Gå til innhold

Google kan kaste bort vann som kunne varmet opp 350.000 boliger: – Helt hinsides

Anbefalte innlegg

18 minutes ago, The Avatar said:

114 liter i sekundet er mykje vatn, så det er ikkje gitt at det varme vatnet kan distribuerast utan å risikere nedtapping.

De holder på legge opp fjernvarme her i nærheten. Det er da snakk om to rør, ett for vannstrøm ut og ett for vannstrøm inn. Hvis det strømmer 114 liter den ene vei, så kommer det 114 liter i retur. Det behøver vel ikke å være noe som forsvinner under veis? Sørsmålet blir vel da: Skal man slippe ut vannet i "varm tilstand" eller "skal vi kjøle det ned først". Hva gir mest påvirkning på miljøet, å slippe ut vannet etter nedkjøling til opprinnelig temperatur, eller ved å slippe ut varmt vann i innsjøen?

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
arne22 skrev (18 minutter siden):

Hvis det strømmer 114 liter den ene vei, så kommer det 114 liter i retur. Det behøver vel ikke å være noe som forsvinner under veis?

Det er sant det, eg berre tok det litt for gitt at eventuelle bustadar ville ligge lavare i terrenget enn datasenteret/innsjøen og at det vil være lite energieffektivt å bruke energi på å pumpe returvatnet oppigjen.
Eg vil tru at berekninga på at ein kunne varma 350 000 leiligheiter er basert på at energien ikkje går tapt som varmetap eller til å drive pumper.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, The Avatar said:

Det er sant det, eg berre tok det litt for gitt at eventuelle bustadar ville ligge lavare i terrenget enn datasenteret/innsjøen og at det vil være lite energieffektivt å bruke energi på å pumpe returvatnet oppigjen.

"Veldig teoretisk" sett så skulle energibehovet bli det samme selv om vannstrømmen tar seg en sving ned i terrenget og opp igjen. Nødvendig energimengde for sirkulasjon skulle bli akkurat den samme. Tilført energi for sirkulasjon blir også gjort om til varme, slik at den ikke går tapt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Datasenteret i Lefdal gruver i Nordfjord er et eksempel. Det er et stort datasenter, det er utenlandsk eid og utenlandsk styrt. Anlegget legges i gruver hvor det er enkelt å sikre, og det legges til Sogn og Fjordane fordi der er rikelig tilgang på billig kraft og rikelig med kjølevann. Men hva er nytteverdien for oss? At lokale entreprenører får oppdrag med utbygging, ventilasjon og sikring etc. er vanskelig å unngå, men at der er et IT-miljø i Nordfjord som nyter godt av anlegget i Lefdal Gruver tviler jeg sterkt på. Jeg bli glad om du viser at jeg tar feil.

Hva Google og Facebook lover av arbeidsplasser og lokal verdiskaping, er dramatisk forskjellig fra det som blir virkeligheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 22.10.2021 den 13.51):

Eg lurer også på korleis eit slikt uttak av fjernvarmen vil påvirke vannstanden? 114 liter i sekundet er mykje vatn, så det er ikkje gitt at det varme vatnet kan distribuerast utan å risikere nedtapping. Så då må ein nok til med ein varmeutvekslar?

Spørs hvor de tar det fra og hvor de slipper det ut. Om jeg har forstått riktig hvor dette blir liggende er Norsjø 6-ish km unna i luftlinje og vil kunne gi rikelig med kjølevann. I følge NVE sin sildre-nettside renner det akkurat nå 180m3/s ut av Norsjø ved Skotfoss mens magasinvolumet til Norsjø nå er 150 mill.m3. 

Lenke til kommentar
On 10/22/2021 at 10:15 PM, Proton1 said:

men at der er et IT-miljø i Nordfjord som nyter godt av anlegget i Lefdal Gruver tviler jeg sterkt på. Jeg bli glad om du viser at jeg tar feil.

Kjenner ikke til det anlegget, men kjenner litt til Green Mountain her i Rogaland. På basis av de erfaringene som man har, så har man utredet mulighetene for et nytt datasenter. Ser de estimerer fra 500-750 nye innenlandske arbeidsplasser, i forhold til direkte og indirekte sysselsatte. 

https://www.rogfk.no/_f/p1/i77bf4499-e91e-44fb-b260-5d67f3b3567f/sluttrapport_kunnskapsgrunnlag-for-etablering-av-datalagringssentre.pdf

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...