje ny prøvetid. Lenke til kommentar
Bad username Skrevet 22. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2021 Takk for bra svar : ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå