plankeby Skrevet 20. oktober 2021 Del Skrevet 20. oktober 2021 (endret) Jeg har normalt kjøpt 2-3 år gammel toppmodell på mobiler. Nå venter jeg på Huawei Mate 20 Pro. Til kr 2000. Tenker den er bedre enn nye mobiler til kr 3000-4000 nå. Mister selvsagt årene med oppdateringer, men spørsmålet er kamera- og videokvalitet. Noen innspill her. Kan jeg like godt kjøpe mobil i midt segmentet og nå få like bra mobil som en 2-3 år gammel toppmodell? Da også med oppdateringer framover.... Endret 20. oktober 2021 av plankeby Lenke til kommentar
tsetsefluen Skrevet 20. oktober 2021 Del Skrevet 20. oktober 2021 @plankebyGGår sikkert an å bestille en eldre toppmodell fra Samsung via Elkjøp eller Power. Lykke til Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 20. oktober 2021 Del Skrevet 20. oktober 2021 Ofte har gamle toppmodeller bedre kamera og ytelse enn nye middelklasse telefoner ja. Ulempen kan være gjenværende levetid på batteri samt software oppdateringer. Men man kan få ganske kurante kameraoppsett i rimelige telefoner også nå. F.eks redmi note 10 pro, siste versjon av samsung a52/72 og oneplus nord 2 (denne har også optisk bildestabilisator). Lenke til kommentar
Sharpings Skrevet 20. oktober 2021 Del Skrevet 20. oktober 2021 (endret) Bryr du deg om video opptak? Da skal du ikke kjøpe billigmodell. De er notorisk dårlige på slikt. Nå er ikke Mate 20 helt konge på video heller, men bedre enn nyere billigmodeller. Alle mobiler idag tar ålreite foto. Skal du ha rimelig mobil med bra videoopptak da er det iPhone som gjelder. iPhone Xs, iPhone SE 2020 eller noe slikt koster ikke all verden, og er bedre på videoopptak enn mye nyere og dyrere modeller. Endret 20. oktober 2021 av Sharpings Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 20. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2021 (endret) Takk for respons. Holder oss til Android. Tema for oss er mobil til maks 4000 kr kontra Mate 20 Pro. Angående bra kamera. Ser at video er så der på mange mobiler. Endret 20. oktober 2021 av plankeby Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 20. oktober 2021 Del Skrevet 20. oktober 2021 (endret) Her er en rangerings liste: Rankings - DXOMARK Jeg ser at OnePlus Nord 2 5G og Google Pixel 4a er forholdsvis høyt oppe i forhold til pris. Diverse Xiaomi mobiler gjør det også bra, og det kan gjelde flere modeller enn de som er på listen der. Endret 20. oktober 2021 av Svein M Lenke til kommentar
Sharpings Skrevet 20. oktober 2021 Del Skrevet 20. oktober 2021 DxoMark tester kan være kjekt å lese igjennom, men ikke se deg blind på disse tallene. Du vil også legge merke til at en telefon med høy score faktisk scorer veldig lavt på videoopptak. Tror ikke det er noe i den prisklassen som kan slå en Mate 20 Pro eller enda bedre en P30 Pro. Ellers er det en smart taktikk å kjøpe fjorårets toppmodell. Man kan få mye mobil til en lav pris dersom man leter godt. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 20. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2021 (endret) Sharpings skrev (3 timer siden): DxoMark tester kan være kjekt å lese igjennom, men ikke se deg blind på disse tallene. Du vil også legge merke til at en telefon med høy score faktisk scorer veldig lavt på videoopptak. Tror ikke det er noe i den prisklassen som kan slå en Mate 20 Pro eller enda bedre en P30 Pro. Ellers er det en smart taktikk å kjøpe fjorårets toppmodell. Man kan få mye mobil til en lav pris dersom man leter godt. Jeg har ikke behov for nyeste toppmodell. Ser at Mate 20 Pro er tre år gammel nå, tenkte den var to år. Får se når den kommer. Syntes 2000 kr med to års garanti for en demo/brukt er ok. På Finn er mange overoptimistiske på brukt mobil. Forøvrig misliker jeg politikken om kun to hovedoppdateringer, på selv toppmodeller, av Android mobiler. Endret 20. oktober 2021 av plankeby Lenke til kommentar
fflex_InnleggNO Skrevet 21. oktober 2021 Del Skrevet 21. oktober 2021 (endret) Samsung A52s til under 4K, samt Oneplus Nord 2 er gode alternativer. Hadde gått for en av de fremfor en flere år gammel Huawei som ikke får flere SW updates. Mate 20 Pro har stoppet på Android 10, og nå er min Pixel telefon over på Android 12. En liten joker er også Samsung S20 FE 4G med Snapdragon, som jeg plukket opp til 4100 kr fra Elkjøp Outlet her om dagen. Det er virkelig en toppmodell, og garantert SW updates til Android 13 Endret 21. oktober 2021 av fflex_InnleggNO Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 21. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2021 (endret) Ser den med oppdateringer. Stoppet forøvrig på Android 11. Det er tragisk opplegg, mobilen er jo kraftig nok til flere store oppdateringer. Tester den litt når den kommer. Har åpent kjøp. Endret 21. oktober 2021 av plankeby Lenke til kommentar
minim Skrevet 21. oktober 2021 Del Skrevet 21. oktober 2021 plankeby skrev (4 minutter siden): Ser den med oppdateringer. Stoppet forøvrig på Android 11. Det er tragisk opplegg, mobilen er jo kraftig nok til flere store oppdateringer. Tester den litt når den kommer. Har åpent kjøp. Må over på iPhone da om du skal ha noe som varer, har bare kamera og du får oppdateringer på i 5-6 år. Det er som du sier tragisk for jeg tok i bruk en 6år gammel iPhone før lansering nå og den fungerte helt fint med siste oppdatering. Det man merker det på er at kamera og alt av hardware har blitt bedre siste årene, men telefonen kjører fint. At de ikke slipper oppdateringer gir jo mersalg så… Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 26. oktober 2021 Del Skrevet 26. oktober 2021 Huawei mate 20 pro er kraftig, bra kamera, skjerm og god batteritid. Men høytaler er tynn og lav. Til 2000 er det bra kjøp. Men hadde heller tatt en Samsung a52s i dag Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 27. oktober 2021 Del Skrevet 27. oktober 2021 (endret) Samsung har oppdateringer 3 år med fulle oppdateringer + 1 år med et par sikkerhetsoppdateringer. Dette gjelder på de litt dyrere modellene (A52). For billigere modeller er fordelingen 2 år + 2 år. Galaxy A52 will get three years of monthly Android updates - 9to5Google Så det er blitt litt bedre enn det var før. Samsung Galaxy A52s 5G ser ut til å være en rimelig og god mobil, men kamera er nok litt bak de dyrere modellene (Galaxy S20 FE). Endret 27. oktober 2021 av Svein M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå