Gå til innhold

Hvilke feil kan vi forvente at en garanti skal dekke på bil?


John-B

Anbefalte innlegg

Hvor små feil skal en kunne forvente at en garanti på bil skal dekke?

Fikk to feil samtidig på bilen:
1. Skjermen viste "Engine fault- Repair needed" (men ingen merkbar feil ved kjøring).
2. Ingen av speilene gikk an å justere (elektrisk justering)

Leverte bilen på verksted, og de fikset det, men sendte faktura på arbeidet.

Første punktet nevnte de ikke spesifikt hva som var årsaken, men ble nevnt det var en sammenheng med speilene, som skyldtes en sikring som hadde røket.

Verkstedet tok betalt for å fikse begge deler, til tross for at bilen fortsatt er under garanti.

Hva mener dere er riktig her?

1. Denne mener jeg definitivt burde være dekket av garanti uavhengig av hva som var årsaken til feilen. De kan ikke forvente at jeg skal begynne å feilsøke en så lite spesifikk feilmelding. Jeg sjekket faktisk med ODB2, og der var det ingen feilkoder inne.

2. Ang. sikringen så er jeg litt usikker - her kan de kanskje argumentere for at det er en form for vedlikehold jeg skulle klart å ordne selv. Men samtidig - er det akseptabelt at en sikring ryker på en bil i garanti? Jeg kan ikke se hva jeg kunne gjort som kunne forårsaket det. De eneste andre tingene på denne sikringen er AC, diagnoseport, noe lysrelatert.

Det skal også sies at grunnen til at jeg ikke undersøkte sikringen, var fordi jeg uansett måtte på verkstedet pga feil nr 1, og jeg mistenkte at de hadde en sammenheng siden problemet oppstod samtidig.

Endret av John-B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikringen er jo ikke en slitedel, den går fordi noe annet har trukket for mye strøm. I såfall er/var de jo en feil et sted.

I motsatt fall var det en feil i sikringen. Sikringen har en forventet levetid på godt over 2 år, kanskje nærmere 10 år eller mer.

Så dette burde dekkes av garanti, og ihvertfall reklamasjon.

 

Lenke til kommentar

Kan vi legge til grunn at det er snakk om garanti på en bil du kjøpte fabrikkny tidligere i sommer? Eller er det en bruktbil du reklamerer på etter 1.5 år? 

Garantibestemmelser fastsettes i utgangspunktet av selger, men kan også være en avtale som er forhandlet frem mellom selger og kjøper. Hva står skrevet om dette i din garantiavtale?

John-B skrev (På 20.10.2021 den 13.34):

Leverte bilen på verksted, og de fikset det, men sendte faktura på arbeidet.

Kjøpte du bilen av dette verkstedet, eller er verkstedet en tredjepart?

Endret av X10anT
Lenke til kommentar
unik42 skrev (7 minutter siden):

Kan jo nevne at feil hjulstilling ofte ikke dekkes under garanti, på tross av ny bil.

Eventuell garanti spiller mindre rolle, da dette er en reklamasjon. Om du kjøper en ny bil og den har feil hjulstilling ved levering, vil det være uproblematisk å få dette rettet kostnadsfritt.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, X10anT said:

Eventuell garanti spiller mindre rolle, da dette er en reklamasjon. Om du kjøper en ny bil og den har feil hjulstilling ved levering, vil det være uproblematisk å få dette rettet kostnadsfritt.

Vel, det var jo ikke det da jeg prøvde. Argumentasjonen var at bilen var innstilt 100% fra fabrikk og at evt. feil hjulstilling måtte jeg være skyld i selv.

Lenke til kommentar
unik42 skrev (4 minutter siden):

evt. feil hjulstilling måtte jeg være skyld i selv.

Enten var du da skyld i dette selv, eller så er du ikke flink nok til å argumentere for dine rettigheter. For alt jeg vet kan det gjerne være at hjulstillingen var innenfor fabrikantens spesifikasjoner. Det er nok veldig mye i denne spesifikke historien jeg ikke kjenner til, så det er vanskelig for meg å ta dette for god fisk.

Endret av X10anT
Lenke til kommentar
20 minutes ago, X10anT said:

Enten var du da skyld i dette selv, eller så er du ikke flink nok til å argumentere for dine rettigheter. For alt jeg vet kan det gjerne være at hjulstillingen var innenfor fabrikantens spesifikasjoner. Det er nok veldig mye i denne spesifikke historien jeg ikke kjenner til, så det er vanskelig for meg å ta dette for god fisk.

Sommerdekkene mine er nedslitte innerst, etter 15.000km. Dekkbutikken sa at det hadde de sett flere ganger på nye VW, men at for det de selv hadde fått med seg har Møller stort sett alltid nektet å gjøre noe med det.

Da jeg reklamerte sa jeg jo selvfølgelig at 15.000km ikke er nok å ødelegge hjulstillingen slik at dekkene blir nedslitt på et 4-5cm stort område innerst. Men fikk igjen at det ikke anses som fabrikkfeil, men slitasje.

Etter mye om og men gikk de med på å foreta en kontroll og oppretting på "goodwill" som de kalte det. Men de var klare på at dekkslitasjen var jeg skyld i selv. Så hvordan i huleste skal jeg som "noob" på bil vite at en flett ny bil kan ha feil hjulstilling og således ødelegge dekka mine? Nei det var de ikke interessert i å opplyse meg om.

For øvrig kan det se ut til at skjev hjulstilling ikke anses å være fabrikkfeil om denne artikkelen forstås korrekt.

https://www.tv2.no/a/10619607/

Eller denne tråden:

Eller denne:

https://elbilforum.no/index.php?topic=29237.0

Så det er nok ikke så lett som du skal ha det til.

Lenke til kommentar
unik42 skrev (4 timer siden):

Etter mye om og men gikk de med på å foreta en kontroll og oppretting på "goodwill"

Vel, for meg virker det som du tross alt fikk utbedret dette kostnadsfritt. Det innebærer følgelig at du åpenbart er flink nok til å argumentere for dine rettigheter.

Lenke til kommentar
46 minutes ago, X10anT said:

Vel, for meg virker det som du tross alt fikk utbedret dette kostnadsfritt. Det innebærer følgelig at du åpenbart er flink nok til å argumentere for dine rettigheter.

Nå er ikke jeg mekaniker, men jeg tipper at det er en del ting som slites ekstra ved feil hjulstilling. 

Jeg tipper at hvis en hadde reklamert (og fått medhold), så kunne en kreve nye dekk/erstatning pga slitasje, samt bytte/erstatning for ekstra slitasje på oppheng etc som følge av feilstillingen.

Lenke til kommentar
12 hours ago, X10anT said:

Kjøpte du bilen av dette verkstedet, eller er verkstedet en tredjepart?

Bilen ble kjøpt fabrikkny for 4 år siden av forhandler av denne bilmodellen, og den ble returnert til samme forhandler sitt verksted da feilen oppstod. Garantivilkårene har jeg ikke studert nøye, antar de er helt standard, siden det er en av Norges største forhandlere. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...