Bjørn Kristiansen Skrevet 20. oktober 2021 Del Skrevet 20. oktober 2021 Jeg har en Raspberry Pi med en lokal webserver som jeg bruker til å styre ulike ting i huset med. Jeg har fulgt oppskriften her: https://www.hackster.io/adhyoksh/controlling-gpio-pins-of-raspberry-pi-with-web-page-2d5bdc#code og ønsker å legge til knapper på websiden for å kjøre kommandoer på bringebærboksen. Etter litt googling fant jeg https://pypi.org/project/jinja2-shell-extension som virker til å kunne gjøre det jeg ønsker. Jeg er nybegynner innen programmering så selv om det er eksempelkode på den lenkede siden så kom jeg ikke lenger enn å kjøre: pip install jinja2-shell-extension. Det jeg lurer på er hvordan endrer jeg dette: from jinja2 import Template, Environment env = Environment(extensions=["jinja2_shell_extension.ShellExtension"]) template = env.from_string("{{ 'date --rfc-2822'|shell() }}") result = template.render() slik at jeg ved trykke på knapper på websiden kan sende kommandoer som "heyu on a1" og "heyu off a1" til RPi ? index.html: <html> <head> <title>Control</title> </head> <body> <h1>Control</h1> <h3>Click here:</h3> <br> <a href=\A><button>LED1 ON</button></a> <a href=\a><button>LED1 OFF</button></a><br> <a href=\B><button>LED2 ON</button></a> <a href=\b><button>LED2 OFF</button></a><br> <a href=\C><button>LED3 ON</button></a> <a href=\c><button>LED3 OFF</button></a> </body> </html> control.py: from flask import Flask from flask import render_template import RPi.GPIO as rpi import time app= Flask(__name__) led1,led2,led3= 3,5,7 rpi.setwarnings(False) rpi.setmode(rpi.BOARD) rpi.setup(led1, rpi.OUT) rpi.setup(led2, rpi.OUT) rpi.setup(led3, rpi.OUT) rpi.output(led1, 0) rpi.output(led2, 0) rpi.output(led3, 0) print("Done") @app.route('/') def index(): return render_template('webpage.html') @app.route('/A') def led1on(): rpi.output(led1,1) return render_template('webpage.html') @app.route('/a') def led1off(): rpi.output(led1,0) return render_template('webpage.html') @app.route