Gå til innhold

S-ata problemer

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat oppgradert hardware, og har møtt på noen utfordringer. Jeg finner ikke de nye s-ata diskene i windows

S-ata controlleren finner dem i oppstarten, men det er det eneste. Jeg har prøvd å gå inn i s-ata/raid/scsi setup for å formatere dem, men det skjedde ikke mer etter det heller. Når jeg starter med win-cd og trykker f6 for scsi oppsett skjer det ikke noe.

Jeg har win 2000 pro btw.

Noen som har noen ideer?

BTW: Jeg har lagt inn drivere for s-ata/raid i windows.

Endret av OgnOmm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men over til nye problemer.. jeg fant diskene, men får ikke partitionert dem, og heller ikke lagt inn windows.. Jeg finner diskene i selve windows, men ikke i oversikten når jeg skal legge inn windows. Må jeg ta ut p-ata diskene for at det skal skje noe?

Lenke til kommentar
Men over til nye problemer.. jeg fant diskene, men får ikke partitionert dem, og heller ikke lagt inn windows.. Jeg finner diskene i selve windows, men ikke i oversikten når jeg skal legge inn windows. Må jeg ta ut p-ata diskene for at det skal skje noe?

Best å kople fra dem syns jeg...Så må du se i BIOS at SATA er tilkoplet og at boot rekkefølgen er Floppy, sata og CD. Så er det operasjonen med å sette opp sata Raid med stripe 16.... Forstår at det har du gjort.

Nå starter du WindowsXP setup,og når banneret i nedkant av skjermen snakker om scssi så presser du F6. Litt senere får du da spørsmål om scssi drivere og da svarer du ja, og setter du inn den silikone-ettellerannet diskett med drivere .

Etter dette partisjonerer og formaterer du under setup. Det er bare å avbryte og starte på nytt til du er fornøgd.

Lykke til :cool:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Jeg fant ikke diskene i når jeg boota fra win-cd'en.. Selv om jeg koble fra de andre diskene. Når jeg trykker f6 så kommer det opp noe greier, og når jeg trykke "a" for "legge til noe greier" kommer det at det er en feil på en linje i d:.. mistenker at det kan være noe bæll med win-cd'en, men den funker jo ellers...

Det er også noen jumpere på disken, men jeg har ikke peiling på hva de har å si.. Noen som har WD 160GB s-ata? Jeg finner nemlig ikke noe på WD sine sider.

Lenke til kommentar
Jeg fant ikke diskene i når jeg boota fra win-cd'en.. Selv om jeg koble fra de andre diskene. Når jeg trykker f6 så kommer det opp noe greier, og når jeg trykke "a" for "legge til noe greier" kommer det at det er en feil på en linje i d:.. mistenker at det kan være noe bæll med win-cd'en, men den funker jo ellers...

Det er også noen jumpere på disken, men jeg har ikke peiling på hva de har å si.. Noen som har WD 160GB s-ata? Jeg finner nemlig ikke noe på WD sine sider.

Problemet ditt er vel nettopp det at du ikke klarer å få lagt til SATA-driveren under installasjon av Windows. Last ned driveren på nytt, legg den på diskett eller CD, og forsøk igjen. Før du får til dette vil ikke installasjonsprogrammet finne diskene.

MVH Audun

Lenke til kommentar

På alle s-ata guider står det "trykk f6 i starten på boot fra win-cd" Det er fordi s-ata controlleren også er raid controller.

Uansett... dette kan bli vanskelig med disketter ettersom jeg ikke har diskettstasjon... Kan jo prøve å legge inn win-xp da, og se om det funker da.

Lenke til kommentar
flott du fikk det til. men du... det er s-ata i raid. ikke scsi med f6.

Dette er en beklaglig begrepsforvirring...

La oss si der skulle stå noe sånnt som "scsi, SATA og....". Men husk at det er Windows som generer denne teksten, og de visste vel ikke hvilke navn spesialdrivere ville få. :green:

Det er ihvertfall riktig å trykke F6.

Det kommer heller ikke frem ordentlig at hvis man ikke vil ha ACPI så må man presse F5 og F6 om hverandre for å få valget "Normal PC" eller andre varianter. :cool:

EDIT: Kanskje like greit; så slipper folk å surre med det også. Men jeg tror ikke det er noen fordel å dra på ACPI hvis man skal overklokke.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
legg driveren fra floppyen over på en cd og sett inn den etter f6... skal gå det

Skal CD stå som first boot i BIOS da kanskje?

Skjønner ikke at folk ikke ser seg råd til en floppydrive til 130,- kroner, men heller gidder å plages i timevis. :blush:

Det er Windows 2000 det er snakk om.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...